sneilerts Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 http://www.digi.no/php/art.php?id=380663Tror dette forklarer en del. 8533724[/snapback] Javel? Har du ikke fått med deg at det her er snakk om VISA-transaksjoner? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Hmm, nå har mer blitt bokført her..! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Har du prøvd å søke på kortnummeret ditt på google/yahoo? Kanskje noen har publisert det? Virker for øvrig merkelig, siden den svenske nettbutikken har Verified by Visa - er ikke DNB sine kort med i Verified by Visa? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Sendte mail for noen dager siden til de svenske og forlanga å få vite hva som var kjøpt, hvem og hvor det skulle sendes og e-postadresse til kunden. Har ikke fått svar enda, forbanna svenske "verified by russian mafia" møkkafirma. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) De kommer jo selvfølgelig ikke til å utlevere den infoen til deg - dette gir de til Visa når Visa ber de om det. Skjønner ikke hvorfor du hisser deg på de - det er jo de som har blitt svindlet. Du får refundert pengene av Visa, mens butikkene ikke mottar betalingen selv om de har sendt varen. Endret 6. mai 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
rekar Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Anbefaler ingen å søke etter sitt eget kontonummer på google. Du gjør det bare enklere for banditter. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Anbefaler ingen å søke etter sitt eget kontonummer på google. Du gjør det bare enklere for banditter. 8551375[/snapback] Den må du nok forklare... Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Det er ganske enkelt å forklare. 1) Det blir liggende i googles logg. Noen som har tilgang til den kan finne på å missbruke 2) Det blir liggende på din ips logg. Noen som har tilgang til den kan finne på å missbruke 3) Den blir liggende i din lokale logg. Noen som har tilgang til den kan finne på å missbruke 4) Kommunikasjon til google er ikke kryptert, en hver som har muligheten kan sniffe trafikken. (Enhver som har tilgang til trafikken et sted mellom deg og google) 5) Om man trykker seg videre på en webside etter å ha søkt på google blir søkestrengen medsent som referer. Så om man søker på visanummeret og klikker deg videre på et resultat, blir visanummeret ditt liggende i webserverloggen til websiden du går inn på. 6) Sitter du på trådløst lan, så kan det jo hende at noen har kommet seg inn på nettet og sniffer trafikken din. 7) Sikkert flere årsaker jeg ikke kommer på i farten. Med andre ord IKKE GJØR DET! Lenke til kommentar
rekar Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Er ening med Johan. Det gjelder ikke bare kontonr. Det gjelder masse annet. Feks navnet ditt, persnonummer etc. Alt dette kan bli brukt av en som vil stjele din ID. Blir din ID stjålet. Da kan du ende opp som gjeldsoffer for resten av livet. Jeg tror mange er sløve med sensibel information. Ubevisst gir vi bort information som kan skade oss. Folk må bli mer bevisst. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Seriøst - jeg skrev søke etter kortnummeret - ikke søke etter: "Her er mine kortopplysninger: [kortnummer] utløpsdato: xx/xx, kontrollsiffer: 123" Det gjøres 3 milliarder søk på google hver dag - det er totalt urealistisk at personer overvåker hvilke søk som blir gjort, og enda mer urealistisk at noen vet at det var et kortnummer du søkte på og kommer til å bruke dette uten utløpsdato/kontrollsiffer etc. Det får da være grenser til paranoia... Endret 7. mai 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Du bør nok ikke søke på google etter visakort nr ditt nei. Dessuten så kan du få problemer med Visa, om det skulle skje noe med kortet. Dessuten, 3 milliarder søk er ikke så vanskelig å gå igjenom, er jo bare å filtrere bort alle søk som ikke har et 16. siffret nr. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Dessuten vil det være mye lettere å generere utløpsdato samt kontrollnummer dersom man allerede har visa nummeret. Regner med at kontrollsifferet er matematisk beregnet (derfor dette ikke gir særlig sikkerhet sammenlignet med VBV), og utløpsdato er som regel mellom 1-36 måneder frem i tid. Fort gjort å brute force dette via noen førsøk på et par utvalgte nettbutikker. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Poenget er at det er så ekstremt usannsynlig at noen kan snappe opp et google søk at det hele blir litt latterlig. Hvis en er såpass paranoid, bør en umiddelbart slutte å betale med kort i butikken - det er jo en langt større fare for at noen står i butikken og fotograferer kortet ditt når du drar det i kassen. Endret 7. mai 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 For det første. Hvordan kan du påstå noe sånn tatt ut av luften? Regner ikke med at du har satt deg ned og regnet ut sannsynligheten. Det er svært mange rundtforbi i verden som driver meg ganske mye lugubert. Tidligere hadde jeg tilgang til webloggene til et hundretalls nettsteder, og da fikk jeg faktisk tilbud fra noen som var interessert i kjøpe loggene. (Ikke spør meg hva de skulle med dem, jeg ignorerte hele saken). For det andre: At noen tar bilde av kortet ditt når du handler kan du lett forhindre ved å være litt oppmerksom, og bruke sunn fornuft. At noen på ett eller annet vis sniffer infoen din på nettet vil du mest sannsynlig aldri merke. For det tredje: Det har absolutt ingenting med å være paranoid. Det har med å ta forhåndsregler. Det blir det samme som at du sjekker at ssl krypteringen faktisk er i orden når du logger deg på nettbanken. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 9. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2007 (endret) Han som har brukt mitt kort på Trimarco SE utgir seg for å være *Personopplysninger fjerna av moderator* Vet om en som heter ***** som bor der, han var på nach hos meg NATT til 1 mai. også da transaksjonene skjedde. Jeg kjørte i dag forbi Adressen hans, fordi at det er gata rett over der jeg bor .. Jeg så denne "*****" uttafor, og stoppet bilen min og jeg gikk bort til han og sa "hallo *****", du bor her..? Han svarte ja.. også fortalte jeg om det med kortet mitt osv og sa at ting var sendt til en viss ********* til denne adressen.. Det var ingen som het "*******" i den oppgangen han bodde i, men derimot var det en som het ****** som bodde der.. nemelig han.. Han sa at det ikke var han osv osv osv osv.. Jeg misstenker han noe voldsomt, men ja.. Jeg kjenner ikke denne personen godt og har kun møtt han en gang før. Kommer til å politianmelde saken slik at jeg får penga tilbake fra banken. Men jeg kan ikke konkret bevise at det er han ***** som har gjort dette, så jeg latet som om jeg ikk emisstenkte ham.. Ellers hadde jeg og en kompis av meg som stod i bil bak og venta banka dritten ut av han og krevd de penga han har tatt.. Jeg er litt skjelven i kroppen nå, vet ikke helt hvorfor.. mulig at dette ble litt dårlig skrevet og forumlert, får komme tilbake når jeg ikke er så "stressa" Endret 11. mai 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Rimelig avgjort dette da, har vært borti liknende selv, ikke at det har rammet meg, men at venners venner har vært på nach, funnet ett kort og tatt seg en liten fest på nettbutikker. Ny vri å ikke oppgi helt korrekt personalia da, men like effektivt allikevel, siden posten somregel finner veien. Vet faktisk av tilfeller hvorfolk har hengt opp postkasser på adresser som ikke finnes, feks på ett forretningsbygg, hengt opp en postkasse med ett stort navn på, og bestillt dit. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det du gjør nå er å kreve tilbake alle pengene dine samt litt ekstra for tort og svie. Gjør han ikke opp for seg, gå til politiet. Blir saken henlagt av politiet, krev tilbake pengene dine en gang til, gi han skambank hvis han så ikke betaler. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det du gjør nå er å kreve tilbake alle pengene dine samt litt ekstra for tort og svie. Gjør han ikke opp for seg, gå til politiet. Blir saken henlagt av politiet, krev tilbake pengene dine en gang til, gi han skambank hvis han så ikke betaler. 8582421[/snapback] Tror norsk rettsvesen har bevist seg å ikke fungere på den måten, desverre. Lenke til kommentar
the_lynx Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Det du gjør nå er å kreve tilbake alle pengene dine samt litt ekstra for tort og svie. Gjør han ikke opp for seg, gå til politiet. Blir saken henlagt av politiet, krev tilbake pengene dine en gang til, gi han skambank hvis han så ikke betaler. 8582421[/snapback] Tror norsk rettsvesen har bevist seg å ikke fungere på den måten, desverre. 8583750[/snapback] Norsk rettsvesen fungerer ikke slik, men virkeligheten fungerer på den måten. Jeg mener heller ikke at han skal jule ham opp nå med en gang heller da, det er siste utvei. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Håper virkelig det ordner seg. Har ikke lest alt. Men hvor mye penger dreier det seg om? Er så kjipt at slik skjer akkurat DEG. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå