Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bankkontoen min er tømt, hva nå?

PC^2020

Anbefalte innlegg

Hvordan kan i alledager en key logger vite hvilken engangskode som blir generert. Trodde nettbanken er bedre sikret enn det..

I nettbanken min iallefal må jeg legge inn en engangskode for å logge meg inn, i tilleg til en for å kunne overføre eller betale ut noe..

8520058[/snapback]

Key logger vil f.eks. gi vekk kort nummer, sikkerhets kode, navn etc. Så bruker de kortet ditt. Deg igjen vil bli belastet din kto slik som du viste på bildet.

At de har komt inn i nettbanen din er lite trolig, faktisk nesten umulig. Har du kjøpt ting på nett eller tastet inn kort info noen steder, så tror jeg det er hva som har skjedd.

Uansett er du kun ansvarlig for et visst beløp. Det er nok høyere enn det som er blitt tatt fra deg. Banken vil nok sjekke opp i dette og få greie på alt som har skjedd.

8520103[/snapback]

Kjekt å rote bort kortet noen minutter for å finne det igjen. Neste dag har noen fra utlandet fått bilde av begge sidene på kortet ditt.!

Er det alt som skal til så kaller jeg det en latterlig sikkerhet.! :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå postet vi akkurat samtidig tom, men les posten over din post ;=)

8520114[/snapback]

Oki :) håper det ordner seg. Heldigvis var der ikke noen hundre tusen på kto ;)

Har hørt om tilsvarende saker. Mener banken erstatter tapet visst ikke de kan bevise at du har vært uansvarlig.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar

Det er to ting på den kontoen jeg kan tenke meg muligens har noe med saken å gjøre.

1) Du har tatt taxi. Taxisjåføren kan ha kopiert info fra kortet ditt i et uopmerksomt ueblikk.

2) Du har tatt ut penger fra en minibank. Kanskje det var skimming utstyr installert på minibanken akkurat da du brukte den?

Lenke til kommentar

Taxi: Dama tok taxi hjem til meg fra en fest, jeg gik bort til taxien og betalte og gikk inn igjen. Taximannen var en gammal norsk mann med hvitt hår.

Minibanken kan jeg kjøre opp å sjekke, men tviler.. kan godt hende.. Men som sagt har transaksjonene skjedd fra USA og England, den ene på 5 øre var via paypal så vidt jeg fikk med meg.

Lenke til kommentar

Hørtes ikke ut som typen som er med i en internasjonal svindler liga nei ;-)

Er nok for sent å sjekke minibanken er jeg redd. Skimmingutstyr blir jo tatt ned etter svært kort tid, og siden svindelen allerede har skjedd betyr det at ustyret er borte for lengst.

Uansett så må de ha fått tak i din informasjon fra ett eller annet sted. Enten du har oppgitt det via nett, de har funnet det på din pc, eller stjålet det engang du brukte kortet.

Uheldigvis er det vell omtrent umulig for deg å finne ut av hvordan det har skjedd, men jeg regner med at banken vil etterforske saken videre.

Lenke til kommentar

Etter en del erfaring fra jobbing i 'butikk', så tar det ikke mange sekundene å fotografere et visa-kort, og evt selge videre.

Men, taxi'n virker litt misstenksomt..

Fikk forresten konton min 'tømt' forrige sommer. Noen stjal lommeboken min, jeg sperret kortet mitt, et halvt døgn senere klarer tyvene å bruke det på nettet, ved å reservere 13k på kontoen. Men, ettersom banken hadde gjort feil når jeg sperret kortet, så slapp jeg å betale noe.

Og heldigvis gikk aldri transaksjonene igjennom, Visa sperret de på en eller annen måte. Så pengene kom tilbake etter et par dager automatisk.

Det som var verre var at de jævla tyvene åpnet 4 tlf abn i mitt navn, og ringte for over 30k. Men løste seg det også etterhvert.. Men er et helvete for meg nå, når jeg prøver å åpne et abn hos Netcom for å si det sånn..

Håper det ordner seg!

Edit: Hehe, forandret nå :p

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Etter en del erfaring fra jobbing i 'butikk', så tar det ikke mange sekundene å fotografere et vista-kort, og evt selge videre.

Men, taxi'n virker litt misstenksomt..

Fikk forresten konton min 'tømt' forrige sommer. Noen stjal lommeboken min, jeg sperret kortet mitt, et halvt døgn senere klarer tyvene å bruke det på nettet, ved å reservere 13k på kontoen. Men, ettersom banken hadde gjort feil når jeg sperret kortet, så slapp jeg å betale noe.

Og heldigvis gikk aldri transaksjonene igjennom, Visa sperret de på en eller annen måte. Så pengene kom tilbake etter et par dager automatisk.

Det som var verre var at de jævla tyvene åpnet 4 tlf abn i mitt navn, og ringte for over 30k. Men løste seg det også etterhvert.. Men er et helvete for meg nå, når jeg prøver å åpne et abn hos Netcom for å si det sånn..

Håper det ordner seg!

8520813[/snapback]

Fått det windows vista kort? :tease: Litt vista opptatt kanskje.

Men trist å høre slikt. At folk gidder å gjøre noe slikt i det hele tatt. :no:

Lenke til kommentar

Nuvell. Det er jo kjappe penger, og en del av de som drive med dette er såpass proffe at de vet å skjule sine spor og ikke bli tatt. Oftest er det vell de som "sitter på gutterommet og svindler" som faktisk blir tatt.

Personlig drømmer jeg om en verden hvor alle har smart kort uten magnetstripe og alle pc-er har en smartkortleser. :woot:

Lenke til kommentar
Taxi: Dama tok taxi hjem til meg fra en fest, jeg gik bort til taxien og betalte og gikk inn igjen. Taximannen var en gammal norsk mann med hvitt hår.

Minibanken kan jeg kjøre opp å sjekke, men tviler.. kan godt hende.. Men som sagt har transaksjonene skjedd fra USA og England, den ene på 5 øre var via paypal så vidt jeg fikk med meg.

8520356[/snapback]

Alle utendørs minibanker i Norge er nå sikret mot skimming. Mulig noen små lokalbanker ikke har dette, men er ikke mange igjen.

Her tror jeg ikke du skal være redd for at du ikke får pengene dine igjen. Ut ifra det du forklarer, er dette soleklart ikke din feil. Du vil da får erstattet hele beløpet.

Når det gjelder hvordan dette kan skje, har jeg en mistanke. Det finnes faktisk "kortnummer-generatorer" som prøver tilfeldige kombinasjoner av kortnummer. De prøver da først med noen små beløp som du ser på utskriften din. (Rekkefølsgen stemmer ikke alltid på utskriften...) Når ett kort aksepteres prøver de med høyere beløp helt til kortet sperres/kontoen er tom. Skumle greier, men vanskelig å gjøre noe med dessverre.

Lenke til kommentar
Hadde vært litt morsomt å vite hvor stor sjanse det er å treffe med et random nummer.

8522392[/snapback]

Numrene har helt sikkert et visst system (dvs, det vet jeg at de har ;) ), men hvis man ser bort fra det, så blir det jo maksimalt 10^16 muligheter (0-9 i 16 siffer..). Det er ganske mye. :)

10^16 blir vel 10 millioner milliarder hvis jeg ikke er helt på jordet..

Lenke til kommentar

Det er da ikke mer enn et par måneder siden dette var aktuelt forrige gang. Saken var da at 3-4 kunder hadde en keylogger på PCen. I det de logget inn på nettbanken sin fikk de istedenfor en error, eller skjermen ble svart eller noe lignende. Keyloggeren sendte da informasjonen (kode, engangskode og pers nr) til en hacker på ukjent sted. Iløpet av de 30 sekundene koden er gyldig logget han seg da inn i nettbanken og tappet den.

Så kjør en TOTAL scan av PCen, gjerne bare formater og reinstaller. Skift nettleser hvis du kjører IE, installer antivirus, firewall, oppdater alle programmene. Ikke åpne merkelige e-post-vedlegg.

Lenke til kommentar

Hadde de logget inn i nettbanken, hadde de selvfølgelig satt over penger til en konto e.l. Tatt hele beløpet med en gang.

Dette er jo gjort via visa-delen. Altså ser jeg ikke noen grunn til at de skulle streve med nettbank. Dessuten virker det veldig dumt å prøve å overføre 0.06 kr om man logger inn i nettbanken ;)

Lenke til kommentar

Finnes det ikke program som lager/kalkulerer seg frem til alt du trenger for å forfalske VISA-kort da? Kortnr, dato det går ut osv osv? Mener å huske å ha lest det et sted. Da blir det jo helt tilfeldig hvem de tapper når de finner et "kort" som funker.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Visst det har seg slik at det er sånn det har skjedd så bør Visa finne på nye sikkerhetestiltak, dette er overhodet ikke holdbart etter min mening!

8523651[/snapback]

Ett av disse tiltakene er "Verified by Visa", men alle systemer har sine svakheter. De regner også tapskostnader mot utviklingskostnader.

Lenke til kommentar

Hva med at jeg feks. måtte logge meg på nettbanken for å "godkjenne" transaksjonen før den ble fyrt avgårde? Da ville jo aldri dette skjedd i og med at jeg ville avvist transaksjonene..

latterlig at folk bare kan stjele mens jeg sitter å gjør andre ting. Ikke har jeg mulighet til å hindre dem i å gjøre det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...