Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bankkontoen min er tømt, hva nå?

PC^2020

Anbefalte innlegg

Hmm, bankkontoen min er blitt tømt! Har null penger igjen og har hverken mista eller glemt igjen lommeboka og kryptokalkulatoren noe sted. Har heller ikke oppgitt Visa-informasjonen min over nettet heller. Når jeg har kjøpt varer på nett har jeg brukt eget MasterCard-kredittkort.

Vet ikke hvor pengene er trukket fra, står ikke på nettbanken.

Det har blitt trukket nesten de samma summene tre ganger pluss noen smågreier, dette skjedde mellom 13 og 20 i dag. Jeg så kun den første og regna med at det var noe jeg hadde kjøpt og at bankterminalen har vært treig i en butikk, men jeg har jo aldri handlet for den summen. Så gikk det noen timer og da hadde det blitt trukket to transaksjoner til - ringte DNB og sperra kortet mitt!

Hva nå? I morra får jeg greie på hvor pengene er trukket fra, men jeg får ikke vite hvordan.. Hva bør jeg gjøre nå for å få tilbake de usle 3000 kronene jeg har..?

:roll:

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring kundeservice i morgen tidlig og forklar dem situasjonen. De vil rimelig kjapt finne ut av hva som kan ha skjedd vil jeg tro. Har du ikke opptrådt uaktsomt vil du med relativt stor grad av sansynlighet få dekket tapet av banken.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktiskt å gå ned til banken og snakke med dem der, da det kanskje er lettere å få gjort ting da de kanskje trenger underskrifter osv. Er ganske alvorlig sak etter min mening, jeg er helt skjelven og syns dette er veldig guffent egentlig.

Jeg har overhode ikke opptredd uaktsomt mtp. oppbevaring av kort og kryptokalkulator, har heller aldri oppgitt bankkortinformasjonen min på nett eller til andre. Jeg ser på dette som veldig spesiellt og misstenker at kortet mitt må ha blitt "scamma" på et vis, men har ikke putta kortet mitt i noen sære automater osv :hmm:

Lenke til kommentar

Godt mulig det. men jeg fatter og begriper ikke hvordan disse pengene bare forsvinner helt uten videre, det er veldig skummelt. Det er ingen andre som har opplevd det samma i dag? Kan jo være at banken har blitt hacka..? Men da ville jo mest sannsynlig DnB-norsiden bli stengt ned.

Det som irriterer meg mest at de ikke har kundebehandlere 24/7. da dette er ganske alvorlig.

Lenke til kommentar
Merkelig sak dette her. bortsett fra de større transaksjonene, så er det jo også merkelig med de bitte små transaksjonene og: Altså transaksjon på kr 0.06-? Hva er det da?

8517092[/snapback]

Sansynligvis er de "test trekk" for å se om det er mer dekning på konto.

Er enig i at dette er en litt merkelig og skummel sak. Er selv kunde i DnBNor og har ingen uregelmessigheter på min konto. Snakk med kundeservice når det åpner kl 08 og hør med de hva du skal gjøre ..deretter går du eventuelt i banken hvis det behøves. Jeg er helt trygg på at DnBNor ordner opp i dette her.

Lenke til kommentar

Du har nylig kjørt Norgestaxi.

Sånt kan ha med saken å gjøre. Gikk taxibetalingen normalt for seg?

Ser også at du har vært i Nittedal. Er det ikke grenser for hva du utsetter deg for? :)

"Fjellh Amar"

"Tvieta senter"

Tydelig at ungdommen har nådd næringslivet også...

Endret av clink
Lenke til kommentar

Kontonummeret ditt synes i URL'en på screenshot'et. Neppe så farlig, men vet ikke om du var klar over det. Reservasjonene kan være noe du har kjøpt tidligere, men som først blir belastet nå. Uansett kan du jo ringe banken og høre.

Lenke til kommentar
Ringte banken nå, det er transaksjoner via internett fra USA og england, helt klart missbruk, men HVORDAN har disse tyvene fått tak i kortnummeret mitt..?

8519037[/snapback]

Dette høres ut som du er blit 'avlyttet' via key logger. oppdater all antivirus, spam kontroller.. Skann harddisken din.

Keylogger er et program som sender altdu taster til en gitt ip som ligger i programmet etc. De varierer, men er mye brukt av hackers til å få tilgang til passord etc fra tilfeldige offer.

Vil anbefale du laster ned Spyboot, opdaterer det. Skann så disken(e) din. Gjør samme med virus programmet ditt(der er avast virus program et godt gratis alternativ).

Lykke til, håper dette ordner seg.

Lenke til kommentar

Hvordan kan i alledager en key logger vite hvilken engangskode som blir generert. Trodde nettbanken er bedre sikret enn det..

I nettbanken min iallefal må jeg legge inn en engangskode for å logge meg inn, i tilleg til en for å kunne overføre eller betale ut noe..

Lenke til kommentar

Tok en telefon i dag ca. klokka 11 til 04800 (kundeservice).

Transaksjonene er via. diverse internettsteder i USA og England. Har vært nedom en fillial og skrevet en slags egenmelding om de beløpene også har jeg bestillt nytt Visakort. Transaksjonene har gått gjennom VISA.

Jeg har aldri tasta inn noen Visa-informasjon på pcen min, da jeg aldri ville funnet på å bruke bankkortet mitt til å handle på internett. Jeg har brukt mastercard et par ganger, men det er et annet kort.

Lommeboka har aldri vært glemt igjen noe sted, kort har aldri vært stjålet!

Bestillte også nytt Visa-kort i banken i dag (med nye visa-nummer).

Noen som har noen idéer om hvordan disse folka har fått Visa-informasjonen?

Jeg kommertilbake med mer info snart, venter på at banken får granska transaksjonene.. :no:

Lenke til kommentar
Hvordan kan i alledager en key logger vite hvilken engangskode som blir generert. Trodde nettbanken er bedre sikret enn det..

I nettbanken min iallefal må jeg legge inn en engangskode for å logge meg inn, i tilleg til en for å kunne overføre eller betale ut noe..

8520058[/snapback]

Key logger vil f.eks. gi vekk kort nummer, sikkerhets kode, navn etc. Så bruker de kortet ditt. Deg igjen vil bli belastet din kto slik som du viste på bildet.

At de har komt inn i nettbanen din er lite trolig, faktisk nesten umulig. Har du kjøpt ting på nett eller tastet inn kort info noen steder, så tror jeg det er hva som har skjedd.

Uansett er du kun ansvarlig for et visst beløp. Det er nok høyere enn det som er blitt tatt fra deg. Banken vil nok sjekke opp i dette og få greie på alt som har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...