Gå til innhold

Noen vits med 4GB?

Theo343

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg tenker på det er at WinXP 32bit gir egentlig ikke noen spesielle ytelsesforbedringer over 2GB.

Og såvidt vi har hørt er det først ved 8GB man får det virkelige hoppet på 64bit OS. Er det tilfelle eller vil eks 4*1GB brikker kunne gi en god Vistaytelse senere?

Står på trappene til å kjøpe et nytt system og siden minneprisene er på bunn vurderer jeg 4*1GB til rundt 1600,-

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4GB er bedre enn 2 uansett hvordan du vrir og vender på det, så lenge OSet klarer å utnytte det da (les 64bit OS).

Om du vil merke noe spesiellt i dag eller en lang tid fremover er derimot usikkert. Du skal holde på med ganske tunge saker før 4GB blir nødvendig og /eller mye på en gang.

Lenke til kommentar

Jeg vil se 3.5GB i WinXP 32bit, sånn omtrentlig... om jeg skal kjøre serverløsninger for test i vmware så er det kjekt, men ellers har jeg neppe behov for det før Vista tror jeg. Men tja...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg tenker på det er at WinXP 32bit gir egentlig ikke noen spesielle ytelsesforbedringer over 2GB.

Står på trappene til å kjøpe et nytt system og siden minneprisene er på bunn vurderer jeg 4*1GB til rundt 1600,-

8516488[/snapback]

4GB er bedre enn 2 uansett hvordan du vrir og vender på det, så lenge OSet klarer å utnytte det da (les 64bit OS).

Om du vil merke noe spesiellt i dag eller en lang tid fremover er derimot usikkert. Du skal holde på med ganske tunge saker før 4GB blir nødvendig og /eller mye på en gang.

8516515[/snapback]

Du vil få noe dropp i ytelse ved bruk av 4 minnebrikker på grunn av at hovedkortet vil sette lavere timinger. Hvis ikke kan du lett få et ustabilt system. Jeg ville brukt noen ekstra gronker på 2 x 2 GB.

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar
Du vil få noe dropp i ytelse ved bruk av 4 minnebrikker på grunn av at hovedkortet vil sette lavere timinger. Hvis ikke kan du lett få et ustabilt system. Jeg ville brukt noen ekstra gronker på 2 x 2 GB.

8516727[/snapback]

Det er det ingen automatikk i. Stor mengde er isolert sett en fordel selv under forutsetningen at man i begge scenarier har nok mengde til å unngå harddisk-aktivitet. Derfor vil større mengde uansett kompensere for litt slakkere timings eller lavere frekvens. Her snakker vi uansett om små marginer, men alt i alt foretrekker jeg 4 GB fremfor litt kjappere 2 GB. Dette er nok også et bra tidspunkt å kline til på. Prisene er rekordlave, og hvis man regner med å trenge 4 GB innen overskuelig fremtid kan det være en fordel å kjøpe alt på en gang så man er sikret å få like brikker. Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Når det gjelder ytelse er det som sagt små marginer - så lenge applikasjonene ikke trenger mer enn 2 GB. Mitt viktigste poeng er egentlig at man like gjerne kan kjøpe 4 GB med det samme. Selv har jeg ikke testet Vista skikkelig, men det er mange som anbefaler å trå til med minnemengden.

Grunnen til at større mengde forbedrer ytelsen under ellers like forhold, ligger i at det blir bedre muligheter til å eliminere/kamuflere forsinkelser. Det blir flere banker å fordele data utover, dermed blir det mindre svitsjing mellom forskjellige rader internt i samme bank. I denne testen ser vi at gevinsten av utvidet interleaving er inntil 3 % - ihvertfall nok til å veie opp for litt dårligere klokke/timings. Og dette til tross for at det testes 2 vs 4 GB på et 32 bits OS, så forskjellen blir nok større når alt minnet er tilgjengelig for applikasjonene:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=105626

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
så lenge det er 64bit, ja. Hvis det er 32bit OS, så er det ikke vits med mer enn 3,5GB (og 512MB på skjermkortet)

8519290[/snapback]

Men hvis alternativet er 3.5 GB så er det jo så lite kapasitet som skiller at man like gjerne kan kjøpe fire like brikker, og få utnyttet dualchannel. Man ville jo bare spare et par hundrelapper på å utsette noe man kanskje blir å trenge om ikke så altfor lenge, i tillegg til å få dårligere ytelse.

Er det ikke slik at 32-bits Windows bare reserverer noe av minnet til kernel, slik at alt ikke blir tilgjengelig for applikasjonene? Jeg har jo vanskelig for å se for meg at de reserverte adresseområdene bare "forsvinner" uten at de gjør noen nytte for seg. Kan det ikke gi bedre ytelse f.eks. i form av mindre paging og raskere tilgang til sentrale data?

Lenke til kommentar
Jeg vil se 3.5GB i WinXP 32bit, sånn omtrentlig... om jeg skal kjøre serverløsninger for test i vmware så er det kjekt, men ellers har jeg neppe behov for det før Vista tror jeg. Men tja...

8516642[/snapback]

Ville uansett kjøpt 4 Gb hvis du ha planer om å kjøpe minne nå. Minne er jo på et rekorlavt nivå, og vil mest sannsynlig begynne å stige i pris i Juni/Juli.

Lenke til kommentar

8516488[/snapback]

8516515[/snapback]

8516727[/snapback]

Det kommer veldig an på hvilket hovedkort du bruker. P5W-kortet du bruker burde ikke ha nevneverdige problemer med å kjøre samme timings med 4x1GB som med 2x1GB, iallfall om det er høykvalitetsminne (les: D9).

Jeg har brukt Vista 64 i noen uker nå, og planlegger å bestille ytterligere 2GB med minne (kjører 2GB nå), da jeg allerede opplever at Windows bruker opptil 2GB minne under enkelte spill. Med minnepriser så lave som nå, er det svært lite å tape uansett.

Lenke til kommentar

8516642[/snapback]

Ville uansett kjøpt 4 Gb hvis du ha planer om å kjøpe minne nå. Minne er jo på et rekorlavt nivå, og vil mest sannsynlig begynne å stige i pris i Juni/Juli.

8520027[/snapback]

4GB minnesett er over dobbelt så dyrt som 2 stk 2GB minnesett enda. Men prisen er ikke så verst. Ja, minneprisene er lave, så det er nå man bør slå til. Selv kjøpte jeg 2 stk 2GB minnesett til en svært behagelig pris. Det er til to forskjellige maskiner. Føler at jeg ikke trenger 4 GB RAM i en maskin, ingen av disse maskinene skal kjøre Windows uansett.

Lenke til kommentar

8516642[/snapback]

8520027[/snapback]

4GB minnesett er over dobbelt så dyrt som 2 stk 2GB minnesett enda. Men prisen er ikke så verst. Ja, minneprisene er lave, så det er nå man bør slå til. Selv kjøpte jeg 2 stk 2GB minnesett til en svært behagelig pris. Det er til to forskjellige maskiner. Føler at jeg ikke trenger 4 GB RAM i en maskin, ingen av disse maskinene skal kjøre Windows uansett.

8521358[/snapback]

Jeg mente jo 4x1 Gb brikker da, altså 2 sett med to brikker i hver ;) Tenkte først og fremst på Crucial Ballistix PC5300/PC6400. De er billige og har gode ICer.

Lenke til kommentar
Selv endte jeg opp med et par sett fra GeIL. PSData hadde noen PC2-6400 sett på 2GB til 895. Sikret meg to i samme slengen. Men hvis jeg skulle hatt 4 GB RAM, ville jeg vurdert et 4GB sett.

8522064[/snapback]

Eneste er at 4GB settene koster 600,- mer og har kun PC4200, ellers må man opp i skyhøye priser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...