SkauG^ Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hei! jeg skulle åpne port 27010-27015 på min adsl boks, Jeg fulgte alt som sto på www.portforward.com og fant fram Static IP adressa osv, jeg åpna portene men en kamerat fant fortsatt ikke portene, så tror jeg at jeg tok på "DCHP" of asa starta helvette, jeg mista nettet og om jeg tok start>kjør>cmd>ipconfig/all fant jeg ikke engang DNS adressen som jeg hadde funnet tidligere jeg sitter dermed bom fast og har mått bytte boks og har nå kun nett og ingen telefoni, er så uendelig viktig at jeg får svar på detta før mamma og pappa finner ut at telefonen er nede og jeg får trøbbel. Plis noen som kan hjelpe meg ? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Skjønner at det haster, men du kunne jo kanskje forklart litt bedre da ... Om du har disablet DHCP, så vet du vel hvor du gjorde dette og kan enable det igjen? Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Skjønner at det haster, men du kunne jo kanskje forklart litt bedre da ... Om du har disablet DHCP, så vet du vel hvor du gjorde dette og kan enable det igjen? 8516332[/snapback] Jeg måtte ha nett for og Enable den DCHP og det er jo borte nå. Boksen er en: Telio SPA-2100 Endret 1. mai 2007 av TheEmo Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Dersom du har disablet DHCP må du gi PCen fast IP i samme range som DHCP serveren for å få kontakt igjen. Om du ikke vet IP rangen er den ofte 192.168.0.x/192.168.1.x eller 10.0.0.x. Om du har aktivert DHCP må du sette PCen til å motta IP automatisk. Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Har ikke disablet den :S er når jeg enabl'a den at det ikke går lenger.. Nå finner jeg ikke lenger "Default Getway" nårjeg skriver start>kjør>cmd>ipconfig /all så kommet det bare opp "standar ip" hadde jeg hatt default'n igjenn kunne jeg fixa det igjenn, er det noen måte jeg kan få sett den igjenn ? Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Har ikke disablet den :S er når jeg enabl'a den at det ikke går lenger.. Nå finner jeg ikke lenger "Default Getway" nårjeg skriver start>kjør>cmd>ipconfig /all så kommet det bare opp "standar ip" hadde jeg hatt default'n igjenn kunne jeg fixa det igjenn, er det noen måte jeg kan få sett den igjenn ? 8517462[/snapback] Default gatway for Telio sin boks er 192.168.0.1 Bruksanvisning til boksen finner du her: http://www.telio.ch/kundeservice/brukervei...pa_2100_english Håper dette hjelper deg litt på vei. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Legg inn statisk ip, logg på routeren og slå av DHCP, voila. Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg var visst ikke så smart alikevele og står fast.. veit ikke hva jeg skal gjøre nå.. har ikke peil/veit ikke i det hele tatt om det går ann og rs'e telio driten =\ Lenke til kommentar
Peat Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Hmm, jeg har en eldre utgave av adapteren uten router-funksjon, så jeg har egentlig ikke mye erfaring å gå på, men jeg har satt opp 2100 hos søstra mi. Dog litt lenge siden... Er Telio-adapteren den eneste "boksen" du har mellom modemet og PCen? (modemet er som regel den første boksen etter veggkontakten). Hvordan er "nettverket" ditt koblet opp - ADSL modem --> Telio --> Router --> PC ? Nevn gjerne navnet på modemet og routeren så er det litt enklere for oss å henvise til konkrete løsninger... Endret 2. mai 2007 av Peat Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Adsl>Telio>Pc'n Adsl = Ericcson HM210DI Telio = SPA-21000 Lenke til kommentar
Peat Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Hmm... Du nevnte i første innlegget at du måtte bytte boks for å komme på nett. Hva mener du med det? Hva slags "boks"? Her er forresten bruksanvisningen til telio adapteren din på norsk: http://www.telio.ch/content/download/636/2...ing_SPA2100.pdf Hva skjer hvis du kobler fra nettverkskabelen som går til PCen, fra telio adapteren? Bortsett fra det opplagte at du mister nett til PCen, får du summetone da? Har du i det heletatt gjort noe med oppsettet til telio-adapteren, siden du henviser til portforward.com? (telio/sipura står ikke der, bare ericsson). Prøvd å deaktivere DHCP i modemet? Nå finner jeg ikke lenger "Default Getway" nårjeg skriver start>kjør>cmd>ipconfig /all så kommet det bare opp "standar ip" hadde jeg hatt default'n igjenn kunne jeg fixa det igjenn, er det noen måte jeg kan få sett den igjenn ? Med "standard IP", sikter du til 169.254.x.x? Hvis du får denne IPen har du mest sannsynlig slått av DHCP, slik at maskina ikke får tilbud om en IP. Du må derfor definere en manuelt. (regner med du har window xp...) Prøv følgende: Åpne kontrollpanel Åpne nettverkstilkoblinger Høyreklikk "lokal tilkobling" og velg "egenskaper" fra menyen Under feltet "Denne tilkoblingen bruker følgende elementer:" finner du fram til "Internett-protokoll (TCP/IP)". Merk denne og klikk "Egenskaper" Sett deretter prikk ved "Bruk følgende IP adresse:" og fyll inn en IP som ligner en du hadde før (f.eks 192.168.1.20). Nettverksmaske blir automatisk fylt ut hvis du tab'er deg ned, men der skal det hvertfall stå 255.255.255.0. Default Gateway er intern-IPen til modemet din, tipper det er 192.168.1.1. DNS behøver du ikke å fylle inn enda. Se om du får kontakt med modemet ditt nå... Endret 2. mai 2007 av Peat Lenke til kommentar
Peat Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Siden du har et så enkelt nettverk, kan du jo bare teste med å nullstille modemet ditt (trykke reset-knappen på baksiden). DHCP burde da være slått på og du burde da ha nett igjen... Sjekk manualen hos tele2 for hvordan du nullstiller modemet:) Lenke til kommentar
Tom H. Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hei! jeg skulle åpne port 27010-27015 på min adsl boks, Jeg fulgte alt som sto på www.portforward.com og fant fram Static IP adressa osv, jeg åpna portene men en kamerat fant fortsatt ikke portene, så tror jeg at jeg tok på "DCHP" of asa starta helvette, jeg mista nettet og om jeg tok start>kjør>cmd>ipconfig/all fant jeg ikke engang DNS adressen som jeg hadde funnet tidligere jeg sitter dermed bom fast og har mått bytte boks og har nå kun nett og ingen telefoni, er så uendelig viktig at jeg får svar på detta før mamma og pappa finner ut at telefonen er nede og jeg får trøbbel. Plis noen som kan hjelpe meg ? 8515972[/snapback] Reset ADSL, start fra begynnelsen. Kobl ADSL boksen til pc med kabel. Da er du sikker. Lykke til. Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Når jeg bytta "boks" tok jeg ut telio og kjører kun på ericcson modemet, problemet er at jeg har DHCP "Enabled" nå osv men får faen ikke nett p, jeg setter inn teilo bokse, greide og komme inn på den teilo boks sia 1 gang istad, veit ikke åssen :S prøvde samma måte igjenn men da kom jeg ikke inn.. og da hadde jeg valgt "Connect witch DHCP" og om jeg går på kontrollpanel>nettverk>protkoll>advanced så står det "DHCP aktivert" men funker fortsatt ikke. btw har resatt modemet 1000 ganger det hjelper ikke på Telio boksen Lenke til kommentar
Peat Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Prøv å gjøre ting systematiskt og en ting om gangen. Først nullstiller du modemet, kobler til PCen og prøver å få kontakt med den og internett. Deretter kobler du PCen fra modemet og kobler deg kun til telio-adapteren. Så prøver du å komme inn på konfigurasjonssiden til adapteret (les på telios sider om hvordan du gjør det). Se til at den enten mottar IP automatisk eller at den har definert fast IP. Når du har gjort det "tilpasser" du modemet - dvs. hvis telio-adapteren er satt til å motta IP automatisk skal du slå på DHCP, setter du en fast IP på telio-adapteren må du slå av DHCP, men da må du også definere en statisk IP på modemet også. Det enkleste for deg hadde jo vært å bare kjøre med DHCP og la alt skje "av seg selv". Når alt er "klart" kobler du opp som vanlig, modemet til splitter/vegg, telio til modem og PC til telio... Edit: ved nærmere ettertanke kan du jo bare la modemet ha DHCP aktivert uansett hvordan telio-adapteren er sattopp. Bare passe på at hvis telio-adapteren har statisk IP at IPen er i samme subnet som IP-adressene modemet gir ut. (subnet er de første 2-3 tallene i en IP-adresse, i ditt tilfelle f.eks 192.168.1.x) Endret 3. mai 2007 av Peat Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Nå har jeg prøvd alt som er foreslått/sagt om jeg skal koble meg til med static IP med telio boksen i går det ikke.. Fordi uansett hva jeg prøver og hvor lenge får jeg ikke IP til den, og IP med telio er jo annerledes en med bare Ericcson boksen Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Kan du gjøre følgende: Koble deg til Ericcson boksen og skriv IPCONFIG i dosvindu. Hvilken ipadresse får du da. (PC må være satt til å motta ipadresse automatisk). Etterpå kan du koble PC i sipura (LAN) og fornye ipadresse. Hvilken adresse får du her? Lenke til kommentar
SkauG^ Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Om jeg har i Ericcson ar jeg IP: 192.168.1.11 Om jeg kobler i Telio modemet og prøver og "reparere" få ny IP får jeg følgende melding: http://s32.photobucket.com/albums/d2/klykl...=Reparering.jpg Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Prøv å sett fast ip på PC (via nettverk, TCP/IP). Sett følgende: 192.168.0.2 (PC IP) 255.255.255.0 192.168.0.1 (Gateway) 192.168.0.1 (DNS1) Du bør nå ha aksess til internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå