Gå til innhold

Ferske fotballbilder. Kritikk?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kjør iso 100 er nå min mening.

8516224[/snapback]

Det er bare tull å bruke ISO 100, det er aldri behov for å bruke mindre enn ISO 200 hvis det ikke er fordi man ønsker tregere lukkertid som en effekt. Så til ordinært bruk og i hvertfall ikke når man fotograferer en fotballkamp finnes det en eneste grunn til å bruke ISO 100. Grunnen er enkelt å greit at de DSLR kameraer som er på markedet gir enten like lite støy ved ISO 100 og 200 (canons sin CMOS) eller mer støy ved ISO 100 enn 200 (kameraer med SONY sensor dvs. Sony, Nikon og Pentax) hva angår Olympus og Panasonic så vet jeg ikke helt hvordan det ligger ann der.

Lenke til kommentar
Jeg skal i alle fall prøve å kjøre på lenger lukkertid enn 1/4000 neste gang. Har en følelse av at 1/500 blir for lang tid, men jeg skal nå prøve. :)

8520239[/snapback]

Når jeg fotograferer fotball legger jeg meg som regel på ISO400 lukketider opp mot

1/640 men ofte lengre pga lysforhold. Stort sett synes jeg at lukkertider mellom 1/320 og 1/640 pleier å holde rimlig bra.

Eks. fra i kveld der lukkertiden er 1/320, f5,6 med 78 mm brennvidde.

post-29665-1178311599_thumb.jpg

Endret av EspenE
Lenke til kommentar

Ja, idag har jeg lært litt, for å si det sånn.

Det var skiftende vær på kampen idag. Starta med sol, så skikkelig grått med en skikkelig regnskur, før det lysnet igjen selv om det fortsatte å regne.

Har f.eks. bilder med 1/2000 F5,6 ISO 800 som er så mørke at man nesten ikke ser noe, og bilder på 1/1000 F7,1 ISO 400 som er fine og lyse.

Ang lukkertid og å fryse bevegelser, så ser jeg at 1/800 som oftest går bra. På 1/500 så blir ballen veldig uklar dersom det er litt fart i den. Under 1/500 begynner også damene i bevegelse å bli uklare. Det er jo damefotball jeg har tatt bilder av, så det kan godt hende at jeg må ha kjappere lukkertid dersom jeg skal prøve meg på herrefotball.

Ellers kan jeg se at ISO 800 hjalp en god del i forhold til ISO 1600, men at ISO 400 (eller bedre) er å foretrekke dersom det er lysforhold til det.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å panorere kameraet med ballen og personene? Gjør du det riktig, med mye øvelse, trenger du ikke så kort lukkertid, og du får en tøff effekt med stripet/sløret bakgrunn og skarpt hovedmotiv.

Lenke til kommentar

Monopod og panorering er ofte en god løsning i sånne situasjoner. Jeg tar ofte bilder av bil på bane, og de beveger seg rimelig mye fortere enn disse fotball-damene. Der bruker jeg 1/60-1/120 lukker. Da får man riktignok veldig uskarp bakgrunn, og det krever en del trening. Men det er ofte en fin effekt. :)

Lenke til kommentar
Ja, idag har jeg lært litt, for å si det sånn.

På 1/500 så blir ballen veldig uklar dersom det er litt fart i den.

8596611[/snapback]

Det gjør etter midt syn ikke noe særlig om ballen er litt uskarp og for den saks skyld nedre deler av foten. Det synes jeg bare er med på å skape fart i bildet. Om stamfoten er skarp mens skuddfot og ball har lett bevegelsesuskarphet kan dette gi bildet mer liv enn om alt er frosset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...