Gå til innhold

Kjøpe ny eller oppgradere?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har da en "gammel" Inspiron 8200. Er en 1,6 Intel Pentium 4, 256 MB ram, et Geforce 4 Go skjermkort i den. Har ikke brukt den de siste 2 årene.

Tingen er at jeg skal ha en pc som skal brukes til surfing og litt småspilling, men ikke av spill som krever noe særlig. Altså litt eldre spill, småspill fra "gamledager" :whistle:

Men det jeg trenger for å ha en brukanes pc er da: 1 GB med ram koster meg 800 kr, ny lader(har en nå, men den gir for lite strøm), 300 kr(brukt) og et batteri til 600 kr.

Det blir totalt 1700 kr...ca 2000 med litt frakt ol. Den fungerer jo som smurt nå, men er det verdt å oppgradere den? eller får jeg en pc til 4000-5000 som gir mer mer av pc ytelse enn å oppgradere denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet jeg vil stille deg er: er du fornøyd med maskina du har i dag? Er den i bra stand ellers? Er den god nok for din bruk i dag og de par neste årene med denne oppgraderinga?

Hvis ja, ville jeg sterkt vurdert å beholde maskina ei stund til, men dette kommer an på økonomi og. Har du et godt budsjett å bruke på maskin, kunne det kanskje lønt deg å bruke 5-6 lapper på ei ny maskin. Du får noen gode maskiner selv i denn klassa, som går flere ganger utenpå din maskin ytelsesmessig.

Er økonomien slunken, er oppgradering en hetere kandidat, selvsagt på grunnlag om du da tror den vil holde minst to år til.

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg begynnet som lærling fra sommeren av, og at eg senere da gjerne får litt ekstra peng. Men jeg fant ingenting på bruktmarkedet som kunne forsvare prisen sin kontra oppgraderingsprisen. For det som er tryggheten med å oppgradere denne kontra kjøpe brukt er jo at jeg her vet hva jeg får og det gir meg faktisk totalt sett en bedre pc for mindre penger enn en "nybrukt".

Lenke til kommentar

Så lenge maskina du har er ok, så tjener du neppe noe på å kjøpe ei annen gammel maskin ihvertfall. Som sagt; tror du maskina holder et par år til, og med få midler til gode, er nok det beste valget for deg og oppgradere.

Lenke til kommentar

Okei, da oppgrader jeg ;) Hvis jeg får for mye penger mellom hendene på et annet tidspunkt så går det nok en 10 000 kr, og da er ikke 2000 kr så mye lengre ;)

Men til valg av minne:

Komplett sier jeg skal bruke dette. Så 2x 512 hos komplett er ok? eller kan jeg bruke unbuffered minne og kjøpe noe av dette

Til kjøp av lader og batteri bruker jeg: Altitec evt. kanskje en brukt lader.

Endret av Litek89
Lenke til kommentar

Håper du blir fornøyd med det. Enig i at skal du investere senere får du mer for pengene da, om du sparer litt nå.

Funker begge vil jeg tro, de i prisguiden er helt greie de. Vil du ha to 512-brikker eller ei 1024-brikke, sistnevnte kunne du jo kjørt sammen med den du har i dag. Effekten av to like brikker er uansett ikke særlig stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...