trettifire Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Har en gammel Toshiba Laptop som jeg skulle rydde litt opp i for å bruke som klient på et wireless-nettverk. Den eneste lisensen jeg hadde tilgjengelig var Windows ME som er mildt sagt dårlig, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg på Linux for en gangs skyld. Fant derfor fram Linux-anbefalingen for min maskin, og installerte Mandrake 10.1. Ble ikke imponert, og prøvde derfor å installere Windows ME igjen. Sletta partisjoner og formaterte på nytt, installerte Windows og omstartet. Men Windows starter ikke, det gjør derimot Linux! Har dobbel- og trippelsjekket at alle partisjonene er slettet/formatert men Linux starter uansett! Hva skal jeg gjøre? Endret 1. mai 2007 av trettifire Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 CDn til mandrake står ikke fortsatt i da? Men det er umulig at mandrake starter hvis du har formatert alt. Sikker på at absolutt alle partisjonene er formatert? Er ikke sikkert win2k installeren finner linux partisjonen hvis du prøvde å slette den under install. Vet ikke om det går ann, men på XP cdn kan man kjøre en kommando som heter fixmbr og fixboot. Hvis det er mulig med win2k cdn kan du prøve det. Da overskrives bootloaderen til mandrake(for du kommer inn i selve mandrake fortsatt?) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Prøv en annen distro, f.eks. nyeste Ubuntu Windows ME suger jo verre enn DOS. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Prøv en annen distro, f.eks. nyeste Ubuntu Windows ME suger jo verre enn DOS. 8515015[/snapback] Ikke kødd med DOS. Jeg ruler i DOS. Oki, nå har jeg endra bootloader og sletta de "linjene" som sto der. De dukker like f-banna opp når jeg starter maskina. Endret 1. mai 2007 av trettifire Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Dropp Mandrake 10.1 det er minst 3 år gammelt og fullstendig utdatert. Last ned ubuntu. Hvis du har en gammel maskin, kjører du xubuntu. Installere Windows ME kan jeg ikke skjønne at noen skulle ønske. Vet heller ikke hvordan du gjør det. Det er vel fra 1999 eller noe slikt... kanskje du trenger boot-floppy? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Installere Windows ME kan jeg ikke skjønne at noen skulle ønske. Vet heller ikke hvordan du gjør det. Det er vel fra 1999 eller noe slikt... kanskje du trenger boot-floppy? 8515339[/snapback] Det må man jo til Vista også, man trenger floppyer med drivere til SATA og RAID-kontrollere :!: Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Morsom tråd! Men seriøst, du skal få hjelp til å fjerne alt sammen, en HD blankere enn messing. Last ned Kubuntu her: http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu-iso/kubuntu/feisty/ (eller Ubuntu fra samme nettsted) Velg "PC (Intel x86) desktop CD" Brenn og boot opp din gamle maskin med denne. Finn ut hva harddisken din heter, f.eks. ved å åpne opp konqueror og klikke på "Storage media" Jeg antar nå at det er hda (evt. nummer angir partisjon nummer, ikke bruk det) Sleng opp en terminal, og skriv følgende $ sudo dd if=/dev/zero of=/dev/hda Det vil blanke ut hele disken, faktisk fylle den med nuller, så alle spor av linux forsvinner, også fra boot sektoren. Jeg ville nok uansett gitt linux enda en sjanse, tror du vil finne ut at det er et fullverdig alternativ og vel så det. Lykke til! Edit. Sorry, glemte det var en gammel laptop, Xubuntu er kanskje smart ja. Du kan følge stegene mine der også, vet ikke hvilket partisjoneringsverktøy som følger med der, men du kan vel uansett sjekke fstab for å se hva harddisken din heter: $ cat /etc/fstab Endret 1. mai 2007 av Del Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg ville installert xubuntu som HavarN sier. Dropp windows Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Okei folkens, da var problemet løst. Som BigFatty sa, det var MBR (Master Boot Record) som var problemet. Linux hadde lagt seg der og ble ikke slettet når man formaterte harddisken. Løsningen ble å bruke FDISK (godt gammeldags MS-DOS-program, lang nese til deg langbein) med suffix MBR (FDISK /MBR). Dette sletter alt som ligger på MBR og du har en "clean slate" igjen. Deretter får Windows ME fritt spillerom igjen. Ja, jeg vet at det ikke er heeelt nytt men jeg skal i første omgang etablere et nettverk her hjemme og så får vi prøve linux senere. Siden tråden har tydeligvis har vakt litt interesse hos Linuxere, så kan jeg slenge ut et spørsmål i samme slengen: Kan jeg komme inn på et trådløst Windows-nettverk fra en Linux-basert maskin? Takk til alle for gode tips! Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ja, du må bare innstallere samba Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Siden tråden har tydeligvis har vakt litt interesse hos Linuxere, så kan jeg slenge ut et spørsmål i samme slengen: Kan jeg komme inn på et trådløst Windows-nettverk fra en Linux-basert maskin? Takk til alle for gode tips! 8515545[/snapback] Det er ingenting som heter et "trådløst Windows-nettverk". Men jeg skjønner hva du mener og svaret er JA! (Med store bokstaver). GNU/Linux støtter alle de samme nettverksprotokollene som det windows gjør. (+ Mange flere). Edit: Måtte nesten teste xubuntu feisty livecd etter denne tråden. Den har restricted drivers manager og gparted. Det mest iøynefallende er vel at den mangler openoffice, evolution og totem, men har abiword, gnumeric, thunderbird og gxine isteden iforhold til ubuntu. Det ser også ut som den mangler network-manager. Endret 1. mai 2007 av HavarN Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det mest iøynefallende er vel at den mangler openoffice, evolution og totem, men har abiword, gnumeric, thunderbird og gxine isteden iforhold til ubuntu. Det ser også ut som den mangler network-manager. 8515594[/snapback] Det er fordi den er laget for å kjøre på "svakere" maskiner. evolution og totem er GNOME-programmer. NetworkManager er også et rent GNOME-program. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 network-manager er ikke laget for noe spesielt desktop. det er en daemon som kjører i bakgrunnen. nm-applet (pakken heter network-manager-gnome) er vel et gnome-program. Men det er ingenting i veien for å kjøre det i xfce. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Er litt tøft at windows ME tydligvis ikkje overskriver MBR, slik resten av windows familien gjør Må være den einaste posetive tingen med ME Edit: Problemet dit var egentlig ikkje eit problem med linux, men heller eit problem med windows. Så tittelen på tråden er feil. Den burde vert: "Windows ME klarer ikkje å overskrive MBR sjølv", og du burde ha posta på windows delen av forumet. Endret 1. mai 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Er litt tøft at windows ME tydligvis ikkje overskriver MBR, slik resten av windows familien gjør Må være den einaste posetive tingen med ME Det høres rart ut på meg at den ikke skal klare det (men nå har jeg ingen ME-lisens liggende for å teste ) Hva om man prøver å installere ME på en helt ny ubrukt harddisk? Den må jo for svingende klare å legge inn en bootloader på MBR. Problemet med de fleste (alle?) Windows-versjoner er heller at de gjør det uten å spørre brukeren på forhånd, så de overskriver GRUB/LILO med sin egen udugelige bootloader Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 *Mimre* tilbake til win9x dagene da man kunne finne administrator-passordet til en hvilken som helst maskin koblet til et nettverk øyeblikkelig ved hjelp av C$ delingen. http://www.microsoft.com/technet/security/...n/MS00-072.mspx Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 He he, dere Linux'ere er litt sånn som Blitzere. Dere er hellig overbevist om at Windows er roten til alt vondt, mens det ikke finnes noe feil med Linux. Litt sjarmerende, egentlig. :-) Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 He he, dere Linux'ere er litt sånn som Blitzere. Dere er hellig overbevist om at Windows er roten til alt vondt, mens det ikke finnes noe feil med Linux. Litt sjarmerende, egentlig. :-) 8518121[/snapback] Ja, det er litt rart. Heldigvis vet du bedre, og vet at Microsoft Windows ME er veien å gå. Det er ufattelig mye som er feil med Linux, men det er også utfattelig mye som er feil med Windows. F.eks Ubuntu slippes 2 ganger i året. Dvs at når neste Windows-versjon kommer om 5 år så har det kommet 10 nye versjoner av Ubuntu. Er det at utviklingen går fort som jeg og sikkert mange andre liker med Linux. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hehe, ja man må virkelig være MS-fanboy hvis man ønsker å ta i en ME-CD med ildtang. Alt er ikke perfekt i Linux, men "anything but ME". Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Du (tråstarter) har ikke mulighet til å legge inn windows 2000 eller 98se i stede da? ME er virkelig det aller verste man kan legge inn (tilogmed verre enn programmer fra norton). Tror som en del andre her at du kunne likt en nyere linux distro, som f.eks. den nye ubuntu 7.04, (prøv en live cd, vil ikke gjøre noe med harddisken din), men det er jo selvsagt helt opp til deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå