Hellemyr Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hei! Hva er egentelig en Flashbang, eller sjokkgranat som det heter på norsk? I spill som CS, så gjør det sjermen hvit i noen sekunder. Men hva gjør den i virkeligheten? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Flash+bang = Flashbang Den lagar vanvittig høg lyd og eit forferdelig sterkt lys (som ein blitz), og er meint for å desorientere folk i kort tid. Du blir midlertidig "blind", og hørselen din kan få permanente skadar om du ikkje brukar hørselvern. Blir gjerne brukt av soldatar som skal entre bygningar eller rom. Endret 1. mai 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Er det alt? Ikke noe hukus pokus? Bare en veldig høylytt ekplosjon med et sterkt lysglimt? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Flashkrutt ble brukt i små doser i kamera-blitzer før, og større mengder vil lage en skarp lyd og et blendende hvitt lys. Består av en oksygendonor(f.eks KNO3,KCLO4) og et brennstoff, ofte magnesium eller aluminium. Blir brukt i noe fyrverkeri og. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Er det alt? Ikke noe hukus pokus? Bare en veldig høylytt ekplosjon med et sterkt lysglimt? 8514825[/snapback] Ikkje veldig avansert, nei. Men den gjer nytten sin - ein typisk flashbang-granat (M84 f.eks) er i stand til å meir eller mindre sette folk ut av spel i opptil eitt minutt. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ikkje veldig avansert, nei. Men den gjer nytten sin - ein typisk flashbang-granat (M84 f.eks) er i stand til å meir eller mindre sette folk ut av spel i opptil eitt minutt. 8514926[/snapback] En kamerat av meg har opplevd det, han var visst helt satt ut i flere minutter etterpå. Selve blindheten gikk over etter et minutts tid. Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Den lagar vanvittig høg lyd og eit forferdelig sterkt lys (som ein blitz), og er meint for å desorientere folk i kort tid. Du blir midlertidig "blind", og hørselen din kan få permanente skadar om du ikkje brukar hørselvern. Blir gjerne brukt av soldatar som skal entre bygningar eller rom. 8514762[/snapback] Det skal dog nevnes at det ikke er et tilsvarende lysglimt som i spillet CS, dersom man ser en sjokkgranat gå av i dagslys, så vil man ikke engang oppfatte lysglimtet. Stod faktisk en snau meter unna en sjokkgranat som gikk av forrige uke, man blir ganske desorientert i noen sekunder, så tok det noen minutter før jeg var meg selv igjen - for min del så føltes det som om det var smellet som gjorde meg tumlete. Endret 1. mai 2007 av jh_ Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg har alltid hatt en fjern fantasi om å bli flashet. Er jeg normal? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Heilt inntil du står der påverka av granaten er det sikkert ein fin tanke. Litt som med CS-gass. Vi såg alle litt fram til det på ein måte, men når du står der er det relativt fælt Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Er det alt? Ikke noe hukus pokus? Bare en veldig høylytt ekplosjon med et sterkt lysglimt? 8514825[/snapback] Det finnes så klart litt mer avanserte granater. F.eks gummi-splintgranater som skyter (sprenger) ut gummikuler i alle retninger samtidig du har et voldsomt smell. OT: Hvorfor finnes det ikke f.eks CS-gass i CSS? Det hadde jo vært svært moro i taktisk bruk. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Korleis skal du kunne simulere effektane ved CS-gass i CS? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Korleis skal du kunne simulere effektane ved CS-gass i CS? 8517329[/snapback] Slik man simulerer granatsjokk i andre spill med masse motion-blur, 'gummi-kamera' og kanskje noe redusert gange. Senker man i tillegg presisjonen på våpnene er man ganske satt ut av spill inntil man får ventilert litt Hva er CS-gass? 8517417[/snapback] en.wikipedia.org/wiki/CS_gas. Endret 2. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Zyrex_ Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hva er egentelig en Flashbang, eller sjokkgranat som det heter på norsk? Flashbang er ikke det samme som sjokkgranat. Sjokkgranat er en granat er kun en eksplosjon spesielt sterkt lys eller splinter. Ment for å skade/drepe og desorientere, ikke for å blende som Flashbang. Bare litt flisspikking Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Flashbang setter balansen ut av spill da det høylytte smellet kan ødelegge trommehinnene og forstyrre balansesansen i mellomøret kraftig. Lysglimtet er å sammenligne med 5-10x solen; omtrent som brennende magnesium. En gang la jeg 6 gammeldagse "knallruller" mellom to flate steiner og slo på med balltre. Vi var tre personer, og stod mellom to betongvegger. Den ene av oss mistet balansen og *falt* på asfalten og ingen av oss kunne høre noe som helst på over ett minutt. I CS *burde* man bli tvunget ned i crouch og miste våpenet, og bli tvunget til å være i crouch i fem til ti sekunder uten hørsel -- dersom man er innenfor et område likt HE-granatens spreng-rekkevidde. CS-gass kunnen gjort at siktet er fullt utvidet (som om du sprayer konstant, selv på enkeltskudd) og kortet skjermen ned til en smal "reøyklagt" horisontal stripe på midten. CS-gass er tåregass som svir i nese, svelg, lunger, øyne, sår og på svett hud, og er sinnsykt potent. Dersom man brenner en eller to kapsler med de konsentrerte partiklene som utgjør "gassen" så vil man kunne gjøre et 50 kvadratmeter stort rom ulevelig og i effekt tvinge alle inne i rommet ut da "gassen" ikke legger seg med det første, og svir bare man puster eller har øynene åpne. I en CS-gass granat er det ofte over 70 kapsler. Man kan bare glemme å se noe som helst når en granat går av. Endret 3. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 I en CS-gass granat er det ofte over 70 kapsler. 8530256[/snapback] Kor stor er ein kapsel? Dei som vi satte fyr på i gassbua var små "tablettar", og vi vart fortalde at ein granat ville tilsvare om lag 600 slike. Man kan bare glemme å se noe som helst når en granat går av. Så har du jo dei fryktelig få som er tilnærma immune - dei vil klare seg. Folk som svimar av vil heller ikkje ta skade, då den største trusselen frå CS-gassen er psykisk. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Hvor mange er egentlig immune? Husker at en av mine romkamerater under rekruttskolen var det. Han var riktignok den eneste på hele kullet da(ca 170 stk). Det psykiske har også mye å si, jeg løp ut av gassteltet etter første innpust uten maske men så hadde jeg heller ikke noe spesielt press på meg for å vise hvor tøff jeg var. En kamerat måtte pent stå der og prate normalt ca et minutt fordi en av instruktørene viste seg å være en gammel kjenning, det gikk greit det og selv om det var ubehaglig. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Har høyrd at ca 1/1000 er immune, så det er ikkje så fryktelig mange, nei Psyken har definitivt mest å seie; Du trur du ikkje får puste, fordi det følast slik ut. Trur det er den som er verst. Stikkinga og sviinga i auga og fuktig hud er ubehagelig, og det er det som heng igjen når du kjem ut i friluft, men fortsatt. Om du er bevisstlaus kan du ligge lenge i CS-gass uten å ta skade av det med mindre konsentrasjonen blir for høg, i og med at du då pustar heilt fint nettopp fordi du ikkje er i stand til å tru verken det eine eller det andre der og då Lenke til kommentar
Dødskalkunen Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Flashkrutt ble brukt i små doser i kamera-blitzer før, og større mengder vil lage en skarp lyd og et blendende hvitt lys. 8514833[/snapback] Vi prøvde flashkrutt i naturfagen en gang, var ganske sterk lys. Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Flashbang er mest for å kaste inn i rom der det kan være gisler o.l som ikke må dø. Den setter som sagt folk ut av spill i en kort stund, men det er ikke så sinnsykt kraftig. Kasta flashbang i milten og sto 6-8 meter unna og så på uten problemer.. Hadde hørselvern da. Sjokkgranat er til å drepe med og har sikkerhetsradius på 150 meter om jeg husker rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå