Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på om noen her arbeider som sykepleier her, og hva dere i så fall gjør på en vanlig arbeidsdag. Grunnen til at jeg spør er for jeg har selv vurdert å bli sykepleier, men vet ikke helt hva en slik jobb går ut på

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Tidligere sykepleier her. Dersom du tar noen ekstra vakter her og der, jobber i områder der arbeidsgivere har problemer med å rekruttere sykepleiere, er lønna nokså god. Selv har jeg jobbet i 15 år som sykepleier innenfor feltet akuttmedisin og undervisning av ambulansepersonell. Spennende jobber, rimelig grei betaling, men lite fritid. Har derfor gått over i "annen næring", men føler jeg har like mye bruk for utdanningen innenfor det feltet jeg jobber i nå.

Oppgavene i sykepleien er mange. Innenfor akuttmedisin (intensiv/mottakelse/AMK/ambulanse) dreier det seg om bl.a. sjekking/kontroll av utstyr, samt selvfølgeleig, kunne mestre bruken av utstyret. Mye etikk, kommunikasjon, ferdigheter og HOLDNINGER til det du holder på med. Oppgaver kan f.eks. være å møte medmennesker som er kommet i en situasjon der de hadde planlagt alt annet enn å møte deg ;-) f.eks. gamle tante Gunda som har falt på glatta og brukket lårhalsen og dermed er blitt hjelpeløs. Kanskje hun både hører og ser dårlig også, og dette er ting man i sykepleien bl.a. lærer å ta hensyn til. M.a.o., en flott utdanning, mangfoldige arbeidsoppgaver, jobb i team eller selvstendig etc. Men grunnlønna kommer du ikke langt med.... Tenk på det når du sitter på seinvakt på psykiatrisk, kl. 17.00 den 24 desember.......

Uansett, det KAN være verdt det ....

Lenke til kommentar

Sykepleien er et allsidig yrke - hvor du tar jobb bestemmer mye av hvordan arbeidsdagen blir og hva/hvor mye av utdannelsen din du bruker. Alt fra å jobbe i turnus på et sykehjem, der man både deltar i vanlig pleie og tilrettelegging for gamle og syke, og har ansvar for å dele ut medisiner, møte legen på visitten osv - eller i hjemmesykepleien der man både hjelper med praktiske ting (pleie/hjelp til dusj, mat, osv) eller har tilsynsbesøk (snakke med, observere om personen fortsatt er i form og klarer seg selv eller endringer i hjelpebehov?) og utlevering av dosetter.

Eller i sykehus der det finnes mange forskjellige avdelinger og arbeidet vil variere deretter - fra avdelinger der pasientene trenger en del hjelp, opptrening osv til andre der de er veldig selvhjulpne, og jobben kanskje mer handler om å være der, som samtalepartner, gi informasjon om feks forestående kirurgisk inngrep, skifte på et sår eller lignende. Dette er selvfølgelig en sterkt forkortet versjon av hva man kan ha av oppgaver.

Ellers finnes det mange muligheter for videreutdanning og spesialisering - alt fra psykiatrisk sykepleie, helsesøster, jordmor, anestesisykepleier, operasjonssykepleier, spesialisering innen diabetes, demens, kreft osv osv osv.

Mulighetene er uendelige, og det er vel nettopp det som er så fint med sykepleierutdanningen - du behøver ikke å bli gående i samme jobben resten av livet, når det er så mange veier å gå. Man kan jo også ende opp som lærer innen sykepleiefag eller avdelingsleder eller eller eller.... :)

Endret av Morgaine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...