Gå til innhold

Hva kan man forvente for 2000 kr?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter et kompakt-kamera. Kan lite om selve funksjoner som finnes på kameraer, men har lest litt tester og lignende og fått en liten forståelse for noe av det som testes. Men jeg føler fortsatt jeg ikke har blitt noe særlig klokere på valget mitt.

Bør være min/ca. 6 mpx

Mest mulig zoom (håper på 5x kanskje)

Så lite som mulig (ha det i bukselomma)

Blir å ha med på party, derfor ok innendørsbilder

Ha det med på friluftsaktiviteter, derfor robust.

Har sett litt på Olympus mju 700 og 750. 750 mest aktuelt kanskje pga zoomen. Disse tåler jo litt vann og støv og er på mange måter et rett valg, men i alle tester jeg har sett faller Olympus igjennom på bildekvalitet med dårlig skarphet bl.a.

Casio ex-s600 er interessant pga. størrelsen men får vel ikke de beste kritikker?

Fujifilm f30 får jo strålende kritikker, men litt stort? og har sett det nevnes dette er et avansert kamera, som kanskje ikke passer helt for meg som ikke kan noen særlige funksjoner, men det kan sikkert læres fort?

Nikon coolpix s5/s9 får bra kritikk i dinside, men mer middels andre steder.

Derfor lurer jeg nå på følgende: Håper jeg på for mye i et kamera for ca 2000 kr? Hva kan jeg forvente av bildekvalitet? Olympus som gir dårlige bilder, er dette noe som kun eksperter klarer å se eller er de virkelig dårlige? Bildekvaliteten er jo tross alt viktig (selv om jeg nok ikke kommer til å forstørre og skrive ut så ofte men vil ha muligheten med min 6 mpx og helst litt zoom), så blir usikker med Olympus, da får heller den robustheten vike for bra kvalitet ellers.

Er som dere skjønner i villrede hva jeg skal satse på..Forsklaringer og anbefalinger tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har solgt mange Mju kameraer, og bildekvaliteten er absolutt grei - ikke på topp som tester påpeker, men bra nok for de fleste.

Man må jo også tenke på at det er et kamera som tåler litt mer enn andre, bedre med litt "dårligere" bilder enn et kamera som er ødelagt etter at noen sølte litt øl på det (mju er jo ikke vanntett, men ganske godt beskyttet)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Håper på flere svar også..

Et tilleggsspørsmål: Hvor bra/viktig er bildestabilisator? Så Ixus 70 på tilbud, men dette har ikke bildestabilisator, kontra f.eks Ixus 800 IS som har dette, eller Mju 750.

Håper også noen kan svare på hva jeg kan forvente av et kamera til 2000 kr. Ser jo at F30 tar bra bilder, men tror ikke jeg har sett andre i samme prisgruppe som får bra kritikk på bildekvaliteten. Altså får vel ok/bra, men ikke på topp, naturlig nok, er vel en grunn til at man får mye dyrere kameraer. Så derfor lurer jeg på om så lenge jeg kanskje ikke får altfor bra kvalitet alikevel, kan jeg kanskje se mer etter kameraer rundt 1500 kr om ikke tilleggsfunksjoner de forskjellige har teller da selvsagt.

Endret av pkrist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...