Gå til innhold

Paypal - Trygt eller svindel?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har tenkt å begynne og bruke paypal til bla. overføring av penger og netthandler.

Jeg søjte litt på nette igår kvell å fant en artikkel fra 2003 eller 2004? om at paypal hadde svindlet mange. Jeg finner desverre ikke tilbake til linken

Pluss at jeg komm over denne på forumet.

Er paypal seriøst nå? Eller skal jeg styre unda?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv bare positive opplevelser med paypal.

Mange av de som klager på paypal har betalt for ting med paypal, og så har de aldri fått det de har betalt for. Noe som etter min mening ikke er paypal sitt problem, vil mye heller tape noen kroner til en eller annen skurk via paypal, enn å oppgi kredittkortnummeret mitt til samme person.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Du trenger jo ikke å overføre store summer penger dit... du kan jo bare overføre når du skal betale noe via paypal.

Jeg har brukt paypal til transaksjoner opptil 1.000 kr. over 20 ganger og alt har gått fint for meg hvertfall.

Når du har gjennomført en betaling får du mail bare sekunder etter som bekrefter at det er betalt.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en del fra utenlandske butikker på nett, og mye av det fåregår gjennom PayPal..

Mandag morgen skjekket jeg transaksjonene på mastercard..

Da var det plutselig 6 betalinger til 4 ulike firmaer. 3 av disse var merket PAYPAL..osv.. Disse firmaene har jeg aldri hørt om! og mener at det antakelig er paypal som er skyld i svindelforsøket.. Jeg tok kontakt med banken min, og de skulle trekke tilbake disse og sperre kortet mitt og sende meg noen papirer jeg må fylle ut..

Så jeg har ikke tillit til PayPal lenger..

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt en del fra utenlandske butikker på nett, og mye av det fåregår gjennom PayPal..

Mandag morgen skjekket jeg transaksjonene på mastercard..

Da var det plutselig 6 betalinger til 4 ulike firmaer. 3 av disse var merket PAYPAL..osv..  Disse firmaene har jeg aldri hørt om! og mener at det antakelig er paypal som er skyld i svindelforsøket.. Jeg tok kontakt med banken min, og de skulle trekke tilbake disse og sperre kortet mitt og sende meg noen papirer jeg må fylle ut..

Så jeg har ikke tillit til PayPal lenger..

:thumbdown:

8514490[/snapback]

Les hva han her skriver da? Men jeg har tenkt å oppbevare litt penger der for senere bruk og da må jeg være 100% sikker på at jeg ikke blir svindlet på noe som helst måte.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du oppbevare penger på paypal kontoen ? Da er det mye sikrere å ha pengene i bank.

Selv setter jeg inn ca det jeg skal bruke fra bank til paypal kontoen før jeg betaler noe med paypal.

Det er lite vits i å sette inn penger på paypal og la dem stå til senere bruk.

Lenke til kommentar
PayPal har ikke et altfor godt rykte. Det er mange som anklager firmaet for tyveri av penger, og lignende. PayPal forbeholder seg retten til å stenge en brukers konto til enhver tid om det er mistanke om misbruk eller lignende. I så tilfelle beholder PayPal eventuelle penger på kontoen. Stengninger av konti skal ha forekommet uten tilstrekkelig grunn, for eksempel kan man risikere å bli utestengt om man bruker en proxy for å koble til PayPal, og noen andre før har brukt den samme proxy-adressen til å komme til en PayPal-konto som senere har blitt stengt for misbruk eller lignende.

Ytterlige anklager går ut på at PayPal skal ha tømt folks bankkonti før de har stengt eierens PayPal-konto. Det pågår nå flere rettssaker mot firmaet.

Hvorfor har du tenkt til å ha penger stående der? Du får garantert ingen rente på innestående midler.

Lenke til kommentar

Det man må huske er:

- Man får ingen rente på PayPal, og det er derfor lite fornuftig å ha penger stående der som man ikke skal bruke i nær fremtid.

- PayPal har kun krevd (frem til nå som man har muligheten bruke en sikkerhetsløsning tilsvarende BankID i norge) brukernavn og passord. Dette er da sårbart med tanke på keyloggere og denslags.

- Man MÅ huske å bruke referansenummeret når man overfører penger til PayPal-kontoen sin via bank. Tenk selv på hvordan en så stor aktør skal ha oversikt over hvem som har betalt inn hva, når alt går til en enkelt konto, og folk ikke legger ved referansenummeret. Hos en så stor aktør, så er det eneste fornuftige da å tilbakeføre beløpet til avsender, noe de fleste har en tendens til å ta seg god tid før de gjør.

Selv har jeg aldri hatt problemer med PayPal etter et par års "relativt" jevnt bruk. Jeg har variert mellom å bruke Visa/MC og satt inn penger via bank, uten komplikasjoner.

Jeg tviler sterkt på at det er PayPal som svindler sine kunder. Det er nok mer sannsynlig at de som har opplevd å få tappet sine PayPal-kontoer, har på en eller annen måte mistet sin kontoinformasjon, slik at uvedkommende har kommet seg inn og sendt bort pengene. Jeg fikk senest for 2 dager siden en svindel-e-post som utga seg for å være fra PayPal hvor det ble forspurt om kontoinformasjon. Det overasker meg ikke om noen har gått fem på disse e-postene.

Lenke til kommentar

Har også selv bare positive erfaringer med PayPal (PP). Og har vel betalt over 15.000 tislammen, på ca 10 transaksjoner.

Selv har jeg ikke penger på PP-kontoen, og jeg setter ikke inn penger heller. Man kan knytte PP-kontoen sin til et VISA eller MasterCard, slik at når jeg betaler noe med PP trekkes det rett fra kontoen. Slik får ikke gud og hvermann tak i kortnummeret mitt, men bare e-postadressen min.

Det hele er meget enkelt. Også er det jo gjerne slik at de som er misfornøy skriker høyest. Man finner få sider dedikert til hvor GOD tjenesten fra PP er, men man finner mange sider som beskriver dårlige erfaringer. Beklagelig, men slik er det.

Lenke til kommentar

Jeg har også brukt PayPal i mange år og har alltid vært fornøyd med de. Har som jalejale knyttet PayPal kontoen min opp mot en VISA konto, så alt trekkes rett derfra.

Ville nok ikke overført en masse penger dit siden en ikke får renter osv. av at de står der som nevn tidligere. Hvis ikke jeg hadde hatt ett kredittkort å knytte den opp mot, så hadde jeg nok bare overført dit når jeg skulle betalt no.

Lenke til kommentar

Har brukt PayPal ca et halvt år nå, primært til å betale leie av en server hos noen som ikke hadde løsning for Visa.

Trenger ikke ha penger stående på PP kontoen, PayPal kan trekke det direkte fra Visa-kortet. På den måten oppgir jeg bare min e-post konto til de jeg skal handle hos, så logger jeg inn på PP og godtar betalingen. Deretter trekker PP penger fra Visa-kortet mitt og betaler de du handler hos.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har gjennomført ca. 60 transaksjoner via PayPal de siste tre årene.

Summer fra 10-500 US$ pr. transaksjon, overføring begge veier (fått tilbakeført penger for for mye betalt porto etc).

Som flere andre skriver, har heller ikke jeg penger stående, men trekker direkte fra kredittkort ved behov. Har imidlertid registrert vanlig kontonummer der også, for å kunne motta penger.

Har aldri opplevd problemer av noe slag!

Men når det er sagt, opplever jeg sikkerheten med kun ett passord som noe svak. Skulle gjerne hatt en kodebrikke (ala nettbank o.l) i tillegg (noe de for øvrig planlegger å innføre, først å fremst til Amerikanske kunder).

Så moralen er velg ett passord som er vanskelig å gjette, og bruk for all del adri paypal på nettcafé etc.

Lenke til kommentar

Har fått kontoen min stengt/inaktivert av paypal, prøvd og resatt passord, men av en eller annen vill grunn gikk ikke det heller.

Jeg ringte deretter til Paypal i natt (genialt når jeg skulle stave mailadressa mi (20 tegn før @gmail.com. Takk, Fonetiske alfabet!!) for å høre om de kunne ordne opp i dette. Det viste seg at jeg hadde penger på kontoen (20$), men at de kunne fikse det ved å stenge kontoen, sende meg en sjekk og trekke 1,5$ for det. Men heisann, nei, det gikk ikke. Istedet må jeg sende inn idpapirer osv.. Noe som begynner å minne mistenkelig mye om disse "paypalsucks"-historiene som sirkulerer rundt.

Men men.. jeg var ikke engang klar over at jeg hadde penger stående på kontoen. Bare kjipt at kortet mitt var "registrert" mot kontoen, slik at jeg må bruke et annet kort når jeg lager ny konto.

Jeg synes det er veldig ille at Paypal faktisk LAGRER kortnummeret mitt \o:

Hva hvis noen får tak i passordet mitt? Er det bare å gå på paypal og "Send money" :|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...