Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjemmenettverk, treng hjelp


Anbefalte innlegg

Hei!

Treng litt hjelp til mitt oppsett av hjemmenettverk. Er ganske grønn på dette området, og håper at noen med litt mer kjøtt på beina kan hjelpe meg.

 

Ønsker å kople sammen mine pcer og spillekonsoller i ett og samme nettverk, samt ha mulighet til å gå på internett. Legger ved en tegning over desse.

 

Har lagt opp kabling CAT5e i huset, så det er på plass(6 stk strekk, 1-6 i tegning vedl)

Har sett meg ut et lite kott under trappen som "teknisk rom", og dette vil da bli hjertet i nettverket.

 

Har i tillegg til komponeneter i vedl tegning :

D-Link AirPlus G 54 Mbps Wireless Router med USB WLAN-adapter

2 stk eksterne hardisker usb 2.0

 

Mine spm er:

Hvordan skal jeg koble desse sammen?

Hva trenger jeg av komponeter(switcher,router, etc)??

 

Ser for meg at teknisk rom har en 24timer operativ medialagring/streaming enhet. Hva skal jeg bruke her. Server løsning, Nas, etc?

 

Setter pris på all hjelp jeg kan få.

 

Mvh

Ivan

hjemmenettverk.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare å kjøpe en router som du har i "teknisk rom", Også kjøpe en switch til vært rom.

Siden han har ruter trenger han ikke en til.

 

Du trenger en switch med nødvendig anntall porter,minst 6 som du kobler til LAN porten på ruteren i teknisk rom.

Fra switchen kobler du en kabel til hvert rom.

De rommene du har kun 1 nettverksenhet i er det ikke nødvendig med switch,har du 2 PCr i ett rom kan du bruke en PC med 2 nettverskort ,hvis du har det,i stedet for switch ved å sette de nettverkskortene i bridge og ta en kabel fra den maskinen med 2 nettverkskort over til neste PC eller konsol.

Foretrekker du en switch til 2 enheter og ikke vil spare penger kjøper du det,da har du også muligheten til å koble til flere enheter på switchen senere og det kan i noen tilfeller være en bedre løsning.

Ved 3 eller flere enheter i ett rom må du ha en switch.

Bare å plugge i switchen og alt er klart.

De maskinene som skal kunne dele filer med hverandre må meldes inn i samme arbeidsgruppe.Bruk wizard for hjemmenettverk og bruk samme navn på arbeidsgruppen på hver maskin.

Høreklikk mappen\volumet du vil dele,velg egenskaper og deling for å kunne dele innholdet på nettet.

 

Sett ruteren til å dele ut DHCP som feks 192.168.1.1 - 192.168.1.255

Med subnetmask 255.255.255.0.

Legg til statiske IP addresser til hvert netttverkskort på alle enhetene i rangen du tildeler fra DHCP i ruteren.

I dette tilfellet blir det 192.168.1.x 255.255.255.0 og Gatewayen blir IPn du logger på ruteren med.Legg inn DNS til din ISP.

Ruteren din er sikkert satt opp med en DHCP fra før,bare å bruke den rangen.

For å finne ut hvilken range den er i nå skriver du under start\kjør\cmd\ipconfig på en maskin du har på nettet å noterer ned om det er 192.168.x.x og forholder deg til den rangen når du setter statiske IP som er best.

Har du IPn du logger deg på ruteren med så vet du allerede rangen.

 

De to USB hardiskene ville jeg satt på en maskin som ble lite brukt,feks den eldste hvis den skal brukes til filserver og nedlastninger for å slippe å bruke resurser på en maskin du bruker til andre oppgaver.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Takker for fine svar.

Har laget en ny skisse på nettet som ligger som vedlegg her. Ser dette greit ut?

Lagring i tekninsk rom:

NAS løsning ser jo ut som en god løsning da d er bare plug and play. Men en server løsning vil vel kansje være bedre?

 

Når d gjelder linux er jeg i allfall helt grønn.

Pcene i nettverket er satt opp med XP, og d ønsker jeg å fortsette med.

 

 

PS: Ønkser å holde kostnaden på dette prosjektet på et overkommelig nivå. Treng ikke noe overkill! Det kan en evt strekke seg etter på sikt. lol

 

mvh

ivan

post-57834-1178126301_thumb.jpg

Endret av myivan2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...