Gå til innhold

RedHat

Anbefalte innlegg

Tenkte å installere min første Linux i romjulen og har nå snart lastet ned RedHat v.8. For å si det som det er så her jeg null, zero, nada peiling på linux og lurte derfor på om det er ting jeg bør ha liggende før jeg startet installasjonen (drivere, programmer el.), isåfall hvor finner jeg dette ?

For ikke å stoppe helt opp så hadde jeg planlagt å installere RedHat'en på egen partisjon og ha WinXp på en annen, trenger jeg et tredjeparts program for å styre booten ?

Det var det jeg kom på i første omgang, skal nok mase mer senere...

(PS! Noen som har en bra side med linux program jeg bør ha ?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte å installere min første Linux i romjulen og har nå snart lastet ned RedHat v.8. For å si det som det er så her jeg null, zero, nada peiling på linux og lurte derfor på om det er ting jeg bør ha liggende før jeg startet installasjonen (drivere, programmer el.), isåfall hvor finner jeg dette ?

For ikke å stoppe helt opp så hadde jeg planlagt å installere RedHat'en på egen partisjon og ha WinXp på en annen, trenger jeg et tredjeparts program for å styre booten ?

Det var det jeg kom på i første omgang, skal nok mase mer senere...

(PS! Noen som har en bra side med linux program jeg bør ha ?)

grub følger med Linux Redhat, og kan styre booten mellom linux og winodws... (grub laster WinNT bootlaoderen som laster winNT/2K/XP)

Så du slipper nok egen bootloader...

Men instalsjonen vil nok gå rimelig greit vil jeg tro... (jeg har instalert RH8 for 3 dager siden)

Det er bare å brenne ut de 3 cd'ene... og Starte maskina med cd1 i... og Du er ganske snart oppe og rocker :)

En ting det kanskje kan være greit å vite er at Redhat, pga lisens-trøbbel ikke støtter mp3 fra instalasjonen...

xmms følger med, og det er en WinAmp klone for linux, men de har fjernet mp3-pluginen...

Går du til xmms.org finner du litt info, og en link til noe du kan laste ned og instalere... så har du plutselig mp3-støtte. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...