forferdelig Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hei! Ryggelysene på bilen virker plutselig ikke her enkveld, og jeg tenkte at det var jo rart at begge pærene røyk samtidig, men det var ikke pærene som var feil. Jeg målte med et DC Voltmeter og det kommer ikke spenning bak til ryggelysene. Noen som har noen tips som kan veilede meg på rett spor, f.eks hvor "bryteren" til ryggelysene er hen i forhold til girspaken. Lenke til kommentar
forferdelig Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Jupp den og alle de andre sikringene og. Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ryggelysbryteren sitter sikkert på girkassa hvis du har manuell girkasse.. Vet at på bla. Chevy er bryteren i handgiret. Lenke til kommentar
forferdelig Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Ryggelysbryteren sitter sikkert på girkassa hvis du har manuell girkasse.. Vet at på bla. Chevy er bryteren i handgiret. 8513313[/snapback] Fant den ikke i området rundt selve spaken, får vel bare trekke opp en ny ledning og montere en egen bryter på dashbordet midlertidig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Den sitter nok på kassa, ikke rundt spaken. Sjekk hvordan denne er koblet! Det kan være at det ligger 12V til pærene hele tiden, og at bryteren kobler jord til pæra når du setter bilen i revers. Lenke til kommentar
forferdelig Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Den sitter nok på kassa, ikke rundt spaken. Sjekk hvordan denne er koblet! Det kan være at det ligger 12V til pærene hele tiden, og at bryteren kobler jord til pæra når du setter bilen i revers. 8514736[/snapback] Du har rett, det ligger 12Volt på pæra ja, og mangler jord forbindelse... Skal krype under å se om jeg finner bryteren nå. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 kortslutt "jump" over de 2 ledningen som går inn på bryteren. Ryggelyset skal da lyse. Du har sikring i kretsen så dette er ikke farlig. Lenke til kommentar
forferdelig Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 kortslutt "jump" over de 2 ledningen som går inn på bryteren. Ryggelyset skal da lyse. Du har sikring i kretsen så dette er ikke farlig. 8519805[/snapback] Altså jeg må nok få bilen opp i lufta før jeg finner den bryteren. Men jeg tok ut pæra og stappa voltmeteret nede i pæreholderen, og nå skal du høre: Det var 0Volt da bilen stod i 1 gir. Når jeg satt den i revers kom det 12 Volt. MEN når jeg satt i pæra og lirka måleinstrumentet inn og målte igjen var det 0 volt! Hva er det en vanlig dødelig person skal gjøre da? Målingen ble målt på den ene pæra, ledningen som gikk videre til den siste pæra klipte jeg før jeg startet målingen. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 (endret) hvis du har 12 volt når bilen står i revers er bryteren i orden. Hvis de 12 voltene forvinner når du setter inn en forbruker (pære) i kretsen er det nok dårlig kontakt/spenningsfall et sted. Sjekk kontaktene bak på pæreholderen. demonter og rengjør kontaktene og saus det inn med crc/wd40 etc. Hvilken ledning klippa du? Edit: rart at begge ryggelysene slukker samtidig. sikker på at du har målt riktig? Endret 5. mai 2007 av Mekker`n Lenke til kommentar
Ping0 Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 bruk heller en prøvelampe, sett ene til jord og finn ut om du har + spenning, så omvendt. enkleste måten å finne ut om du mangler jord eller +. Bryteren skulle man tro satt på girkassa et sted ja. kos deg Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 det skal vær mulig og komme til brytern uten og gå under bilen. Brytern sitt på sida sitt på sia av kassa mot fronten. Hvis du ser litt nøye etter så ser du hvor kontakta sitter hen. Da er det bare og ta av kontakta, sette på en jumper ledning på kontakta, sette på tenninga og se om ryggelyset fungerer. Lenke til kommentar
forferdelig Skrevet 16. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2007 det skal vær mulig og komme til brytern uten og gå under bilen. Brytern sitt på sida sitt på sia av kassa mot fronten. Hvis du ser litt nøye etter så ser du hvor kontakta sitter hen. Da er det bare og ta av kontakta, sette på en jumper ledning på kontakta, sette på tenninga og se om ryggelyset fungerer. 8565494[/snapback] Jeg skal prøve i morgen, begynner å bli litt sliten av å MANUELT skru på ryggelysene når jeg rygger :!: Er så trangt nedi der, lurte et øyebligg på å lodde fast en endebryter ved girspaken... hehe... Men er lei av å fuske så mye. Skal gi tilbakemelding NÅR jeg finner brytere, denne gangen får dem som har tid spise kake og gå i tog, mens andre reparerer bil. Lenke til kommentar
forferdelig Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 det skal vær mulig og komme til brytern uten og gå under bilen. Brytern sitt på sida sitt på sia av kassa mot fronten. Hvis du ser litt nøye etter så ser du hvor kontakta sitter hen. Da er det bare og ta av kontakta, sette på en jumper ledning på kontakta, sette på tenninga og se om ryggelyset fungerer. 8565494[/snapback] Jeg skal prøve i morgen, begynner å bli litt sliten av å MANUELT skru på ryggelysene når jeg rygger :!: Er så trangt nedi der, lurte et øyebligg på å lodde fast en endebryter ved girspaken... hehe... Men er lei av å fuske så mye. Skal gi tilbakemelding NÅR jeg finner brytere, denne gangen får dem som har tid spise kake og gå i tog, mens andre reparerer bil. 8629642[/snapback] Bryteren var ødelagt, og måtte byttes.. Denne tråden kan stenges. Lenke til kommentar
Mister xx Skrevet 26. oktober 2015 Del Skrevet 26. oktober 2015 Beklager langt svar meningen er gjøre enklere å skru for nestemann med samme problem. Ryggelysbryteren var gåen hos meg også. Trengdte en skralle med lang 19 mm pipe. Etter å ha tatt av kontakten på bryteren og jekket opp bilen foran så kom jeg til fra undersiden. (Ikke stol på jekken alene) Når bryteren var ute så koblet jeg den til kontakten igjen for sjekke om den var helt ødelagdt. Den virket når enden (trykknappen) som normalt går inn i girkassen blei trykket inn. Det betydde at dersom enden hadde kommet lenger inn i girkassen når bryteren var montert så burde den ha virket. Derfor fjernet jeg tetningsringen på bryteren. Deretter gjorde jeg reint rundt hullet på girkassen og skrudde bryteren litt kraftig på plass siden for at det skulle bli tett uten tetningsring. Ryggelysbryteren har fungert siden den tid og det er heller ingen tegn på oljeleksje. Om den må skiftes en gang senere så er det lettere andre gangen. Første gangen var det først feilsøking og deretter vanskelig fordi det var trangdt. Uten denne tråden så hadde det vært mer vanskelig, så tusen takk. Håper flere kan bli hjulpet også. Bryteren står forant og delvis på overkant av girkasse på rattsiden av motoren. Det går an å se den ovenifra men lommelykt anbefalles siden den er vanskelig å få øye på. Deretter må du føle deg fram med høyre hånd ovenifra for å vippet opp "tappen" som holder kontakten fast til bryteren. Litt problem må påregnes men men det koster tid og penger å kjøre bilen på verksted også. Det er lite å tape på å prøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå