Gå til innhold

Velge mellom 2 harddisker til 1 P-ATA?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et litt spesiellt behov.

Trenger helst å ha 2 HDD i en PC, men kun en skal være aktiv av gangen. Type kun den ene tilkoblet av gangen, skal innstallere Win XP på begge partisjoner, men de skal ikke vite om hverandre, ikke dele filer, ingenting.

Holder ikke bare med boot manger liksom.

Og nei, jeg kan ikke åpne kassen for å bytte disk mellom hver gang...

Ergo, en velger av noe slag, 2:1 P-ATA velger. Som sørger for at kun den ene er tilkoblet av gangen.

Utfordringen er at dette er en 2U (9cm) høy industri-PC, med 2,5" harddisker, med lite plass, og ingen 5,25" eller 3,5" "drive-bays" i fronten.

Jeg kan få plass til en bryter som velger den ene eller den andre.

http://www.industechnologies.com/products_...0&ProductID=198

Her er et produkt jeg har funnet, men trenger noe enklere?

Og noe som funker med 2,5" disker, HELST uten masse overganger, da jeg nok ikke har plass til det inni boksen min.

2 disker, 2 korte kabler til et kretskort som kan styres av en bryter som jeg kan montere i fronten av PC'n min, og 1 kort kabel til hovedkortet. Ferdig.

Suggestions anyone?

Hilsen

ARNE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste vil være en strømbryter. Du trenger en 2-polet vender for å koble 5V av og på (pin 41 og 42).

Begge diskene er da koblet til IDE porten på vanlig måte, men den som ikke har strøm vil være usynlig. Det kan variere hvordan BIOS håndterer dette, men det er jo enkelt å teste.

Lenke til kommentar
Det enkleste vil være en strømbryter. Du trenger en 2-polet vender for å koble 5V av og på (pin 41 og 42).

Begge diskene er da koblet til IDE porten på vanlig måte, men den som ikke har strøm vil være usynlig. Det kan variere hvordan BIOS håndterer dette, men det er jo enkelt å teste.

8513202[/snapback]

Enig der. Kan jeg spør hvorfor du vil ha det sånn?

Lenke til kommentar

8513202[/snapback]

Enig der. Kan jeg spør hvorfor du vil ha det sånn?

8513271[/snapback]

Jeg vil ha det sånn fordi det er en maskin som brukes i 2 vidt forskjellige konfigurasjoner, den ene ut mot det åpne internett, og den andre mot et lukket intern-nett.

Og da skal det forhåpentligvis ikke være mulig for de 2 windowsinnstallasjonene å smitte hverandre med virus og ting, for vi vil liksom ikke ha det "innenfor"...

Det lukkede og åpne nettet vil jo ha vidt forskjellige IP konfigurasjoner, og forhåpentligvis vil det begrense skader hvis noen skulle finne på å starte maskinen med feil disk på "innsiden" av nettet.

Skal være 2 ribbete Win XP med helt forskjellige IP-konfigurasjoner og 2 like men forskjellig konfigurerte versjoner av en spes software. Og på den maskinen som skal brukes mot vanlig internett, så aktiverer/innstallerer man firewall og slikt, den andre vil være uten.

Det er også et moment at de som skal bruke dette er ikke spes teknisk kyndige, så det vil være enklere for de å vippe over en bryter, enn å velge mellom disker i bios eller ved boot.

Takk for feedback!

ARNE

Lenke til kommentar

Da får du finne en passende vippestrømsbryter på f.eks elfa.se/no og bruke den til å switche strømtilførselen som beskrevet over her.

Noen minutter med lodding så er du klar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...