Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kompis blir kastet ut hjemmefra.

V-by

Anbefalte innlegg

hoy.

har en kompis, han fyllte 18. for et par måneder siden, men nå har han fått beskjed om å komme seg hjemmefra fort som f.

De har vel hatt en del problemer hjemme gjennom tidene, så er kanksje ikke helt uventet.

Men ivvertfall da jeg fikk vite det, lurte jeg på om foreldre bare kan kaste ut ungene sine uten forvarsel? sålenge de er over 18 da?

Når du leier et hus, så har du jo krav på å få vite at du må ut x måneder før osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du bor hjemme hos foreldrene dine, så leier du jo ikke. du bare bor der...

Du blir jo myndig da du blir 18. og da har vel ikke foreldrene noe som helst ansvar over deg?

Men kan de bare kaste deg ut på bar bakke, på dagen?

Endret av tu30r6
Lenke til kommentar

Iflg barneloven har foreldrene plikt til å forsørge poden dersom han tar skolegang som er "vanlig", selv om han er over 18 år. De fleste foreldre har altså i realiteten forsørgerplikt til barna er ca 20 år (ferdig på videregående), selv om det 18 år som i teorien "grensen" for forsørgerplikt.

Hvis de kaster ham ut (og han går på skole fremdeles) plikter de altså å gi ham penger til husleie etc. Er det noe de har tenkt på? Er billigere å ha ham hjemme, ihvertfall. :whistle:

Uansett en trist situasjon.. :ermm:

Lenke til kommentar

Jammen da har vi det forstått. :p

Men virker ikke som om kompisen min tar så tungt på det, han er vel bare glad for å ha kommet seg hjemmefra. Tror ikke at foreldrene hans er helt "gode" i hode...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Sånn forresten: Er det en teoretisk mulighet for at husleieloven kan komme i bruk også i slike tilfeller? Sett at f.eks. man regner å rydde bort etter middagen som vederlag. Slik at det blir en type tidsubegrenset leiekontrakt med de regler som gjelder dette? Hehe, låter unektelig litt anstrengt, men er det en mulighet?

Lenke til kommentar
Sånn forresten: Er det en teoretisk mulighet for at husleieloven kan komme i bruk også i slike tilfeller? Sett at f.eks. man regner å rydde bort etter middagen som vederlag. Slik at det blir en type tidsubegrenset leiekontrakt med de regler som gjelder dette? Hehe, låter unektelig litt anstrengt, men er det en mulighet?

8513968[/snapback]

Jeg tviler på at slike typer ansvarsfordelinger innad i familien kan være å anse som husleieforhold. Det faller på en måte utenfor det typiske husleieforhold.

Eventuelt hvis man har en konkret avtale om at man får "leie" rommet sitt mot å rydde av middagsbordet, så kanskje.

Lenke til kommentar

Tror nok han har lite å stille opp med selv om han rydder etter middagen. For å ta det andre veien, han betaler ikke husleie/strøm, han slipper å handle, han lager ikke middag, han slipper å vaske/legge sammen klær, han slipper husvask, oppvask og generell rydding.

Alt dette er ting han måtte gjort dersom han bodde alene. Hadde han gjort alt dette hjemme, ville det vært snakk om et leieforhold.

Ørjan...

Lenke til kommentar

8513968[/snapback]

Jeg ser ikke bort i fra at det kan være en teoretisk mulighet.

Husleieloven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag, jf § 1-1.

Vederlagsfri bruk av husrom faller derfor utenfor husleieloven.

Dersom "leieren" faktisk yter et vederlag - i dette tilfellet i form av naturalia - for å benytte husrommet, så er det etter ordlyden tale om avtale om bruksrett til husrom mot vederlag, jf § 1-1.

Men leieretten har tradisjonelt vært oppfattet som en total bruksrett, gjerne slik at leietaker må ha en tilnærmet eksklusiv råderett over den. Lovgiver har nok neppe tenkt at husleieloven skal gjelde i et slikt tilfelle som beskrives her, men jeg ser altså ikke helt bort i fra at det i noen varianter vil kunne være aktuelt.

Lenke til kommentar

8513968[/snapback]

Jeg ser ikke bort i fra at det kan være en teoretisk mulighet.

Husleieloven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag, jf § 1-1.

Vederlagsfri bruk av husrom faller derfor utenfor husleieloven.

Dersom "leieren" faktisk yter et vederlag - i dette tilfellet i form av naturalia - for å benytte husrommet, så er det etter ordlyden tale om avtale om bruksrett til husrom mot vederlag, jf § 1-1.

Men leieretten har tradisjonelt vært oppfattet som en total bruksrett, gjerne slik at leietaker må ha en tilnærmet eksklusiv råderett over den. Lovgiver har nok neppe tenkt at husleieloven skal gjelde i et slikt tilfelle som beskrives her, men jeg ser altså ikke helt bort i fra at det i noen varianter vil kunne være aktuelt.

8518325[/snapback]

Så har man svigermor på besøk - og hun tyrer på kjøkkenet - så

kan hun påberope seg Husleieloven ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...