medlem-40751 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Har gått til anskaffelse av en ny 32" skjerm av typen Samsung LE32R72B og ville gjerne koble denne opp mot pcen slik at jeg kunne spille av filmer og serier fra den. Det første jeg prøvde var composite (fordi jeg hadde kabler til det), noe som igrunn fungerte helt ok til filmtitting, men ga veldig dårlig bildekvalitet i f.eks windows, der man ser det er veldig dårlig bildekvalitet spesielt rundt skrift osv. Så det jeg gjorde var å stikke på Clas Ohlson, og gikk til anskaffelse av en HDMI-kabel og en DVI-I -> HDMI adapter , altså en plugg til å stikke inn i DVI-I utgangen i pcen, og ga en HDMI hun-utgang som jeg da kunne koble HDMI kabelen inn i, og inn i tven. Skjermkortet jeg har er av typen Club3D Geforce 8800 GTX. Når jeg fikk signal var det helt ille. Eneste jeg kunne se var lilla flimmer og ting var helt forferdelig å se på. Prøvde meg litt fram, og fant ut at når jeg stilte oppløsningen til 720x480, kunne jeg se at bildet var veldig klart og fint. Dette gjorde jeg via nVidia-kontrollpanelet, der jeg kjørte en sånn veiviser for oppsett for to skjermer. Greit nok, men jeg vil da gjerne kunne kjøre mer oppløsning enn som så. Det eneste jeg da kunne se om jeg kjørte enten clone, eller dualview var midten av skjermbildet pga den ekstremt lave oppløsningen. Med en gang jeg prøver å stille den høyere (eller lavere) blir det helt grusomt igjen. Noen som har peiling på hva jeg evt gjør feil her? Innstillinger jeg må gjøre, eller ikke gjøre? Slik at jeg kan få til mer oppløsning på skjermen uten at det blir helt distorted. Uansett, på forhånd takk for all hjelp! Mvh. Johnny Lenke til kommentar
hagern Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg har tilsvarende problem med min Sony Bravia 32" etter noen korte samtaler med Sony Norge fikk jeg beskjed om at HDMI utgangen på TVen ikke støttet 1:1 pixel mapping eller noe i den duren. Det er da grunnen til at bilde ikke blir bra. Hvis TVen din har vanlig VGA utgang og du bruker denne tipper jeg bilde blir krystall klart. Blir hvertfall det hos meg! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Dette kan nok ha med 1:1 pixelmapping som hagern sier. Ligger en liten guide for hvordan å få rett oppløsning her Guide+to+1366x768 Men det er ikke sikkert din TV klarer 1:1 over DVI. Såvidt jeg kan se skal din tv klare 1:1@60Hz over VGA kontakten. Tabell her http://pixelmapping.wikispaces.com/Samsung+TVs På de sidene jeg linket til kan du i alle fall lese en del om problemet, og kanskje finne en løsning som ser bra ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå