Gå til innhold

Ubuntu Server Edition - teste det før install?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lasta ned Ubuntu server edition og Ubuntu desktop edition og venter fortsatt på å få tilsendt nye cd'er i posten, så hittil har jeg bare lekt meg på den gamle versjonen av Ubuntu desktop, men har lyst til å prøve ut serveren og.

Er det mulig å bare sette inn cd'en og teste ut den og? Hva trenger jeg i så fall? Trenger jeg et domene? Går det an å skaffe seg domene/ip gratis sånn at jeg kan teste hvis det trengs?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke et domene for å bruke ubuntu server. Men om det er en liveCD, som desktopversjonen er, det er jeg ikke sikker på.

En ting du bør være klar over før du installerer den er at Ubuntu server edition kommer uten GUI. Det vil si at du må bruke kommandolinja. (Du kan selvfølgelig installere et GUI, men de fleste servere vil ha det best uten..)

Lenke til kommentar

Nei, server-disken er ikke live-disk. Den er kun install.

server og desktop er forøvrig ikke særlig forskjellig. server-versjonen har bare færre pakker (altså ikke desktop-pakkene), og kjører ikke grafisk med mindre man faktisk installerer alle pakkene.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Skal ikke være noe problem å installere ubuntu server edition samtidig som du har XP installert feks, slik at du kan boote inn til det OSet du vil. Sjølsagt vil du ikke få noe GUI i server edition da..

Lenke til kommentar

Altså, om du allerede har Ubuntu inne, så trenger du strengt tatt bare å installere serverpakkene. Ser ingen grunn til at du skal installere en egen "server"versjon, GNU/Linux skiller ikke mellom server og desktop på den måten. Det kan også være greit å kjøre server med GUI til du blir mer kjent med systemet.

Lenke til kommentar

Nei, har ikke Ubuntu installert. Må vente til jeg har egen pc, selv om jeg gjerne skulle hatt Linux nå...ja, jeg vet jeg kan installere slik at jeg kan velge mellom Linux og Windows på oppstart (tror jeg...kan man det? Hvis ja, så oppretter jeg en ny tråd å spør om hjelp til det bare for å være sikker på at jeg gjør det riktig)...

Lenke til kommentar

> ja, jeg vet jeg kan installere slik at jeg kan velge mellom Linux og Windows på oppstart (tror jeg...kan man det?

Ja, det kan man :-) Jeg ser du allerede har laget en ny tråd om emnet her. Tenkte bare å nevne det sånn i tilfelle noen andre fikk lyst til å svare deg mer her.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...