Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Octavia: Småstein i bremsecaliper


Anbefalte innlegg

Kjøpte i fjor sommer en Skoda Octavia. I løpet av ca 5,5 måneder bilen har kjørt på sommerdekk (med alu-felger), har småstein kommet inn i bremsecaliperne foran, og laget ulyder.

 

For å få steinen ut, må jeg på veksted, men det har gått på garanti.

 

Jeg har ikke hatt problemet med vinterdekk, ei heller på andre biler jeg har hatt. Det er da snakk om stålfelger og hjulkapler utenpå dem.

 

Svært mange biler har i dag alu-felger, så jeg lurer på om dette er noe utbredt problem.

 

Jeg kommer nok til å anskaffe stålfelger i stedet for alu-felger, men tenkte jeg ville høre litt her på forumet først, hvilke erfaringer andre har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hu? småstein in i caliperen? hvordan? viste ikke at det var en faktisk mulighet, teoretisk ja men praktisk nei. hvor kaliperen er det snakk om egentlig? siden kaliperen er et lukket system med klosser som presses mot bremseskiva. høres jo litt rart ut at det vil lage noe spesielt med lyd også.

 

har hatt alu felger på alle mine biler(alle fire:P) på den jeg har nå har jeg på både sommer og vinter har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar

Kjører du mye på grusveier?

 

Da jeg var på glattkjøring, klarte en av elevene i en av de andre bilene å ryke ut i en grusfelle med låste hjul så steinsprtuen sto til alle kanter. Foruten lakkskader på frontleppa kom det smågrus inn over alt, deriblant inn mellom skive og kloss. Mener å huske at ulydene forsvant etter en stund.

Lenke til kommentar

Ut fra hva dere svarer, kan jeg muligens spare meg å skifte felger. I så fall er det meget gode nyheter :)

 

En årsak kan jo ligge i bremsecaliperne fra de ulike produsentene. Regner med at de på Skoda er mye lik calipere fra andre merker i VAG-konsernet (Audi, VW og Seat). Og det er jo nettopp slike biler du refererer til, Luske_Ludvig.

 

Jeg kjører lite på grus, men parkerer i innkjørsel med singel hjemme, samt på gruset parkeringsplass på jobb.

 

Er det så å forstå at det kommer lettere steiner inn (og ut igjen) dersom jeg bremser?

 

I så fall bør jeg bremse minst mulig ved parkering i innkjørselen min, og bremse mye når jeg vil ha steinen ut. Er det slik å forstå?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Jeg fikk stein i min bremse skive venstre foran, i vår smeltingen. Kjørte på motorveien og svingte av på en avkjøring og da satt det seg en liten djævel fast, den brukte vel nærmere 1 uke på å komme seg ut derifra.

Men ja, dette er meget vanlig.

 

Men er du sikker på at det var småstein? Kanskje det var oppbrukte klosser, siden de tok det på garanti...? Det kan ligne litt på hverandre når det gjelder lyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Steiner i caliper har jeg aldri hørt om, men på enkelte biler jeg har hatt, har det kommet steiner inn mellom skiva og dekselet bak. Det er bare å brette ut dekselet litt, så faller steinen ut.

Lenke til kommentar
Steiner i caliper har jeg aldri hørt om, men på enkelte biler jeg har hatt, har det kommet steiner inn mellom skiva og dekselet bak. Det er bare å brette ut dekselet litt, så faller steinen ut.

8514767[/snapback]

 

Mer ofte at det hender ja. Ta en skrutrekker/lang pinne og dytt på stål dekselt bak br.skiva neste gang.

Lenke til kommentar
Steiner i caliper har jeg aldri hørt om, men på enkelte biler jeg har hatt, har det kommet steiner inn mellom skiva og dekselet bak. Det er bare å brette ut dekselet litt, så faller steinen ut.

8514767[/snapback]

 

Mer ofte at det hender ja. Ta en skrutrekker/lang pinne og dytt på stål dekselt bak br.skiva neste gang.

8521293[/snapback]

 

Jammen, det var i bremsecaliperen mekanikeren fant steinen...

 

Men skal være obs på dekslet (bremseskjoldet?).

Lenke til kommentar
Steiner i caliper har jeg aldri hørt om, men på enkelte biler jeg har hatt, har det kommet steiner inn mellom skiva og dekselet bak. Det er bare å brette ut dekselet litt, så faller steinen ut.

8514767[/snapback]

 

Mer ofte at det hender ja. Ta en skrutrekker/lang pinne og dytt på stål dekselt bak br.skiva neste gang.

8521293[/snapback]

 

Jammen, det var i bremsecaliperen mekanikeren fant steinen...

 

Men skal være obs på dekslet (bremseskjoldet?).

8521708[/snapback]

 

inne i caliperen ja. da har du et problem med stein i bremseveska caliperen er jo endel av et lukka system. kan gå med på festet seg i bremskeklossen dog.

-Min mening-

Lenke til kommentar
Steiner i caliper har jeg aldri hørt om, men på enkelte biler jeg har hatt, har det kommet steiner inn mellom skiva og dekselet bak. Det er bare å brette ut dekselet litt, så faller steinen ut.

8514767[/snapback]

 

Mer ofte at det hender ja. Ta en skrutrekker/lang pinne og dytt på stål dekselt bak br.skiva neste gang.

8521293[/snapback]

 

Jammen, det var i bremsecaliperen mekanikeren fant steinen...

 

Men skal være obs på dekslet (bremseskjoldet?).

8521708[/snapback]

 

inne i caliperen ja. da har du et problem med stein i bremseveska caliperen er jo endel av et lukka system. kan gå med på festet seg i bremskeklossen dog.

-Min mening-

8522051[/snapback]

 

 

Jeg vet ikke mer enn mekanikeren sa. Han måtte ta av caliperne for å fikse problemet.

 

Han nevnte ikke noe om at det kunne ligge stein mellom bremseskjoldet og -skiven.

Lenke til kommentar

Jeg er bilmekaniker og har flere ganger vært borti dette med stein i bremsene.

 

Det som skjer er ikke at det kommer stein INN i calipperen, men det legger seg småstein i den klaven som bremseklossene sitter i. I nedre del av klaven blir sporet som klossen glir fram og tilbake i omentrent som en bitteliten "halfpipe". Steiner som legger seg i sporet et sted mellom bremseklossen og bremseskiva kan i sving rulle inntil bremseskiva. Der havner den gjerne litt i klem mot bremseskiva og man får en skrape eller hylelyd. Bittesmå steiner blir fort oppslipt og forsvinner ut mellom bremseskiva og sporet de ligger i, men større steiner kan bruke ganske lang tid på dette. I tillegg kan de lage greie riper i bremseskivene. Noen ganger kan steiner løsne og rulle bort fra skiva ei stund, men så rulle tilbake og lage lyd. Uansett, spesiellt farlig er det ikke, jeg har aldri sett ei skive bli ødelagt av dette, men lyden kan være rimelig intens.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Jeg er bilmekaniker og har flere ganger vært borti dette med stein i bremsene.

 

Det som skjer er ikke at det kommer stein INN i calipperen, men det legger seg småstein i den klaven som bremseklossene sitter i. I nedre del av klaven blir sporet som klossen glir fram og tilbake i omentrent som en bitteliten "halfpipe". Steiner som legger seg i sporet et sted mellom bremseklossen og bremseskiva kan i sving rulle inntil bremseskiva. Der havner den gjerne litt i klem mot bremseskiva og man får en skrape eller hylelyd. Bittesmå steiner blir fort oppslipt og forsvinner ut mellom bremseskiva og sporet de ligger i, men større steiner kan bruke ganske lang tid på dette. I tillegg kan de lage greie riper i bremseskivene. Noen ganger kan steiner løsne og rulle bort fra skiva ei stund, men så rulle tilbake og lage lyd. Uansett, spesiellt farlig er det ikke, jeg har aldri sett ei skive bli ødelagt av dette, men lyden kan være rimelig intens.

8529435[/snapback]

 

 

Ja, det du skriver høres rimelig ut i forhold til det jeg har opplevd, og blitt fortalt fra forhandlerverkstedet.

 

Men det er tydelig at risikoen for stein er mindre dersom man bruker stålfelger med hjulkapser. Som før nevnt er det første gang jeg har kjørt med alu-felger, og jeg har ikke merket det på tidligere biler jeg har hatt.

 

Men det kan kanskje være bilmerker/ -modeller som er mer utsatt.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Jeg er bilmekaniker og har flere ganger vært borti dette med stein i bremsene.

 

Det som skjer er ikke at det kommer stein INN i calipperen, men det legger seg småstein i den klaven som bremseklossene sitter i. I nedre del av klaven blir sporet som klossen glir fram og tilbake i omentrent som en bitteliten "halfpipe". Steiner som legger seg i sporet et sted mellom bremseklossen og bremseskiva kan i sving rulle inntil bremseskiva. Der havner den gjerne litt i klem mot bremseskiva og man får en skrape eller hylelyd. Bittesmå steiner blir fort oppslipt og forsvinner ut mellom bremseskiva og sporet de ligger i, men større steiner kan bruke ganske lang tid på dette. I tillegg kan de lage greie riper i bremseskivene. Noen ganger kan steiner løsne og rulle bort fra skiva ei stund, men så rulle tilbake og lage lyd. Uansett, spesiellt farlig er det ikke, jeg har aldri sett ei skive bli ødelagt av dette, men lyden kan være rimelig intens.

8529435[/snapback]

 

 

Ja, det du skriver høres rimelig ut i forhold til det jeg har opplevd, og blitt fortalt fra forhandlerverkstedet.

 

Men det er tydelig at risikoen for stein er mindre dersom man bruker stålfelger med hjulkapser. Som før nevnt er det første gang jeg har kjørt med alu-felger, og jeg har ikke merket det på tidligere biler jeg har hatt.

 

Men det kan kanskje være bilmerker/ -modeller som er mer utsatt.

8529503[/snapback]

 

tror ikke det er bilen tror det er mer utførelsen på felgen. men kan ha noe med det skjoldet som er over/rundt bak bremseskiva.

Lenke til kommentar

riktig det at steinen legger seg mellom kaliperen og skiva. Er en liten åpning mellom der som steinen kan komme inn. ulyden kommer sporadisk siden steinen ikke sitter helt fast men slenger litt rundt mellom der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...