Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

BIOS oppdager ikke HD ved kaldstart m.m.

Gjest Slettet-TWeNNiv

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-TWeNNiv

Jeg har en maskin som i lengre tid slet med høy temperatur på CPU og senere også "random" reboots (tilsynelatende når temperaturen ble for høy). Uten om dette var det ingen problemer med maskinen.

For å løse det, og få en liten oppgradering samtidig, så kjøpte jeg nytt HK og CPU. Når jeg startet maskinen etter å ha satt i det nye kortet så ville ikke BIOS oppdage harddisken. Jeg skrudde av, sjekket ledninger osv. og skrudde på igjen. Fortsatt ingenting. Så tok jeg Ctrl-Alt-Del, og dermed ble disken oppdaget og alt fungerte fint.

Slik har det fortsatt å være. Kald start => BIOS oppdager ikke HD (men finner DVD og Zip drive), trykk Ctrl-Alt-Del => BIOS oppdager disken og alt er fint.

I mine forsøk på å finne årsaken til dette oppdaget jeg at +12V spenningen ligger på rundt +11,5V mesteparten av tiden, med enkelte "dypp" ned mot +10,5V. Snakket med de som solgte meg hovedkortet, som mente det kunne være en sammenheng mellom lav spenning og HD-problemet, og de trodde det måtte være PSU'en. Sjekket med en annen PSU men speningen var det samme, og HD-problemet var fortsatt der. Ble enige om å sende hovedkortet inn til reparasjon.

Så, tok ut hovedkortet, satte inn det gamle for å ha en fungerende maskin i mellomtiden (dog med random reboots). Starter opp, og spenningen er mer normal (+12,1V), men HD-problemet er der fortsatt!

Testet med annen IDE-kabel, uten at det løste noe. Har kjørt alle tester i WD Diagnostics uten å finne noe galt med disken...

Gamle hovedkortet er et MSI kort, husker ikke modell.

Nye kortet er ASRock 4CoreDual-VSTA.

Disken er en Western-Digital.

Så her sitter jeg med et par spørsmål:

1) Er den litt lave spenningen på det nye hovedkortet egentlig et problem? (Dvs. bør jeg fortsatt sende det inn for garantirep?)

2) Hva kan være årsaken til HD-problemet, siden det tydeligvis ikke er den lave spenningen fra hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisk bruker litt tid på å bli klar når strømmen slåes på. Motoren skal opp i full hastighet og så skal det sjekkes litt. Det kan hende BIOS ikke venter lenge nok før den antar at disken ikke er der.

Noen BIOS har innstilling for å vente lenger på disk ready.

11.5V er ikke noe problem, men 10.5V kan være for lavt. Men ikke stol helt på de verdiene du ser på PCen, man må sjekke med multimeter for å være sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-TWeNNiv

Jeg sjekket BIOS på det nye kortet for å se om jeg fant en slik innstilling, men fant ikke noe.

På den annen side, det gamle hovedkortet hadde ingen slike problemer før, så det virker litt snodig om det har blitt mer utålmodig av å være ute av maskinen en stund.. :)

Edit:

Jepp, oppgraderte BIOS på det nye hovedkortet uten at det gjorde noe fra eller til. Det gamle hovedkortet fungerte jo fint før, så ser ikke helt hvordan det skal ha "mistet" evnen til å oppdage harddisken?

Endret av Slettet-TWeNNiv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-TWeNNiv

Den som står i maskinen nå er en relativt ny Hiper ATX 350W HPU-3S350 Single Fan, Silent. Den jeg testet med vet jeg ikke, var en jeg fikk låne fra driftsavdelingen på jobben, også den relativt ny.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-TWeNNiv

Mer hardware oppsett:

Skjermkort: MSI Geforce4 MX 440

Harddisk: Western-Digital WD800BB

DVD: Hitatchi DVD-ROM GD-2500

Minne: 2 x 512MB TwinMOS DDR PC3700

Gammelt hovedkort & CPU:

MSI KT4AV-L Hovedkort Socket A Retail

AMD Athlon XP 2200+

Nytt hovedkort & CPU:

ASRock 4CoreDual-VSTA

Intel Pentium D 925 3Ghz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...