Loko Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Har en del inspiron 4150, men jeg vil kaste ut alt møkk som er på maskinen orginalt og formatere og innstalere nytt OS. Problemet er at jeg ikke får bootet fra cd'romet selv om bootcd'en funker fint på den stasjonære. Har prøvd å leite i bios om det var noen valg hvor jeg kunne sette CD-rom som primary boot device, men det fantes jo ikke. Har ikke diskettstasjon. Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Har du prøvd dette? Viewing the System Setup Screens Turn on (or restart) your computer. When the Dell™ logo appears, press "F2" immediately. If you wait too long and the Windows logo appears, continue to wait until you see the Windows desktop. Then shut down your computer and try again. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Da kommer du bare inn i bios da din ball!! Uansett, jeg er rimelig sikker på at jeg kan endre boot-rekkefølgen i bios på min i8200...men, cd-rom står som standard før hdd... når jeg booter får jeg opp "press any key to boot from cd........" og den varer i 20 sek, før den begynner å boote fra hdd... men, hvis ikke du får det til kan du prøve å lage boot-disketter...du finner det nok enkelt hvis du søker rundt litt... vh krister Lenke til kommentar
mezz Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Hei! Jeg kan vel ikke hjelpe deg helt konkret her, altså, fordi jeg sitter og tukler i Red Hat akkurat nå - og orker ikke å boote for å finne ut hvor innstillingene på akkurat dette ligger. Men jeg kan berolige deg med at det går helt brillefint å endre denne rekkefølgen i BIOS (Dell-bios'en virker for meg en smule rotete i forhold til det jeg var vant med, men det skal gå an å finne fram der, altså). Gjorde det selv da jeg hev ut XP. (Og jeg har samme maskinen som du - uten floppy). Så let litt rundt i BIOS. Dersom du ikke finner ut av det, kan jeg kanskje være mer behjelpelig senere. (Når jeg er blitt ferdig med denne konfigureringsskiten.) Lenke til kommentar
mezz Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Oppdaget at ved å trykke FN + F2 så kom jeg rett i BIOS-settings (dette altså i Red Hat, ikke i W2k). Nå vet jeg ikke om du har kommet så langt, eller funnet dette ut av deg selv, men jeg velger å skrive det ned allikevel. : ) Jeg har for øvrig BIOS-versjon A03 Som sagt, Alt-P for å bla i sidene. På side 2 står det "Boot order" - for å forandre på rekkefølgen av disse trykker du "u"(up) eller "d" (down), for å flytte på enhetene. Hos meg har jeg nå cd/dvd-modulen øverst, deretter Diskette Drive (testet en floppy-modul til I4100, som viste seg å funke som bare det), og til slutt harddisk. Håper dette ga mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå