Daehli Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det er faktisk noe i det saluttknall skriver. Det er noen få ting vi faktisk burde klage på. * Helsesektoren, dvs. sykepleiere, hjelpepleiere, osv. burde ha bedre arbeidsvilkår og lønn som tilsvarer arbeidet. *Lærere som lærer oss unge om verden og livet, er ikke lengre tatt fra øverste hylle som de en gang var. På den tiden da læreryrket var et ettertraktet yrke. Lønnen for begge gruppene burde nesten dobles. Staten burde tenke nytt på mange områder. Det ble litt dårlig formulert, men dere tar tegningen. Vi har egentlig ikke så veldig mye å suttre for, og alle som en har all mulighet til å klatre opp i vår kapitalistverden. Problemet er at folk våger ikke å drømme og langt mindre våger de å ta sjanger eller leve drømmene ut. Vi skal være glad for alt våre forfedre har gjort for oss. Bare se på norgeshistorien fra 1850 og til i dag. Vi skal være knasende fornøyd, fordi den jobben de gjorde - er det ikke mange som har klart. Norge kunne på mange måter ende opp som Nigeria gjorde, mannen i gaten skal også ha mye av æren. Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Slutt og latterliggjør meg! Jeg bruker ikke fremmedordbok. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det er faktisk noe i det saluttknall skriver. Det er noen få ting vi faktisk burde klage på. * Helsesektoren, dvs. sykepleiere, hjelpepleiere, osv. burde ha bedre arbeidsvilkår og lønn som tilsvarer arbeidet. *Lærere som lærer oss unge om verden og livet, er ikke lengre tatt fra øverste hylle som de en gang var. På den tiden da læreryrket var et ettertraktet yrke. Lønnen for begge gruppene burde nesten dobles. Staten burde tenke nytt på mange områder. 8515135[/snapback] Dette er isåfall Statens problem, og ihvertfall dustete å legge skylden for på kapitalisme. Snarere tvert i mot - i de private bedrifter er lønnsnivået for arbeiderne høyere enn i det offentlige ikke-kapitalistiske systemet. :!: Lenke til kommentar
Løve Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Daehl, det du sier kan jeg ikke se har kommet fram i saluttknalls tekst. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Det blir feil å skylde på kapitalisme ja, men vi nordmenn er ikke de beste til å si i fra når noe burde fikses her i samfunnet. Ta franskmennen f.eks. De har alltid gått sammen i massive protester når noe går galt i landet. Ta eksempelet i 2006 da noen politikere innførte en lov som gav arbeidsgiver full rett til å sparke unge arbeidere uten grunn på dagen. Jeg var der nede tilfeldigvis på klassetur da, og jeg skal si deg folk visste hvordan man skal utrykke seg. Selv det lille toget vi var med på i Caen, var mange ganger større en 17. mai toget i Oslo. Det er mange som går og banner og steiker på at politikerne må få fingrene ut og fikse opp i offentlig sektor, men vi ser aldri noen som snakker på vegne av folket. Mannen i gata burde ta til orde og organisere folkemassene en gang i blant. Det nærmeste vi kommer er miljøvernerne som henter inn 10 stk. med håndjern og henger seg fast i gjerdet på Mongstad. Endret 1. mai 2007 av Daehli Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det blir feil å skylde på kapitalisme ja, men vi nordmenn er ikke de beste til å si i fra når noe burde fikses her i samfunnet. 8515614[/snapback] Saken er vel ofte at det noen synes er galt, synes andre er riktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Det blir feil å skylde på kapitalisme ja, men vi nordmenn er ikke de beste til å si i fra når noe burde fikses her i samfunnet. Ta franskmennen f.eks. De har alltid gått sammen i massive protester når noe går galt i landet. Ta eksempelet i 2006 da noen politikere innførte en lov som gav arbeidsgiver full rett til å sparke unge arbeidere uten grunn på dagen. Jeg var der nede tilfeldigvis på klassetur da, og jeg skal si deg folk visste hvordan man skal utrykke seg. Selv det lille toget vi var med på i Caen, var mange ganger større en 17. mai toget i Oslo. Det er mange som går og banner og steiker på at politikerne må få fingrene ut og fikse opp i offentlig sektor, men vi ser aldri noen som snakker på vegne av folket. Mannen i gata burde ta til orde og organisere folkemassene en gang i blant. Det nærmeste vi kommer er miljøvernerne som henter inn 10 stk. med håndjern og henger seg fast i gjerdet på Mongstad. 8515614[/snapback] Franskmennenes massive protester er jo en av viktigste grunnene til at landet nå er "Europas syke mann". Franske politikere har ikke klart å stå i mot presset fra alt fra mektige fagbevegelser til steinkastende ungdom - og følgelig latt være å innføre sårt tiltrengte reformer. En enorm offentlig sektor og sterkt arbeidervern gir en lite dynamisk økonomi med høy arbeidsledighet og lav økonomisk vekst som resultat. Og i det lange løp taper alle på det. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Det blir feil å skylde på kapitalisme ja, men vi nordmenn er ikke de beste til å si i fra når noe burde fikses her i samfunnet. 8515614[/snapback] Saken er vel ofte at det noen synes er galt, synes andre er riktig. 8515639[/snapback] Enkelte ser rett inn i kjernen på ting. Jeg bøyer meg i støvet. Sindres. Franskmennenes vilje til å stå sammen var selve drivkraften bak den franske revolusjon. Jeg er ingen ekspert på dette, men det har nok som du sier ført til både positive og negative konsekvenser. Den loven som ble lagt fram i da jeg var der nede var egentlig positiv for landet utvikling med ville aldri ha blitt tolerert her hjemme heller. Hvis arbeiderne skulle ha levd et såpass ustabilt liv, da ville sosiale kår sunket tilsvarende. Ikke alt er perfekt i Norge, det vet vi alle, men hadde det vært enkle løsninger, så hadde nok ting vært ordnet for lenge siden. Vi har ikke fri kapitalisme i Norge, men å skylde på det ene eller det andre er alt for øfte sett i svart og hvitt. Ting har ofte flere sider og alle nyansene må vurderes. Jeg står forsatt på at helsesektoren og lærere burde fått 10x bedre kår enn de har i dag. Det er tross alt lærere som lærer opp den neste generasjonen, og her burde vi ha de beste av de beste. At du ikke trenger mer enn 3 i snitt for å komme inn på lærerhøyskolen sier vel litt. Lærerne på skolen vår snudde seg, så flaue var de, da UiB hold foredrag om dette her. Kvaliteten på lærere er rett og slett ikke god nok, det står ofte ikke på det faglige, men karisma, utstråling, pågangsmot og lysten til å forandre ting mangler. Vi finner ofte personene som burde ha vært lærere, langt oppi næringslivet og tjener titalls millioner. Det er disse menneskene som burde ha vært lokket inn til å bli lærere. Mennesker som kan snakke for seg, folk som kan sees opp til med beundring og folk som kan lære i fra seg er en sjelden vare. Endret 1. mai 2007 av Daehli Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Saken er vel ofte at det noen synes er galt, synes andre er riktig. Det forklarer jo hvorfor verden er som den er. Det er slik vi demokratisk vil ha den. Jeg mener talen var bra. Den passet fint inn i det jeg har interressert meg for den siste måneden. Jeg var derimot unnskyldt fra å gå ut døren i dag, da jeg for tiden ikke er i arbeid. :!: Lenke til kommentar
Tronderbart Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ser du byen og hjembygdas lier, ser du bølgende åser og fjell? Det er fokkets og framtidens Norge. Det er ditt. Du skal eie det selv. Kan du høre det duver imot deg som en sang i den høstlige kveld? Kamerater! Kamerater! Det er frihetens forpost her nord. Vi skal bygge, vi skal trygge vi skal verge hver fot av dets jord. Dette hjem er vårt dyreste eie. Her har slekten i hundrer av år gjennom hverdagens trofaste virke ryddet grunnen for arbeidets kår. Her har fedrene strevet og kjempet for en framtid som nu er blitt vår. Kamerater! Kamerater! Det er frihetens forpost her nord. Vi skal bygge, vi skal trygge vi skal verge hver fot av dets jord. Se, det lysner av dag over landet, og det gror selv i kløfter og skar. La det fylle vårt sinn og vår tanke, la oss gi det hver evne vi har. Kan du høre den bruser imot deg denne sangen som i dag krever svar! Kamerater! Kamerater! Det er frihetens forpost her nord. Vi skal bygge, vi skal trygge vi skal verge hver fot av dets jord. Grattulerer med dagen! Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Får slå til med et par linjer fra internasjonalen, selv om 1.mai er over. I mot oss statens lover bøyes,av skatter blir vi tynget ned. He he. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 En ting jeg stusser over i dagens arbeidsliv er alle disse som har midlertidige ansettelser, ansatte i bemanningsfirmaer, osv. Er disse stort sett uorganiserte ungdommer som gir blanke F i rettigheter? Eller hvorfor "gidder" de å gå i årevis i midlertidige jobber? For å få banklån må man ha fast ansettelse, og midlertidighet skaper også usikkehet m.h.t. fremtidig inntekt/planlegging, osv. Den nye underklassen i arbeidslivet? 8511753[/snapback] Du har så rett Det er ikke det at jeg gir blanke i rettigheter, men hva kan jeg gjøre? Uten utdannelse, så har jeg ikke mye til valg. Jeg er sikker på at 1. mai-tillegget ikke er et tillegg for meg. Tror det står spesifikt i kontrakten. Midlertidig jobb, som vikar, går helt fint. Går bedriften bra og er trygg, så er det ingen problem å være vikar. Spørsmålet er hvor lønna kommer fra, og hvor mye den er på. Som kjent, tar jo Manpower 22% (110/140) - og forskjellen er enda større siden de ikke har skift-tillegg. Den nye underklassen? You bet. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Som vi alle vet er det nå en god stund siden vi rev oss løs fra kapitalismens lenker og ble frie mennesker, med vår egen vilje og en anstendig lønn! Dette var den 1. mai da vi slo tilbake mot de undertrykkende kapitalister og viste vår store folkelige oppslutning å styrke! 8510710[/snapback] Store ord, ingen mening. Som du sier så har vi hatt et oppgjør med kapitalismen, nå har vi det bra og har ingenting og klage på. Lenke til kommentar
saluttknall Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hvordan vet du det? Er du kanskje ikke kjent med proletariatets slit og strev? Har du kanskje ikke sett hvordan det står til i Nygårdsparken? Eller er du en av de undertrykkerne som prøver å si at alt er fryd og gammen og som legger skjul på den rene og frie sannhet? Du bør lese Ibsens fremstilling av den kompakte majoritet i småbyen til Stockmann. Der var det individet som hadde rett, mens den kompakte majoritet (i dette tilfelle arbeidsgiverne) prøvde å unngå sannheten. Slike hykleriske (gjerne sensurer moderator) tendenser har jeg også begynt å se i denne tråden hvor folk faktisk fornekter sannheten! Slik vil vi ikke ha det. Vi vil rive oss løs fra den bedervete sannheten. Vi søker den rene sannhet som ei har fått løgnens merker prentet inn. Mener du at sannhet er kun sannhet om den kompakte majoritet tror det er sannhet? Lenke til kommentar
vanedyret Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 De fleste av oss har det bra i Norge per i dag, ja. Trodde derimot vårt kjære land skulle være i front når det gjaldt bistand til de som har det vanskelig ellers i verden. I hvertfall med den gjengen som styrer kongeriket nå om dagen. Kapitalismen kan dessverre gå på trynet før eller siden. Å pumpe penger opprettet ut av intet, inn i systemet er det mange som mener vil få store konsekvenser. Men jeg har langt fra peiling når det kommer til verdensøkonomi, så jeg håper forsåvidt slike som Ron Paul tar feil. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Har vi revet oss løs fra kapitalismens lenker? Trodde ikke vi hadde hatt så mye kapitalisme her i landet akkurat... staten har jo aktivt grepet inn i alle år. Lenke til kommentar
Løve Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Er ganske meningsløst det du skriver saluttknall. Har selv lest "En Folkdefiende" av Henrik Ibsen, men kan ikke se hvordan plottet der passer inn her. Du har ikke gitt oss noe "sannhet", du har for det meste skrevet vrøvl om at folk prøver å undertrykke sannheten, men ikke noe mer enn det. Jeg benekter slett ikke at Norge har sosiale problemer, men det at du snakker om den undertrykte arbeiderklassen og sympatiserer med den skjønner jeg ikke hvor du vil med. Hvis man skulle måle folk i klasser ville man trolig kallt de fleste i Norge for arbeidere, selv om du nok bruker begrepet om folk som driver med tungt, farlig fysisk arbeid, en yrkesgruppe som forøvrig er nesten ikke-eksisterende i dagens Norge. Og hvorfor du kaller oss hyklere, det skjønner jeg heller ikke. Slå opp i en ordbok og finn ut ordets egentlige betydning du. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Synes kanskje det mest fantastiske er at trådstarter snakker på vegne av alle arbeiderne/ proletariatet som helhet, samtidig som det kommer frem at han kun er en fremtidig arbeider. Komisk med uvitende småunger som skal fortelle voksne som faktisk arbeider (ikke meg heller det heller så passer kanskje på meg ) hva de mener og burde gjøre. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 En ting jeg stusser over i dagens arbeidsliv er alle disse som har midlertidige ansettelser, ansatte i bemanningsfirmaer, osv. Er disse stort sett uorganiserte ungdommer som gir blanke F i rettigheter? Eller hvorfor "gidder" de å gå i årevis i midlertidige jobber? For å få banklån må man ha fast ansettelse, og midlertidighet skaper også usikkehet m.h.t. fremtidig inntekt/planlegging, osv. Den nye underklassen i arbeidslivet? 8511753[/snapback] Du har så rett Det er ikke det at jeg gir blanke i rettigheter, men hva kan jeg gjøre? Uten utdannelse, så har jeg ikke mye til valg. Jeg er sikker på at 1. mai-tillegget ikke er et tillegg for meg. Tror det står spesifikt i kontrakten. Midlertidig jobb, som vikar, går helt fint. Går bedriften bra og er trygg, så er det ingen problem å være vikar. Spørsmålet er hvor lønna kommer fra, og hvor mye den er på. Som kjent, tar jo Manpower 22% (110/140) - og forskjellen er enda større siden de ikke har skift-tillegg. Den nye underklassen? You bet. 8517738[/snapback] Var litt sleivete av meg å legge skylden på ungdom/ansatte i denne bransjen. Ikke godt å opponere når man kun er midlertidig ansatt, og er avhengig av goodwill for å få mer jobber osv. Er vel heller LO som har vært unnfallende ang. denne problematikken (midlertidig ansettelse og vikariater) over flere år. Vet om etpar stykker som har vært utleid til samme virksomhet i nesten 2 år. Når vi vet (som du nevner) at byrået også skal tjene penger, så er det ubegripelig at ikke bedriftene ansette disse folka direkte i stedet. Det er en myte at det er vanskelig å si opp fast ansatte. Ser ut som denne farsoten har bredt om seg mer og mer siste årene. Et "svik" mot de det gjelder. Her har jaggu LO en jobb å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå