ThorB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 hva er feil med flash da?jeg har inget problem med at flash pluginen er propritært. pluginen finnes jo på linux også. selvsagt hadde det vært greit hvis den hadde vært åpen, for da hadde den mest sansynlig blitt tilgjenelig på enda flere plattformer. 8512908[/snapback] Tror du skal prøve Flash for Linux før du hyller den. 8512937[/snapback] hehe javel. har ikke hyllet noe som helst mister. men hva er feil med den da? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Beklager, det var ikke meningen å legge ord i munnen på deg. Den er helt klart mer ustabil enn i Windows. Kjedelig at den drar med seg hele Firefox omtrent hver gang jeg skal kikke litt på Youtube. Når jeg ser på video på Youtube er det ikke spørsmål om den vil kræsje, men når. Det er helt tydelig at den blir nedpriorietert i forhold til Windows og også Mac. Helt fram til Januar i år, måtte Linux-brukere nøye seg med Flash 7 som brukte OSS. OSS er et gammelt lydsystem, hvor man ikke (uten tweaking) kan spille av lyd fra flere kilder. Noe som vil si at hvis man spilte av i en musikkspiller og deretter skulle spille av en flash-snutt i nettleseren, så ble det stille. Man måtte da restarte nettleseren for å få lyd. Det viser i grunn ganske tydelig hvorfor det er viktig med åpne standarder på Weben. Med lukkede properiætere formater utvikles det kun for flertallet og hvor pengene er. Endret 1. mai 2007 av RattleBattle Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Morsomt at folk boikotter Silverlight fordi beta1 ikke ble lansert med linux versjon. Hva med å vente f.eks. et halvt år etter final release, og se hva status er da, før konklusjoner dras? Microsoft tjener jo ingenting på å sperre for linux. 8512834[/snapback] Det er 99,9% sannsynlig at MS ikke gir ut noen versjon til linux, siden de aldri gir ut programmer for linux. Cross-platform betyr fra MS at et program virker på mer enn én Windows-versjon - til nød Mac. Men Mac-støtten kommer og går normalt, f.eks. kan det hende de gir ut et program til Mac med brask og bram, og sørger for bundling, men så dropper de å oppdatere den etterhvert som programmet allerede har oppnådd tilstrekkelig markedsandel (f.eks. Internet Explorer og MSN Messenger). Microsoft er redde for Linux som idag er deres største konkurrent, en vesentlig større trussel enn Mac for framtida. Derfor er de tjent med å gi ut teknologier som låser brukere mest mulig til Windows Endret 1. mai 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Jeg sa ikke at Microsoft selv nødvendigvis kommer til å utvikle en linux versjon - men at det på en ellen annen måte kan bli portet. Det blir jo en tanke naivt å tro at årsaken til at MS ikke lager Silverlight for linux, er at de tror at kundene er så avhengig av Silverlight at de ikke kommer til å bruke linux pga mangel på Silverlight. Den virkelige årsaken er nok at markedsandelen er for liten til at de gidder å bruke for mye penger på å utvikle til den platformen, noe som selvfølgelig er sløvt - men jeg mener fremdeles det er unødvendig å diskutere dette når de knapt har lansert beta 1. Mye kan skje enda. Endret 1. mai 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Jeg sa ikke at Microsoft selv nødvendigvis kommer til å utvikle en linux versjon - men at det på en ellen annen måte kan bli portet. 8513103[/snapback] Pirke: Det er ikke så lett å porte Silverlight når koden er proprietær. Derimot kan noen andre programmere sin egen implementasjon fra scratch, men det er ikke porting Det MS selvsagt burde gjort, var å gi det ut som fri programvare. Da hadde de fortjent skryt. Uten at jeg har hatt tid til å gå i dybden i hva Silverlight er, så er jeg likevel noe skeptisk fordi det først og fremst ser ut som et programmeringsverktøy, mer enn en multimediaplattform som Flash. Med de muligheten e vi har fått de senere årene med AJAX og annen snadder, er det uheldig om mange går over til silverlight isteden fordi det gjør internettsider mindre tilgjengelige. Internett handler ikke lenger bare om krigen mellom IE og Netscape/Mozilla/Firefox, men stadig flere bruker andre enheter som mobiler, PDA, konsoller osv. og det burde være et mål at informasjonen er mest mulig universelt tilgjengelig. Flash er i hvertfall noe drit i så måte, og det skaper i tillegg hodebry for svaksynte, blinde osv. Endret 1. mai 2007 av Langbein Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Beklager, det var ikke meningen å legge ord i munnen på deg. Den er helt klart mer ustabil enn i Windows. Kjedelig at den drar med seg hele Firefox omtrent hver gang jeg skal kikke litt på Youtube. Når jeg ser på video på Youtube er det ikke spørsmål om den vil kræsje, men når. Det er helt tydelig at den blir nedpriorietert i forhold til Windows og også Mac. Helt fram til Januar i år, måtte Linux-brukere nøye seg med Flash 7 som brukte OSS. OSS er et gammelt lydsystem, hvor man ikke (uten tweaking) kan spille av lyd fra flere kilder. Noe som vil si at hvis man spilte av i en musikkspiller og deretter skulle spille av en flash-snutt i nettleseren, så ble det stille. Man måtte da restarte nettleseren for å få lyd. Det viser i grunn ganske tydelig hvorfor det er viktig med åpne standarder på Weben. Med lukkede properiætere formater utvikles det kun for flertallet og hvor pengene er. 8513020[/snapback] Ja hvis det er virkelig så mye tull med Linux versjonen av flash er jeg helt enig. Egentlig skulle alt på web være helt åpent, siden weben brukes av alle plattformer. Jeg driver selv litt webutvikling av og til, og har sett på de nye funksjonene i flash 9. Det er mye bra der altså. så Microsoft har en del å hoppe etter der. men har hørt at noe av silverlight er mye bedre enn flash å da. Tingen er at som utvikler er det helt klart en fordel å lære seg det som er mest portabel over plattformer og at webapplikasjonene fungerer likt over plattformer. Det finnes ikke noe mere irriterende å lage løsninger som må ta hensyn til hvilken nettleser og hvilken plattform klienten befinner seg på. Så hvis silverlight legger til rette for at utvikling går smertefritt til ulike plattformer, vil de dra flere utviklere inn i sitt system, og bli mest populær. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Uten at jeg har hatt tid til å gå i dybden i hva Silverlight er, så er jeg likevel noe skeptisk fordi det først og fremst ser ut som et programmeringsverktøy, mer enn en multimediaplattform som Flash. Med de muligheten e vi har fått de senere årene med AJAX og annen snadder, er det uheldig om mange går over til silverlight isteden fordi det gjør internettsider mindre tilgjengelige. Internett handler ikke lenger bare om krigen mellom IE og Netscape/Mozilla/Firefox, men stadig flere bruker andre enheter som mobiler, PDA, konsoller osv. og det burde være et mål at informasjonen er mest mulig universelt tilgjengelig. Flash er i hvertfall noe drit i så måte, og det skaper i tillegg hodebry for svaksynte, blinde osv. 8513133[/snapback] har du hørt om FLEX? regner med at silverlight ligner mere på dette. Flex er koding som blir strukturert i en XML syntax, med actionscript inni. Det som blir kodet i Flex kjøres på flashpluginen. Flex er et steg i utviklingen som konsentrerer seg på å lage multimedia-applikasjoner på Web. Å det trur jeg silverlight er også. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ja hvis det er virkelig så mye tull med Linux versjonen av flash er jeg helt enig.Egentlig skulle alt på web være helt åpent, siden weben brukes av alle plattformer. Jeg driver selv litt webutvikling av og til, og har sett på de nye funksjonene i flash 9. Det er mye bra der altså. så Microsoft har en del å hoppe etter der. men har hørt at noe av silverlight er mye bedre enn flash å da. Flash er generelt noe drit, og i tillegg til ovennevnte argumenter, syns jeg også at ytelsen stinker (spesielt vektorgrafikk og slikt), og det har også vært veldig mange sikkerhetsfeil i Flash. Personlig skyr jeg Flash-sider som pesten, ikke bare pga at jeg hater Flash, men også fordi slike sider normalt er lite informative og mest grafikk show-off. Dessverre er det altfor vanlig å lage slike sider for nye filmer og dataspill. Flash-pluginen er normalt dekativert hos meg, og jeg bruker den bare til nød på youtube, men jeg hadde håpet de kunne bruke et åpent videoformat isteden. Lenke til kommentar
klwin Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hehe la denne inn på mækken min nettopp - men jeg får ikke spillt av demoen på Silverlight siden en gang Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ja hvis det er virkelig så mye tull med Linux versjonen av flash er jeg helt enig.Egentlig skulle alt på web være helt åpent, siden weben brukes av alle plattformer. Jeg driver selv litt webutvikling av og til, og har sett på de nye funksjonene i flash 9. Det er mye bra der altså. så Microsoft har en del å hoppe etter der. men har hørt at noe av silverlight er mye bedre enn flash å da. 8513172[/snapback] Det er et område jeg ikke vet så mye om, det kan godt være at disse har både gode features og behagelig verktøy å uvikle i. Men jeg synes ikke det er det viktigste. Det viktigste er at det er godt nok og at det er åpent. Har ikke Ajax mulighet for det meste av det man kan utvikle med Flash og Java? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Flash er i hvertfall noe drit i så måte, og det skaper i tillegg hodebry for svaksynte, blinde osv. 8513133[/snapback] Nei. Dårlige flash-programmerere skaper hodebry for svaksynte og blinde. Det er ikke programmets skyld. Dårlige web-programmerere skaper også hodebry for svaksynte og blinde. Mulighetene er der. Lenke til kommentar
S-r-ex Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 men jøss, da! virker visst ikke i opera...innstallert det fordømte plugin'et to ganger nå, men nei, da! må laste ned video'en. men vil jeg ha silverlight etter den masete videoen...neppe! prøver FF, installerer plugin'et for tredje gang, restarter...neeeeida. kan ikke se den satans videoen. IE nekter jeg plent å bruke. ok, det er vel noe vassere enn flash, men mine spådommer sier at prisen stiger proposjonalt. og hvorfor, hvorfor enda en ny standard å forhålde oss til?! hva med de som ikke kan forskjellen på RAM og ROM? de vil slite vettet av seg før de får til å installere de fjørten hundre og trettiandre pluginet man trenger for å være beredt på det meste av nettet. nei, MS kan ta med seg windooze, internet exploder og resten av skrotet sitt dit peppern gror....sannsyneligvis blir vel 'Idlelight' ditto kopi av flash som Vista og OSX Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 slik jeg oppfattet det, så skal ikke Microsoft lage en Linux versjon.Men siden plug-in'en er laget som en åpen standard (lest en plass), så skal det postes nok informasjon til at utviklere kan lage kode for andre plattformer. 8511193[/snapback] Silverlight er nok ikke en åpen kildekode, og enda mindre en åpen standard så den kan ikke porteres til andre plattformer på noen enkel måte. Men jeg skjønner godt at folk er forvirret. Den delen Microsoft har lansert under en åpen kildekode lignende lisens er Dynamic Language Runtime (DLR). Dette gjør, vis jeg har forstått det riktig, gjør det mulig å utvikle og kompilere silverlightprogrammer skrevet i ironPython eller ironRuby (muligens også i C# og VB) uten å kjøpe Microsofts egne verktøy. Dette kan man ikke i Flash enda, men Adobe har lansert verktøy for dette i Flex 2 så det er mulig de også gjør det mulig i Flash senere. Dessverre tror jeg vi aldri for se Silverlight støtte for Linux. Det som står i artikkelen om at Silverlight skal være plattformuavhengig er nok dessverre feil. I pressemeldingen til Microsoft står det ingenting om Linux støtte, og selv om det muligens kan komme i fremtiden tviler jeg veldig på at Microsoft vil bruke så mye ressurser for å støtte en plattform som er så lite avgjørende for om Silverlight skal bli en suksess. Silverlight inneholder teknologier som VC-1 (en WMV-codec) og CLR noe som gjør det veldig tidkrevende å portere/skrive om og vedlikeholde programvaren for Linux også. (Mac har vel allerede støtte for VC-1). Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Ja hvis det er virkelig så mye tull med Linux versjonen av flash er jeg helt enig.Egentlig skulle alt på web være helt åpent, siden weben brukes av alle plattformer. Jeg driver selv litt webutvikling av og til, og har sett på de nye funksjonene i flash 9. Det er mye bra der altså. så Microsoft har en del å hoppe etter der. men har hørt at noe av silverlight er mye bedre enn flash å da. 8513172[/snapback] Det er et område jeg ikke vet så mye om, det kan godt være at disse har både gode features og behagelig verktøy å uvikle i. Men jeg synes ikke det er det viktigste. Det viktigste er at det er godt nok og at det er åpent. Har ikke Ajax mulighet for det meste av det man kan utvikle med Flash og Java? 8513832[/snapback] Der fikk du frem det jeg prøvde tidligere. Saken er todelt. synsvinkelen sett fra utviklerenes side og brukerenes side. Jeg vil påstå at flash er en ting og ajax er en ting, og de er gode på hvert sitt område. men kan godt forstå at mange føler avsky mot flash sin bruk, og jeg vil tru at mye av den grunnen er at det meste av det som er laget i flash er reklame, og irriterende animasjoner, med eller uten lyd(var en periode det var haugvis av slike på Vg.no, som spilte av lyd uten at man ble forespurt om det). men det er derimot ikke kode-plattformen sin feil. jeg tar også poenget at Linuxversjonen ikke er perfekt. Har ikke prøvd den nyeste versjonen på linux ennå. men det er synd at den ennå har barnesykdommer. selv om det kan være dårlig koding innblandet i youtube playeren, så skal jo ikke det forårsake en krasj. Konklusjon: Jeg mener at flash har en rett til å leve på lik linje med ajax. at du deaktiverer flash, er synd å høre. Det er også synd å høre at silverlight mest sannsynlig ikke vil komme til Linux. Jeg for min del har liten lyst til å bruke tid for å lære noe som ikke fungerer på alle nettlesere som kommer innom siden jeg har laget. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 men jøss, da! virker visst ikke i opera...innstallert det fordømte plugin'et to ganger nå, men nei, da! må laste ned video'en. men vil jeg ha silverlight etter den masete videoen...neppe! prøver FF, installerer plugin'et for tredje gang, restarter...neeeeida. kan ikke se den satans videoen. IE nekter jeg plent å bruke. ok, det er vel noe vassere enn flash, men mine spådommer sier at prisen stiger proposjonalt. og hvorfor, hvorfor enda en ny standard å forhålde oss til?! hva med de som ikke kan forskjellen på RAM og ROM? de vil slite vettet av seg før de får til å installere de fjørten hundre og trettiandre pluginet man trenger for å være beredt på det meste av nettet. nei, MS kan ta med seg windooze, internet exploder og resten av skrotet sitt dit peppern gror....sannsyneligvis blir vel 'Idlelight' ditto kopi av flash som Vista og OSX 8514231[/snapback] Det står jo at dette ikke i Opera. Dette er en beta, og den fungerer med Vista og XP SP2, og IE6, IE7, samt Firefox 1,5 og 2.0Fungerte med en gang her, tok vel 20 sekunder og installere og virker fint i IE7 og Firefox 2.0.0.3 Hva vi skal med dette er en anne sak, jeg ser ikke helt behovet, men på den annen side, hva vet vel jeg om webprogramering... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg håper selvsagt at de kommer til å støtte alle plattformer så man slipper å tenke på kompatibilitet mellom disse, men slike krav stiller jeg ikke til betaprogramvare og heller ikke til noen som påstår at de støtter _alle_ plattformer. 8510803[/snapback] Hvis dette hadde kommet til linux hadde de helt sikkert også sluppet en beta til linux. Grunnen til betaer er jo å sjekke at ting fungerer som de skal, for å være sikker på at dette skjer på alle plattformer må det også sendes ut betaer på ALLE plattformer. Dette kommer nok ikke noensinne til å havne på en linux plattform. Hvis dette er en teknologi som skal være en åpen standard i motsetning til det flash er ønsker jeg den hjertelig velkommen, men er det derimot et av microsofts forsøk på innelåsing er det vel få som ønsker et slikt format... 8512085[/snapback] Åpen standard og Microsoft, to ord som dessverre ikke hører helt sammen. Morsomt at folk boikotter Silverlight fordi beta1 ikke ble lansert med linux versjon. Hva med å vente f.eks. et halvt år etter final release, og se hva status er da, før konklusjoner dras? Microsoft tjener jo ingenting på å sperre for linux. 8512834[/snapback] Microsoft tjener på å sperre for linux ved at en må ha windows eller MAC OSX for å få brukt dette. Er også rimelig sikker på at MS etterhvert vil stoppe oppdateringer for mac hvis dette blir poppulært, noe som vil gjøre at du må ha windows for å få brukt silverlight. Ser på dette som nok ett forsøk fra MS på å tvinge brukerne over på sin plattform. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå