abene Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Microsoft har sluppet en prøveversjon av Silverlight, som er en potensiell konkurrent til Flash. Les mer Lenke til kommentar
whoi Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Download Silverlight 1.0 Beta Silverlight is a cross-browser, cross-platform plug-in for delivering the next generation of media experiences and rich interactive applications (RIAs) for the Web. Merkelig, jeg finner ikke linux versjonen. Lenke til kommentar
mr. E Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Merkelig, jeg finner ikke linux versjonen. 8510388[/snapback] Ja, det var merkelig gitt. Jeg tolker det dithen at Microsoft frykter Linux mer enn OsX. Videre tror jeg ikke at Silverlight vil tilføre noe særlig annet enn flere formater å forholde seg til når jeg skal kaste bort tid på unyttige ting Edit: Det het vist Silverlight... Endret 1. mai 2007 av mr. E Lenke til kommentar
idar2 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Tenkte eg skulle teste silverlight, men det blei vansklig når eg ikkje finner linux downloaden. Alle plattformer har en litt annen betydning for microsoft enn det her for resten av befolkningen. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hvordan er dette bedre en flash? Hva er USP (uniqe selling points) Lenke til kommentar
Peter Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 *snip* 8510388[/snapback] [*snip* 8510425[/snapback] Tenkte eg skulle teste silverlight, men det blei vansklig når eg ikkje finner linux downloaden. Alle plattformer har en litt annen betydning for microsoft enn det her for resten av befolkningen. 8510457[/snapback] Hvis du/dere kan peke meg til det punktet der det står at Silverlight skal støtte alle platformer per idag, så blir jeg veldig glad. At Silverlight på nåværende tidspunkt støtter både OS X og Windows må da bety at det er cross-plattform? Jeg håper selvsagt at de kommer til å støtte alle plattformer så man slipper å tenke på kompatibilitet mellom disse, men slike krav stiller jeg ikke til betaprogramvare og heller ikke til noen som påstår at de støtter _alle_ plattformer. Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 'cross-platform' og 'all platforms' er vel to forskjellige ting. Lenke til kommentar
Jon Ivar Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Vil det si at man må innstalere enda en "ting" på nettleseren for å støtte dette? Med andre ord, blir dette enda ett nytt format? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Vil det si at man må innstalere enda en "ting" på nettleseren for å støttedette? Med andre ord, blir dette enda ett nytt format? 8511071[/snapback] Korrekt, ihvertfall slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Download Silverlight 1.0 Beta Silverlight is a cross-browser, cross-platform plug-in for delivering the next generation of media experiences and rich interactive applications (RIAs) for the Web. Merkelig, jeg finner ikke linux versjonen. 8510388[/snapback] slik jeg oppfattet det, så skal ikke Microsoft lage en Linux versjon. Men siden plug-in'en er laget som en åpen standard (lest en plass), så skal det postes nok informasjon til at utviklere kan lage kode for andre plattformer. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Bra cross-platform som ikke fungerer i Firefox da (Bruker windows XP ) Lenke til kommentar
:chribruu Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Bra cross-platform som ikke fungerer i Firefox da (Bruker windows XP ) 8511207[/snapback] Det er fortsatt en beta.. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Tenkte eg skulle teste silverlight, men det blei vansklig når eg ikkje finner linux downloaden. Alle plattformer har en litt annen betydning for microsoft enn det her for resten av befolkningen. 8510457[/snapback] Hvis du/dere kan peke meg til det punktet der det står at Silverlight skal støtte alle platformer per idag, så blir jeg veldig glad. At Silverlight på nåværende tidspunkt støtter både OS X og Windows må da bety at det er cross-plattform? Jeg håper selvsagt at de kommer til å støtte alle plattformer så man slipper å tenke på kompatibilitet mellom disse, men slike krav stiller jeg ikke til betaprogramvare og heller ikke til noen som påstår at de støtter _alle_ plattformer. 8510803[/snapback] Tror det er artikkelen til hw.no som forvirrer her: Silverlight skal i utgangspunktet være uavhengig av operativsystemer og nettlesere, og installeres som et tilleggsprogram for nettleseren. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg hadde ingen forventninger om at det skulle være en linux versjon, men såvidt jeg har lagt merke til så gjør Microsoft så godt de kan for å markedsføre det som et cross-platform alternativ til flash, som faktisk har en offisiell linux versjon. Jeg tror heller ikke at dette endrer seg når den kommer ut av beta. Det blir litt som hele .NET greia. En stor del av .NET spesifikasjonen er gitt ut som en slags standard, men innen noen har klart å implementere dette på en annen platform så ligger man 2-3 versjoner etter. Veldig kjedelig hvis det samme skjer nå, hvis dette tar av. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hvis dette er en teknologi som skal være en åpen standard i motsetning til det flash er ønsker jeg den hjertelig velkommen, men er det derimot et av microsofts forsøk på innelåsing er det vel få som ønsker et slikt format... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg hadde ingen forventninger om at det skulle være en linux versjon, men såvidt jeg har lagt merke til så gjør Microsoft så godt de kan for å markedsføre det som et cross-platform alternativ til flash, som faktisk har en offisiell linux versjon. Jeg tror heller ikke at dette endrer seg når den kommer ut av beta. Det blir litt som hele .NET greia. En stor del av .NET spesifikasjonen er gitt ut som en slags standard, men innen noen har klart å implementere dette på en annen platform så ligger man 2-3 versjoner etter. Veldig kjedelig hvis det samme skjer nå, hvis dette tar av. 8512070[/snapback] Hvis Silverlight er bassert på åpne standarder slik at linux folk kan kode selv er det mye bedre enn at microsoft skal lansere en dårlig integrert løsning slik som adobe gjør med flash (selv om den ble mye bedre når de endelig klarte å få ut 9ern). I tillegg vil man også under linux kunne få det siste uten at man trenger å vente et halvt år på at f.eks. adobe skal lage en linux port. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Fint at det ikke finnes plugin for GNU/Linux ennå, så da er det i hvert fall ikke noe problem å boikotte det. Jeg håper bare at de seriøse webstedene ikke "antar" at "cross-platform" betyr platformuavhengig og forventer at innholdet de lager (med Silmerflight) dermed skal være tilgjengelig for alle. Akkurat som om det ikke er ille nok med all Flash'en som brukes i tide og utide på WWW fra før. Veven smaker best når den er åpen for alle. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Morsomt at folk boikotter Silverlight fordi beta1 ikke ble lansert med linux versjon. Hva med å vente f.eks. et halvt år etter final release, og se hva status er da, før konklusjoner dras? Microsoft tjener jo ingenting på å sperre for linux. Endret 1. mai 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Fint at det ikke finnes plugin for GNU/Linux ennå, så da er det i hvert fall ikke noe problem å boikotte det. Jeg håper bare at de seriøse webstedene ikke "antar" at "cross-platform" betyr platformuavhengig og forventer at innholdet de lager (med Silmerflight) dermed skal være tilgjengelig for alle. Akkurat som om det ikke er ille nok med all Flash'en som brukes i tide og utide på WWW fra før. Veven smaker best når den er åpen for alle. 8512763[/snapback] hva er feil med flash da? jeg har inget problem med at flash pluginen er propritært. pluginen finnes jo på linux også. selvsagt hadde det vært greit hvis den hadde vært åpen, for da hadde den mest sansynlig blitt tilgjenelig på enda flere plattformer. jeg kommer helt garantert til å følge med på silverlight også, men kommer ikke til å teste det ut før final versjonen kommer ut. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 hva er feil med flash da?jeg har inget problem med at flash pluginen er propritært. pluginen finnes jo på linux også. selvsagt hadde det vært greit hvis den hadde vært åpen, for da hadde den mest sansynlig blitt tilgjenelig på enda flere plattformer. 8512908[/snapback] Tror du skal prøve Flash for Linux før du hyller den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå