HulkHaugen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hei! Jeg er heldig, og seiler jorden rundt med forsvaret I denne anledningen driver alle vi menige og legger inn bildene vi tar inn på en media center pc, og der begynner det å bli en del allerede, så frem til poenget: - Jeg kunne tenke meg noen ryddeprogrammer. F.eks. et som kan finne identiske bilder, så vi slipper å ha dobbelt opp (kanskje selv om det ene er liggende og det andre rettet til stående). - Og vet ikke om det finnes, men gjerne et program som kan finne bilder som er nesten like, så det blir enklere å sotere ut de man vil ha (så man slipper 150 nesten like bilder liksom). - Og et siste program som kunne vært genialt, hadde vært et som kan ta f.eks. alle bildene over 3 megapixler, og forminsket dem automatisk ned til 3mp. Men jeg vil ikke forstørre de som er under naturligvis... Noen anbefalinger har hadde jeg satte utrolig stor pris på!! Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 unskyld for masingen, men er det ingen som har et aldri så lite tips her? alt som kan brukes er av interesse! plis hjelp en stakkars menig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hva mener du med "150 nesten like bilder." Tviler på at det er noen programmer som analyserer alle bildene dine og finner dem som nesten er prikk like og putter dem sammen. Uansett anbefaler jeg deg å ta en titt på Adobe Lightroom og Google Picasa. Lenke til kommentar
Anorshan Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Google Picasa funker helt greit! Prøv den, gratis og bra Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Hva mener du med "150 nesten like bilder." Tviler på at det er noen programmer som analyserer alle bildene dine og finner dem som nesten er prikk like og putter dem sammen. Uansett anbefaler jeg deg å ta en titt på Adobe Lightroom og Google Picasa. 8519554[/snapback] med "150 nesten like bilder" mener jeg for eksempel at hvis du og 10 kompiser ser en tøff bil, og alle dere tar 15 bilder hver fra samme vinkel av den bilen, da har du 150 nesten like bilder, og siden dere har forskjellige kameraer med forskjellig filmerking, blir bildene spredd rundt i et stort kaos. Måten å identifisere bildene kan være mange. dato og klokkeslett, grovskissen av bildene, fargene i bildene, størrelsen på filen (som avhenger av fargevariasjon i bildet).... men det er ikke et program jeg regnet med å få tak i, selv om jeg øynet et lite håp... Men adobe lightroom og google picasa, kan de redusere størrelsen på filene automatisk? også når jeg snakket om dobbelt opp, tenkte jeg bare å identifiser filer med samme navn å størrelse som det finnes flertall av, og gjøre det på en grei måte... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 I så fall ville jeg anbefale å prøve Adobe Lightroom, det er et litt mer avansert bildebibliotek som sikkert har de tingene du trenger. Om du har Mac burde du se nærmere på Aperture. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Automatikk med å finne like bilder finnes så vidt jeg vet ikke. Du kan bruke Faststone sitt program for å nedskalere bildene til ønsket oppløsning, det er gratis(http://www.faststone.org/). For å sortere bildene er en mulighet å tagge bildene; da kan du etterpå trykke på taggen ”Jon”(hvis du har flere bilder med Jon på(eksempelnavn)), så vil alle disse dukke opp. Eller du kan trykke på Jon og Kari taggene samtidig så komme alle med disse to opp. Google sitt picasa har denne muligheten i seg, og er gratis(http://picasa.google.com/). Når du først har laget til de nødvendige tagger så går det rimelig fort og merke bildene med dem. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Automatikk med å finne like bilder finnes så vidt jeg vet ikke. Du kan bruke Faststone sitt program for å nedskalere bildene til ønsket oppløsning, det er gratis(http://www.faststone.org/). For å sortere bildene er en mulighet å tagge bildene; da kan du etterpå trykke på taggen ”Jon”(hvis du har flere bilder med Jon på(eksempelnavn)), så vil alle disse dukke opp. Eller du kan trykke på Jon og Kari taggene samtidig så komme alle med disse to opp. Google sitt picasa har denne muligheten i seg, og er gratis(http://picasa.google.com/). Når du først har laget til de nødvendige tagger så går det rimelig fort og merke bildene med dem. 8532680[/snapback] Takk for tipsene, skal kikke på dette... Men så den siste tingen, som egentlig ikke burde være så vanskelig, er jo et program som kan finne identiske filer som det ligger dobbelt opp av. ihvertfall filer med samme filnavn, så kan jeg ev. sjekke om det faktisk er det samme... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå