Muffinman Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Vurderer å gå til anskaffelse av et tv-kort til HTPC`en slik at jeg kan vise tv på projektoren samt bruke MP sine funksjoner mht tv. Har kun VGA kabel fra HTPC opp til projektoren. Problemet er at jeg er helt blank på TV-kort og slettes ikke har noen anelse om hva jeg skal kjøpe. Har fått med meg at det finnes en del kort som er kompatible med Media Portal og disse er listet opp her, men jeg vet så lite om dette at jeg ikke er sikker på hva DVB eller hybrid-kort er for noe og således vet jeg heller ikke hva jeg trenger. Bruker for tiden en analog bordantenne til å ta inn TV, og har ikke parabol. Slik ser det ut til at scenarioet blir en stund framover. Men hva er det fornuftig å investere i med tanke på digitalt bakkenett osv i framtiden? Jeg har ikke satt meg inn i hva denne teknologien innebærer eller krever av hardware for å ta i bruk. Siden bildet skal opp på et relativt stort lerret er bildekvaliteten viktig, men samtidig er det også interessant å holde budsjettet så lavt som mulig uten å spare seg til fant. Trenger ikke radio eller annet dilldall, det tar receiveren seg av. Kanskje er det best å kjøpe et rimelig kort med bra bilde og funksjonaliteten jeg behøver nå siden de er billige og heller bytte når behovet melder seg? Hadde et relativt dyrt tv-kort fra Pinnacle for noen år siden (tror det var pctv pro ett eller annet) men bildekvaliteten var ikke tilfredsstillende. Håper verden har gått framover siden den gang. Kortet må ha PCI tilkobling. Tips, tanker og betraktninger folkens? EDIT: Maskinvaren er følgende: Asus P4C800 2x256 MB RAM PC3200 Asus CT-479 adapter Celeron M 1.5 @ 2.5 Gigabyte 7600GS AGP m/passiv kjøler Samsung PL40 40 GB disk Silverstone LC10 VFD Seasonic S12 380W Endret 1. mai 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Du må velge mellom analog og digital, hybrid kort har begge deler. Analog vil aldri gi helt god kvalitet. Men digital er ikke helt på plass enda. "Vent med å kjøpe mottaker": http://www.rikstv.no/Om-RiksTV/Aktuelt/Mottakere-MPEG-4/ Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Takk for svar. Det skulle kanskje være et argument for å kjøpe et analogt kort til noen hundrelapper nå og heller bytte når behovet endrer seg? Ser at at Hauppauge har kort fra et par tre hundrelapper. Og med hardware encoding til rundt det doble. Hauppauge er vel gode greier? Endret 1. mai 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hauppauge er antagelig et trygt valg. Mange kort kommer i to utgaver, det ene er MCE tilpasset MediaCenter (og MediaPortal). De andre kommer med Hauppauge sin TV software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå