norbat Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Historien om emnetittelen som skulle til seters for å gjøre seg fet. Forumet har noen enkle og klare regler. De er ikke vanskelige og de forlanger heller ikke så veldig mye. Tre-ords-regelen er en av disse. "Regelen finnes her av en grunn og emnet ditt er ikke beskrivende nok overfor innholdet hvis den kun inneholder ett skikkelig ord" , lyder den. Klar og tydelig. Utfordringen blir, imidlertid, at i vissse kategorier, er det rimelig å komme tiltalte til gode når emnetittelen passerer fra synsnerven og over til hjernebarken hos moderatoren, der vurderingen på få strakser tas. I noen kategorier kan man med få ord, fortelle emnets innhold. En slik kategori, som jeg kommer på i sparket, er Antivirusprogrammer og datasikkerhet . Der diskuteres det og der løses det, om ikke akkurat verdensproblemer, spørsmål og problemer knyttet til utfordringer som man gjerne får når man har sittet og sett for mye på Pamela, lastet ned lovlige programmer, mangler oppdateringer på det ene og andre og klikket Yes og Thank you på alle popups som kommer opp i nettleseren. Dette emnet ønsker jeg kunnet handlet om, ja, eventyret om de TRE bukkene Bruse, men istedet må jeg fortelle om stakkaren som kom i skade for å skrive "Hijackthis-logg". Hvordan denne emnetittelen slapp gjennom tre-ords-filteret, vites ikke. Kan være at det ligger et skjult mellomrom en plass, men, en våken moderator fanget opp denne emnetittelen, blant mange andre likelydende. "Nå kommer jeg og tar deg" , sa moderatoren "Å huff, det må du ikke, fortell meg hva jeg skal gjøre" , sa brukeren "Du må forandre emnetittelen, gjerne til "Bla bla Hijackthis-logg bla bla" - sa moderatoren. "Det skal jeg gjøre" , sa brukeren Og slik gikk det, emnetittelen ble forandret. "Hijackthis Log, noen som kan hjelpe meg? " lyste det på stjernehimmelen. Ja, denne tittelen forteller hva emnet inneholder, nemlig en Hijackthis-logg. Det forstår man ut fra den opprinnelige tittelen også. At vedkommende ønsker hjelp er vel ingen særlig revolusjonerende tanke. Men tre-ord på snei får meg til å tenke på Titten-tei. Hadde det egentlig vært lurt å bare skrive Hijack-this-logg? Tiden går og tiden gikk, tråden var fortsatt 'låst' av moderator. Budeia/gjeteren som sto og ventet, var veloppdragen og ville ikke bryte regelen om å legge inn et innlegg som kunne få bukken til å komme seg helberget over brua. "Det holder ikke å fylle opp emnetittel med x antall ord som '...jeg trenger hjelp' " , sa moderatoren. "Men jeg må komme meg over til setra" , sa brukeren "Skriv "Rutinekontroll, HJT-logg - har jeg spyware?" eller lignende da" , sa moderatoren Da ble budeia/gjeteren utålmodig, tok et ordentlig innpust og lokket så høyt hun/han kunne: "Trenger analyse av HJT-logg!, trenger analyse av HJT-logg!, jodeli jodeli jodelo." "WTF" - sa brukeren til seg selv. "Synes jeg hører noen på den andre siden" -tenkte brukeren og lyttet nøye Og da hørte brukeren det. "Skriv: Trenger analyse av HJT-logg, jodeli jodeli jodelo!!" Brukeren lurte på hva dette skulle bety. Skriv: Trenger analyse av HJT-logg, jodeli jodeli jodelo? "Hva har jodeli jodeli jodelo, men dette å gjøre?" , tenkte brukeren. Men for å ikke bli distrahert av nonsensord, ble resten av setningen forsøkt analysert. Og da sto det med ett klart. Jeg må selvfølgelig skrive "Trenger analyse av HJT-logg", lyste brukeren opp Som sagt så gjort. Emnetittelen fikk de magiske ordene - og ble godkjent. Til slutt tar vi en repetisjon av tre-ords regelen: "Regelen finnes her av en grunn og emnet ditt er ikke beskrivende nok overfor innholdet hvis den kun inneholder ett skikkelig ord." Dette betyr altså, om du poster en hijackthis-logg, så må du skrive mer enn bare "Hijackthis-logg" fordi denne tittelen forteller ikke godt nok hva emnet inneholder!?. Er det dette som er regelens innhold? Jeg spør Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Dette betyr altså, om du poster en hijackthis-logg, så må du skrive mer enn bare "Hijackthis-logg" fordi denne tittelen forteller ikke godt nok hva emnet inneholder!?. 8509531[/snapback] "Hijackthis-logg" er en elendig tittel, så jeg skjønner overhode ikke hva du sutrer etter. Emnet kan hinte til at det inneholder en logg, men sier absolutt ingenting om hvorfor eller hva det er. Jeg hadde aldri klikket inn på et emne med den tittelen, selv om jeg med stor sannsynlighet kunne gitt tips dersom det dreide seg om et konkret problem. - Hva er hijackthis? (ikke alle som vet det) - Hvorfor poster du et innlegg med en logg? (ikke alle som ser hvilken kategori den ligger i) - Hva har loggen med saken å gjøre - er ikke strengt tatt saken at du har et problem med pc'en? - I så fall hvorfor i all verden kan du ikke heller beskrive problemet i tittelen? Det eneste jeg er kritisk til er dobbeltmoralen til admins som laget denne regelen: "Vi skal ikke ha elendige emne-titler, men vi skal heller ikke ha gode emnetitler". For å lage en veldig god emnetittel trengs som regel langt mer plass enn det som er tilgjengelig, og her i forumet er jo denne muligheten fjernet elegant ved å fjerne mulighet for bruk av undertittel. Optimalt sett burde tittelen på et slikt emne være noe slikt: Hovedemne: "PC'en er treg. Harddisk jobber konstant. Mulig virus?" Undertittel: "Hijack logg er vedlagt" <-- Dette er egentlig ikke så viktig, men kjekt å vite før du klikker deg inn Endret 1. mai 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Nå er det ingen hemmelighet (ikke nå lenger, i alle fall) at det var jeg som modererte i dette tilfellet, og i visse andre tråder i kategorien der du frekventerer mye. Først og fremst må jeg si at det er nokså talentløst å skrive 'trenger hjelp til X' eller 'X, plz se over logg' - i hvert av tilfellene er det bare ett ord som vagt beskriver hva tråden omhandler, og resten er en ytring om at trådstarter trenger hjelp, noe som vel sier seg selv i de aller fleste tilfelle, og i alle fall i den aktuelle kategorien. I de fleste tilfeller lager trådstarter tråden av en spesiell grunn, som for eksempel at h*n har opplevd mange pop-ups i det siste. Da kan man skrive følgende i emnetittel; "Mange pop-ups, trenger HJT-log-analyse-hjelp". Eller, om man opplever at maskinen er unormalt treig, og mistenker at spyware kan ha noe med saken å gjøre; "Maskinen er unormalt treig, se over HJT-logg". Poenget er at, i de aller fleste tilfeller, kan man skrive flere ord om hva tråden handler om enn 'HJT-log' + trenger hjelp. I dette spesifikke tilfellet, som jeg også mistenker at er grunnen til at du opprettet denne tråden, var spørsmålet av mer generell art, og da vil jeg si at forslaget mitt ikke var altfor dumt. Flertallet av tilfellene er ikke at brukerne utfører en 'rutinekontroll' av systemet og poster en HJT-logg eller lignende - oftest stiller brukere spørsmål i kategorien på bakgrunn av at noe faktisk er galt, og at det merkes. Da har man også grunnlag til å lage en beskrivende emnetittel. Det var mine meninger om saken, i alle fall. Lurifaksen skrev for øvrig et godt innlegg. Lenke til kommentar
martbo Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jeg vil bare minne om at tilbakemeldinger om tre ords regelen generelt, gjerne kan taes i denne tråden. Diskusjon om enkeltmodereringer skal derimot ikke taes i denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en pm til den aktuelle moderator. Eventuelt moderatoren eller klag moderator inn for forumstyret på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding. Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic i denne tråden. Lenke til kommentar
norbat Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Dette betyr altså, om du poster en hijackthis-logg, så må du skrive mer enn bare "Hijackthis-logg" fordi denne tittelen forteller ikke godt nok hva emnet inneholder!?. 8509531[/snapback] "Hijackthis-logg" er en elendig tittel, så jeg skjønner overhode ikke hva du sutrer etter. Emnet kan hinte til at det inneholder en logg, men sier absolutt ingenting om hvorfor eller hva det er. Jeg hadde aldri klikket inn på et emne med den tittelen, selv om jeg med stor sannsynlighet kunne gitt tips dersom det dreide seg om et konkret problem. - Hva er hijackthis? (ikke alle som vet det) - Hvorfor poster du et innlegg med en logg? (ikke alle som ser hvilken kategori den ligger i) - Hva har loggen med saken å gjøre - er ikke strengt tatt saken at du har et problem med pc'en? - I så fall hvorfor i all verden kan du ikke heller beskrive problemet i tittelen? Det eneste jeg er kritisk til er dobbeltmoralen til admins som laget denne regelen: "Vi skal ikke ha elendige emne-titler, men vi skal heller ikke ha gode emnetitler". For å lage en veldig god emnetittel trengs som regel langt mer plass enn det som er tilgjengelig, og her i forumet er jo denne muligheten fjernet elegant ved å fjerne mulighet for bruk av undertittel. Optimalt sett burde tittelen på et slikt emne være noe slikt: Hovedemne: "PC'en er treg. Harddisk jobber konstant. Mulig virus?" Undertittel: "Hijack logg er vedlagt" <-- Dette er egentlig ikke så viktig, men kjekt å vite før du klikker deg inn 8509554[/snapback] Nå skal det vel sies, Lurifaksen, at om din spesialitet er bilbatteri, så kan det vel være like så greit at du ikke vet hva en hijackthis-logg er. Noen vet det. Derfor befinner de seg i riktig kategori Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg