Gå til innhold

Hjelp til anbefaling av skjermkort til TV-bruk

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Vi har kjøpt oss en ny Sony KDL32V2500.

For å kunne spille age of empires III og surfe og slikt på den, hva slags skjermkort trenger jeg?

Jeg har sett en del på x1950xt 256 mb og geforce 8800gts 320 mb. Virker som om om det er de som gir mest for pengene per dags dato, men gjelder dette også om en skal bruke den til tv-skjermen?

Vil det fungere bra å spille pc-spill på denne skjermen, eller er det bare waste of time? Jeg har et geforce 7600GS 250 mb fra før av.

Tusen takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hu? :hmm:

TV-kort er vel for å få TV-signaler inn til dataenen din. Jeg trenger ikke det. Jeg skal ha datasignalene over på TV-skjermen.

For å kjøre datating i full hd så kreves det vel en del fra skjermkortet? Høyere oppløsning des mer systemressurser tas det.

Jeg er ikke hjemme for tiden og vil ikke komme hjem før om en måned, så jeg får ikke testet hvordan det vil være med mitt geforce 7600gs. Men siden det lagger i 3v3 1280X1024-oppløsning sier det seg vel selv at det ikke klarer å kjøre høyere oppløsning uten at det vil hakke.

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

De aller fleste nyere (under 2 år) skjermkort vil kunne brukes til å vise film (DivX/MPEG), samt til å surfe og gjøre andre enkle oppgaver i TV'ens optimale oppløsning (1366x768). Og dermed kan du nok fint bruke 7600GS-en din.

Det kommer jo også litt an på maskinen du skal bruke, hvor bra frame-rate du vil få når du spiller litt tyngre spill (spill som krever mye av maskinvaren).

Men problemet er jo enkelt å løse: prøv med det du har først. Dersom du synes det hakker for mye, kan du jo vurdere en oppgradering.

BTW: den TV-en du linker til er IKKE Full-HD. Full-HD krever en oppløsning på 1920 x 1080.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

aah. Jeg trodde full HD var 1080 et eller annet.

Ja, dårlig oppløsning. SKulle gjerne hatt 1920x1080.

Vil ikke kvaliteten(på bildet) være mye dårligere med en s-video istedenfor en HD-ut da men?

Takk for svar iallefall :)

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

Full HD omtales som 1080-etellerannet, som du trodde ja. Nærmere bestemt "1080p". Altså 1920 x 1080 (p for "progressive scan").

http://en.wikipedia.org/wiki/1080p

Du skal bruke verken S-Video eller HDMI. Du skal bruke VGA-koblingen (kalt "VGA-SUB" i den linken du la ut). Da får du opp riktige oppløsninger som TV'en klarer å vise (i kontrollpanelet for skjermkortet) og god kvalitet på bildet.

PS: 1366 x 768 er ikke en "dårlig oppløsning". Sitter du mer enn 2 meter fra TV'en (noe du BURDE gjøre), vil du sannsynligvis aldri se forskjell på 1366x768 og 1920x1080 på skjermer i denne størrelsen uansett.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...