Gå til innhold

Sjekken har mistet sitt bruksområde

^fmj

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke papirsjekkene avskaffet enda? Man kan jo strø om seg med sjekker som man vet kommer til å bounce. Det tar jo dagevis før man får vite om sjekken clearer.

Man er jo rimelig blåst hvis man svindler med sine egne sjekker, da det ikke vil være så vanskelig for politiet å spore deg opp. Men hvis man skulle klare å knabbe til seg et sjekkhefte, er det jo bare å gå bananas.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sant nok.. har tenkt på det der jeg også..

har sett en sjekk 1 gang, på veldig veldig lenge.. det var ett gammelt ektepar, som kjørte over fjellet, og handla masse mat hos oss.. beløpet kom på sikkert 7-8000 kroner.. og dama var noe av den sprekeste 90-åringen jeg har sett.. løp rundt som om hu hadde vært 60.. men men..

De betalte med sjekk ihvertfall, og man vet liksom ikke hva man skal gjøre..

Det å forfalske sjekker må jo også være en ganske lønnsom butikk.. kan jo kjøpe seg det ene og det andre før de finner ut av at det ikke finnes en slik konto, osv...

kanskje derfor? vi har jo fått det magiske kortet i stedet for..

Endret av Daniel-G
Lenke til kommentar

Som levende i USA har jeg sjekkhefte, som brukes flittig. Mest for regningsbetaling, da man ikke har noe sentralt bbs-system eller girosystem i USA. Men i Norge kan jeg vel vedgaa at det begynner aa bli utgaatt paa dato.

I USA derimot er det aa betale med sjekk i dagligvarebutikken eller andre butikker svaert vanlig... Hvorfor? Godt sporsmaal, da de fleste som har et sjekkhefte ogsaa kvalifiserer for et debitkort...

Sjekkene har en del sikkerhetsdetaljer du kan se hvis du kopierer den i en kopimaskin(det vil komme frem) og under UV-lys, saa aa forfalske er ikke saa lett. Du maa jo ogsaa vise ID som tilsvarer navnet og adressen paa toppen av sjekken - og du holdes ansvarlig om det ikke er dekning..

Sjekk er naa kjekt aa ha.

Lenke til kommentar

Inntil hver enkelt av oss har mulighet til å motta betaling elektroniskt, med sikkerhet om at betalingen ER gjennomført, så vil sjekken leve videre i Norge.

Og: Det er ikke hvem som helst som får utlevert sjekkhefte knyttet opp mot sin egen konto. Det som derimot er vanlig er at banken skriver ut en bankremisse (sjekk), som henviser til en intern konto i banken, slik at sjekkmottaker kan være sikker på at sjekken har dekning.

Lenke til kommentar

Jeg kan nesten ike huske sist gang jeg hadde sjekkhefte. Da minibankene og betalingsterminaler i butikk kom sluttet jeg å bruke dem. Det var ikke nye som var ergeligere enn å stå bak folk som skulle betale med sjekk på supern.

-Kan jeg låne en penn?

-Ja versågod

-Hvilken dato er det i dag?

<skrive i et par minutter>

-forresten, kan jeg skrive ut på 500 og få vekslepenger?

-Et øyeblikk...jada. det går greit.

<sjekking av bankkort, signatur og løsprat>

-Værsågod.

Jaggu godt de tidene er over og at vi har kommet litt lenger enn i USA når det gjelder teknologi.

Lenke til kommentar

En bankremmise er ikke det samme som en sjekk. En bankremmise er jo dessuten 75 kroner i gebyr, og maa utstedes av banken til mottager. Dessuten gaar pengene ut av konto i det remissen utstedes, ikke naar den blir hevet av mottager. Pengene "ligger" i remissen. Forovrig kreves det ofte at du har en kapitalkonto med midler paa i samme bank som sjekkkontoen - i tilfelle det ikke er dekning paa sjekkontoen - og det vil da trekkes automatisk penger fra kapitalkontoen, og du blir ilagt et gebyr...

Hvis jeg vil ta ut penger av min amerikanske konto i Norge kan jeg skrive en sjekk og gaa og heve den (mot gebyr).

Supermarked-historien din skjedde meg for noen dager siden. At hun forst hadde 100 dollar(!) i ulike kuponger hjalp heller ikke...

Lenke til kommentar
Denne tråden er unødvendig. Det er tilnærmet ingen som bruker sjekk i Norge.

8531360[/snapback]

Men det er fortsatt mulig.

8531944[/snapback]

Og de fleste dagligvarebutikker etc i Norge aksepterer faktisk sjekk - det er bare det at ingen av de som jobber paa Rimi vet hva en sjekk her, og de maa ringe butikksjefen, kjedesjefen, Kongen og stortingspresidenten for aa finne ut hva de skal gjore.

Lenke til kommentar

- Det er tilnærmet ingen som bruker sjekkhefte, eller får utstedt sjekkhefte.

- Det er mange som benytter seg av bankremisser utstedt av banken.

Da jeg selv jobber i bank, så har jeg ett visst overblikk over hyppigheten på sjekker/bankremisser, og min erfaring tilsier at det i all hovedsak er snakk om gaver (brullyp, fødselsdag, konfirmasjon etc.) og ved kjøp/salg av kjøretøy, at sjekk/bankremisse blir brukt. Og i slike situasjoner så forstår jeg godt at folk benytter seg av denne muligheten, som allerede nevnt, pga. av at dette er en av de bedre løsningene når større beløp skal skifte hender og man ønsker å unngå kontanter og at man skal ha en sikkerhet for beløpet. En sjekk kan tross alt ikke heves av uvedkommende. Kontanter på avveie er det derimot værre med.

Det er ikke minst mange formuende som tror de kan lure ligninsmyndighetene mtp. formueskatt, ved å ta ut det de har innestående før nyttår på en bankremisse, for så å heve den etter nyttår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...