Gå til innhold

Ikke sett religiøse lærere til KRL!


Anbefalte innlegg

Jeg husker at vi hadde ca. samme opplegget på søndagsskolen som på skolen da jeg var liten.

 

Og da jeg gikk på kristen privatskole gikk læreren utifra at alle var kristne.

 

 

 

Jeg tror det har blitt mye bedre nå i det siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
norske barn lærer at jorden er 6 000 år gammel og at menneskets eneste forfedre er Adam og Eva er uakseptabelt. Religiøs tro distanserer ofte folk fra virkeligheten.

8509510[/snapback]

 

Hvor er kilden til dette om at jorden er 6000 år gammel - Står det i biblen?

Lenke til kommentar

Jeg gå i 9. klasse og de snart 2 årene jeg har gått på ungdomsskolen har KRL læreren vår undervist oss 90 % i Kristendommen og 10 % i sånn derre "Ikke mobbe greier".
Dette holdt på helt til for et par måneder siden, da var glasset fult for min del, da reiste jeg meg opp og nærmest skjelte ut læreren for dette og satte meg ned mens jeg fikk aplaus fra resten i klassen. Etter dette begynte vi plutselig med Islam  :hmm: .

Og ja, KRL læreren min er kristen wink.gif 

Personlig så mener jeg at vi skal pælme hele KRL faget ut viduet i undervisningen. Ærlig talt, hvor mye husker du fra KRL undervisningen? Og hvor mye husker du fra Naturfag og matte? En god del mer ikke sant...?? Jeg kan ikke en gang huske hva vi hadde om i forrige uke! Og jeg har det jeg vil kalle for "klister hjerne".

Når jeg prøver å diskutere med læreren om hvorvidt jesus har levd/var guddommelig, så sier han bare at jeg må komme med ordentlig begrunnelse for slike grove påstander, det sier han uansett hvor mye jeg argumenterer.

Hmm  :hmm: Kommer ikke på mer jeg skulle ha sagt, så da sier jeg takk for meg. 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar
norske barn lærer at jorden er 6 000 år gammel og at menneskets eneste forfedre er Adam og Eva er uakseptabelt. Religiøs tro distanserer ofte folk fra virkeligheten.

8509510[/snapback]

 

Hvor er kilden til dette om at jorden er 6000 år gammel - Står det i biblen?

8522281[/snapback]

Noen regnet tiden tilbake til datoene med karakterene der. Til en alder av 6000 år.

Lenke til kommentar
Jeg gå i 9. klasse og de snart 2 årene jeg har gått på ungdomsskolen har KRL læreren vår undervist oss 90 % i Kristendommen og 10 % i sånn derre "Ikke mobbe greier".

Dette holdt på helt til for et par måneder siden, da var glasset fult for min del, da reiste jeg meg opp og nærmest skjelte ut læreren for dette og satte meg ned mens jeg fikk aplaus fra resten i klassen. Etter dette begynte vi plutselig med Islam :hmm: .

 

Og ja, KRL læreren min er kristen ;)

 

Personlig så mener jeg at vi skal pælme hele KRL faget ut viduet i undervisningen. Ærlig talt, hvor mye husker du fra KRL undervisningen? Og hvor mye husker du fra Naturfag og matte? En god del mer ikke sant...?? Jeg kan ikke en gang huske hva vi hadde om i forrige uke! Og jeg har det jeg vil kalle for "klister hjerne".

 

Når jeg prøver å diskutere med læreren om hvorvidt jesus har levd/var guddommelig, så sier han bare at jeg må komme med ordentlig begrunnelse for slike grove påstander,  det sier han uansett hvor mye jeg argumenterer.

 

Hmm :hmm:  Kommer ikke på mer jeg skulle ha sagt, så da sier jeg takk for meg.

8522329[/snapback]

 

håhåhå, den var fin!

 

KRL-læreren min er også sånn at kristendommen er viktigere enn all annen religion.

blir så irritert, fordi hun prioriterer kristendoms-prøver mer enn prøver om andre religioner.

Lenke til kommentar
håhåhå, den var fin!

 

KRL-læreren min er også sånn at kristendommen er viktigere enn all annen religion.

blir så irritert, fordi hun prioriterer kristendoms-prøver mer enn prøver om andre religioner.

8538163[/snapback]

 

Da syns jeg du skal ta det opp med henne, eller skoleledelsen. Nå skal det sies at kristendomsprøver ikke er det værste man kan få da, med tanke på "vansklighetsgrad".

 

Ellers kan du jo begi deg ut på diskusjonen om hvorvidt det finnes en gud eller ikke, det er like morsomt hver gang.

 

Ps. Seieren er når du får til svar "nei...." - for de gir seg ikke. :)

Lenke til kommentar

Kristendom er jo mer relevant for oss en andre religioner.

 

Men jeg synes at religion, inkludert kristendom, skal læres om på samme måte som vi lærer om f.eks. nazisme og kommunisme: Ikke for å bli tilhengere av det, men for å få kjennskap til hva det handler om. På godt og vondt.

Lenke til kommentar

På ungdomsskolen hadde vi en lærer i KRL som absolutt ikke ville innrømme hennes personlige forhold til faget. Læreren var rett og slett redd for at hvis hun sa det skulle det bli oppfattet som preking av andre lærere eller elever. Undervisningen var noenlunde balansert, men vi hadde et merkelig stort fokus på alle andre religioner enn kristendom. Vi gikk kjapt gjennom kapitlene om kristendommen, og så gikk vi gjennom islam, buddhisme og hinduisme med god detalj (og opptil flere prosjektarbeid). I ettertid fant jeg ut at lærerinnen var ateist.

 

Læreren jeg nå har (i faget 3REL (Religion)), er kristen, er lærer på en kristen skole, og begynner dagens første timer med en kort andakt (slik skolereglementet krever). Likevel er gjennomgangen av pensum veldig godt balansert, det er ikke tyngre fokus på kristendommen enn læreplanen tilsier, alt blir like godt gjennomgått.

 

Det jeg prøver å si her er først og fremst at en ikke-religiøs lærer kan være like ødeleggende for faget som en kristen eller muslimsk lærer. Ateisme er et religiøst syn, det óg. Det er opp til hver enkelt lærer å la sin personlige overbevisning ligge igjen på lærerværelset. En hvilken som helst lærer som lar sin personlige overbevisning forstyrre/forvrenge læringen bør ikke få lov å lære elever.

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi krl? hmm, mente relgions lære var det som var nå? 2007?

 

Altså, når bibel går ut på tolkning, så syntes jeg rett og slett man skal holde seg for god til og proppe inn vranglære til barna.. nå kan dere se på meg som en ateist... for man må jo nesten lage seg et sterotypt bilde om man skal bli forstått her... har fått mye pes i dag pga sterotype bilder.

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å si her er først og fremst at en ikke-religiøs lærer kan være like ødeleggende for faget som en kristen eller muslimsk lærer.

 

Tar jeg feil når jeg tolker dette til å bety at du syntes en balansert, pluralistisk undervisning er ødeleggende?

 

Ateisme er et religiøst syn, det óg.

 

Kun dersom du mener "gudsbenektelse" og/eller "mangel på gudstro" er religion ... :innocent:

 

En hvilken som helst lærer som lar sin personlige overbevisning forstyrre/forvrenge læringen bør ikke få lov å lære elever.

8585711[/snapback]

 

Der er vi 100% enige.

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å si her er først og fremst at en ikke-religiøs lærer kan være like ødeleggende for faget som en kristen eller muslimsk lærer.

 

Sånn har det vert i alle år... Relgions undervisning bør lære mer om historiske trekk.

Innholdet i bibelen er jo ikke noe viktig uansett, folk vet jo ikke hva som står der.

Det som er problemet er å lære bort ei bok som ingen vet et fnugg om...

Hva vet vi om boka? Vi kan sikkert finne mye, men ikke noe av det lærer vi på skolen.

 

En hvilken som helst lærer som lar sin personlige overbevisning forstyrre/forvrenge læringen bør ikke få lov å lære elever.

Fullstendig enig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Det jeg prøver å si her er først og fremst at en ikke-religiøs lærer kan være like ødeleggende for faget som en kristen eller muslimsk lærer.

 

Tar jeg feil når jeg tolker dette til å bety at du syntes en balansert, pluralistisk undervisning er ødeleggende?

 

Ateisme er et religiøst syn, det óg.

 

Kun dersom du mener "gudsbenektelse" og/eller "mangel på gudstro" er religion ... :innocent:

 

En hvilken som helst lærer som lar sin personlige overbevisning forstyrre/forvrenge læringen bør ikke få lov å lære elever.

8585711[/snapback]

 

Der er vi 100% enige.

8585974[/snapback]

 

 

1. Ville det vært bra å forkynne ateisme på skolen?

2. Det er et religiøst syn, eller tro om du vil. men det er ikke en religion.

3. da er vi 3 :)

Lenke til kommentar
Det jeg prøver å si her er først og fremst at en ikke-religiøs lærer kan være like ødeleggende for faget som en kristen eller muslimsk lærer.

 

Tar jeg feil når jeg tolker dette til å bety at du syntes en balansert, pluralistisk undervisning er ødeleggende?

 

En ateist som med vilje legger opp til mest mulig undervisning av etikk, moral og humanisme fremfor kristendomskunnskap ødelegger like mye for faget enn en kristen lærer som gjør det motsatte.

 

Ateisme er et religiøst syn, det óg.

Kun dersom du mener "gudsbenektelse" og/eller "mangel på gudstro" er religion ... :innocent:

 

Har aldri sagt at det er en religion, men at det er et religiøst syn. Det er en overbevisning, og som alle overbevisninger kan det påvirke dine handlinger. Og mitt poeng er at en ateistisk overbevisning er like mye i stand til å ødelegge for KRL/REL-faget som en kristen, islamsk, hinduistisk eller satanistisk overbevisning.

 

Den ene polen er en kristen lærer som nekter å lære elevene om islam, og kaller andre religioner for tull, men motpolen er like godt en ateistisk lærer som hevder at alle religioner er tull, og en bør derfor heller gå grundig gjennom etikk, moral og humanisme (det lille av pensum som ikke omhandler religion).

 

Er enda ikke sikker på om du har forstått poenget mitt. Det er like ille å ødelegge faget med pro-religiøs propaganda som anti-religiøs propaganda, faget skal fremstilles uten noen form for bias, det skal være tilnærmet livssynsnøytralt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...