Gå til innhold

Ikke sett religiøse lærere til KRL!

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg merker meg en ting i skolesamfunnet. Religiøse blir satt til læring ved Kristendom, religion og livssyn. Da spør jeg det uungåelige spørsmålet: Hvorfor? Hva slags ideer har folk når de sier: "Du er kristen, right? Du tar KRL timene."

På barneskolen hadde vi en slik lærer. Alt vi lærte om alle andre religioner og om evolusjon (I naturfagen) var løgn. Gud hadde skapt verden, og nei da, vi skulle ikke ha noen bevis, for det visste vi vist bare. Jeg er meget glad utfallet ble som det ble, og ingen i min klasse på barneskolen ble påvirket av hennes hjernevaskende sludder. Det er skremmende å tenke på dette.

Hva mener dere? Burde man sette religiøse lærere til KRL-timene, og i såfall, burde de holde meningene sine for seg selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kjem sjølvsagt heilt an på korleis læraren er som person. Mange ville nok klart det fint og hatt ein fordel framfor andre med sin kunnskap, men det finnes nok dei som hadde brukt si eiga tru til å "misjonere" litt for elevane, noko som sjølvsagt er uheldig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Personlige meninger skal de holde for seg selv. Men at det skal være et krav at læreren er Ateist er tåpelig. Og la oss si det er en lærer som ikke tror på noe. Da er det vel en sjans for at denne læreren også forteller om sine personlige meninger om alle de tåpelige fantasireligionene?

Lenke til kommentar

Har de ikke fjernet KRL-faget ennå? Opplegget brøt (bryter?) jo med FNs menneskerettighetskonvensjon. Hvorfor kan de ikke lage et fag som underviser det grunnleggende i de ulike religionene? Jeg er møkklei overdreven toleranse overfor kristendom i Norge. Om personer med grove vrangforestillinger er skikket til å undervise barn i noe som helst er vel også tvilsomt.

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på det vil jeg tro at en ikke kan komme med en bra konklusjon. For hvis læreren gjør den feilen å gi elevene sin mening i timene, har det ikke noe å si om personen er kristen, jøde, ateist eller agnostiker. Da må en få læreren til å forstå at hans/hennes syn ikke skal ut til elevene på feil måte.

Problemet er da å sjekke dette, for (jeg tror) at det er først mot slutten av ungdom- og videregående skole at elevene vil begynne å skjønne at dette ikke er riktig måte å lære ting på.

Tja. ikke 100% innlegg merker jeg, trøtt, sorry. Kanskje jeg ikke brude trykke på "legg til svar" men here goes. Natta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Har de ikke fjernet KRL-faget ennå? Opplegget brøt (bryter?) jo med FNs menneskerettighetskonvensjon. Hvorfor kan de ikke lage et fag som underviser det grunnleggende i de ulike religionene? Jeg er møkklei overdreven toleranse overfor kristendom i Norge. Om personer med grove vrangforestillinger er skikket til å undervise barn i noe som helst er vel også tvilsomt.

8508892[/snapback]

Tviler på at din ekstreme overbevisning hadde vært så mye bedre. Jeg er selv ikke troende men jeg har da ihvertfall anstendighet nok til å respektere andres tro.

De fleste troende jeg kjenner er familie. Og jeg kjenner virkelig ikke en som er en bedre person en min Bestemor som går i menigheten hver søndag. Så jeg blir skikkelig provosert av slike bedrevitere som deg som snakker ned om andre mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en super-kristen (for å lage et nytt ord) lærerinne i religion på videregående. hunvar en pussig skrue uten like. Andre religioner? Nei, det var bare tull. Evolusjon satte hun på samme hylle som Star Trek. Spennende dame. Midt i timen begynnte hun å synge på kristene salmer. Spennende dame.

En lærer bør og skal være objektiv i undervisningen sin. Det burde bli lettere å klage på undervisningen. Sånn som det er i dag må jo en lærer så godt som slå noen ihjel før det blir gjort noe.

Lenke til kommentar

8508892[/snapback]

Tviler på at din ekstreme overbevisning hadde vært så mye bedre. Jeg er selv ikke troende men jeg har da ihvertfall anstendighet nok til å respektere andres tro.

De fleste troende jeg kjenner er familie. Og jeg kjenner virkelig ikke en som er en bedre person en min Bestemor som går i menigheten hver søndag. Så jeg blir skikkelig provosert av slike bedrevitere som deg som snakker ned om andre mennesker.

8509063[/snapback]

Folk må selvsagt få tro hva de vil, men i skolesystemet må vi forholde oss til vitenskap, historie osv. slik det er (så godt vi kan), ikke slik noen tror (uten beviser) at den er. Jeg sier heller ikke at religiøse mennesker er dårlige mennesker, men religion er ofte skadelig. F.eks at flere hundre (eller flere tusen, husker ikke) norske barn lærer at jorden er 6 000 år gammel og at menneskets eneste forfedre er Adam og Eva er uakseptabelt. Religiøs tro distanserer ofte folk fra virkeligheten.

Jeg skal for øvrig prøve å la være å skrive innlegg her når jeg er gretten heretter. God natt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

8508892[/snapback]

8509063[/snapback]

Folk må selvsagt få tro hva de vil, men i skolesystemet må vi forholde oss til vitenskap, historie osv. slik det er (så godt vi kan), ikke slik noen tror (uten beviser) at den er. Jeg sier heller ikke at religiøse mennesker er dårlige mennesker, men religion er ofte skadelig. F.eks at flere hundre (eller flere tusen, husker ikke) norske barn lærer at jorden er 6 000 år gammel og at menneskets eneste forfedre er Adam og Eva er uakseptabelt. Religiøs tro distanserer ofte folk fra virkeligheten.

Jeg skal for øvrig prøve å la være å skrive innlegg her når jeg er gretten heretter. God natt :)

8509510[/snapback]

selv om en lærer er religiøs så sier det ingenting om kvaliteten på det denne læreren lærer bort. De fleste lærere som tror på Gud inkluderer ikke dette i undervisningene sine. Så blir feil å ta alle med en kam.

Jeg er dog enig at man ikke skal prøve å overbevise Skoleelever til en tro med et fag. Uansett, selv om jeg ikke tror på gud så vil jeg ikke si at Religion er en plage for menneskeheten. Tror du det ville vært mindre problemer om alle var ateister?

Det er ikke lov til å lære bort det du sier idag. Og jeg har virkelig ikke møtt på noen idag som påstår at jorda er 6000 år gammel. selv ikke de som er "super kristne".

Lenke til kommentar

8509063[/snapback]

Ditto min ateistiske bestemor.

Religion har veldig lite å si for hvor snill eller god mennesker er, spesielt når de har <<Velg-Selv-Hva-Du-Tror>> religionen hvor de ignorerer 3/4 av bibelen.

Dersom en person virkelig er kristen og tror på alt eller er muslimsk og tror på alt så er vedkommende automatisk en rasist som tror han er bedre enn alle ikke-troende og alle syndere.

(Da kristene og muslimer tror gud sender alle ikke-troende og homofile og spåkoner -- som er syndere -- til hel... ildsjøen for deres synder. Hvis ikke man tror på dette har man klippet vekk en god del av bibelen.)

Lenke til kommentar
Jeg hadde en super-kristen (for å lage et nytt ord) lærerinne i religion på videregående. hunvar en pussig skrue uten like. Andre religioner? Nei, det var bare tull. Evolusjon satte hun på samme hylle som Star Trek. Spennende dame. Midt i timen begynnte hun å synge på kristene salmer. Spennende dame.

En lærer bør og skal være objektiv i undervisningen sin. Det burde bli lettere å klage på undervisningen. Sånn som det er i dag må jo en lærer så godt som slå noen ihjel før det blir gjort noe.

8509334[/snapback]

Hvorfor kan ikke jeg har sånne lærere. :(

Uansett så er KRL-faget sett fra pensum veldig mye preking også, jeg oppfatter det hvertfall slik.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

8509063[/snapback]

Ditto min ateistiske bestemor.

Religion har veldig lite å si for hvor snill eller god mennesker er, spesielt når de har <<Velg-Selv-Hva-Du-Tror>> religionen hvor de ignorerer 3/4 av bibelen.

Dersom en person virkelig er kristen og tror på alt eller er muslimsk og tror på alt så er vedkommende automatisk en rasist som tror han er bedre enn alle ikke-troende og alle syndere.

(Da kristene og muslimer tror gud sender alle ikke-troende og homofile og spåkoner -- som er syndere -- til hel... ildsjøen for deres synder. Hvis ikke man tror på dette har man klippet vekk en god del av bibelen.)

8509939[/snapback]

Så hyggelig av deg å kalle min Bestemor rasist som tror hun er bedre en alle ikke troende. Noe hun forøvrig ikke er. Og jeg tror du skal dempe ned dine meninger litt.

For du er en skam for din Bestemor at du går rundt og sprer slik hets.

Jeg ser også at din viten om kristendommen =0

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

8508892[/snapback]

No går eg i 10. klasse

KRL har ikkje kun med kristendom og gjere. der er riktig nok litt meir kristendom en andre religionar, men det er tross alt Norges hovedreligion.

Eg sjølv hatar KRL

Lenke til kommentar

Nå er det noen år siden jeg gikk på barneskolen, og på den tiden fantes det ikke noe KRL fag. Da het det Kristendom, noe som gjerne preget både fag og læremåter. Slik jeg husker det var lærerinnen vår i faget hardcore religiøs, noe som jo preget undervisningen (inndoktrineringen). Jeg ble til og med tatt til side etter en time husker jeg, siden hun hadde overhørt noen av oss gutta på bakerste benk gjøre narr av ett eller annet som hadde med gud å gjøre. Fikk den leksa om "hva tror du gud tenker om deg nå?" og den slags. Selv himlet jeg med øynene, og husker at jeg tenkte hvor dumt alt dette hørtes ut.

I min mening har ikke unger godt av KRL i tidlig alder, og ihvertfall ikke hvis læreren ikke kan holde seg nøytral og presentere materialet på en saklig og nøytral måte (altså mere som ren fakta om religioner). Skal man på død og liv ha denne pesten av et fag så ta det på et litt høyere trinn ihvertfall, om ikke noe annet, og sørg for at lærerens personlige overbevisning ikke skinner så grasalt gjennom i alt hun/han gjør.

Lenke til kommentar

8508892[/snapback]

8509063[/snapback]

8509510[/snapback]

selv om en lærer er religiøs så sier det ingenting om kvaliteten på det denne læreren lærer bort. De fleste lærere som tror på Gud inkluderer ikke dette i undervisningene sine. Så blir feil å ta alle med en kam.

Jeg er dog enig at man ikke skal prøve å overbevise Skoleelever til en tro med et fag. Uansett, selv om jeg ikke tror på gud så vil jeg ikke si at Religion er en plage for menneskeheten. Tror du det ville vært mindre problemer om alle var ateister?

Det er ikke lov til å lære bort det du sier idag. Og jeg har virkelig ikke møtt på noen idag som påstår at jorda er 6000 år gammel. selv ikke de som er "super kristne".

8509756[/snapback]

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at noen skal undervise at det ikke finnes noen gud heller; jeg vil bare ha en nøytral fremstilling av de ulike religionene. Jeg tviler på at lærere som er fullstendig overbevist om at deres religion er den eneste rette klarer å gjøre det. Jeg tror det hadde vært mindre problemer i verden i dag dersom folk sluttet å lære barna sine at de er forskjellige fra andre barn (dvs. at de har ulike religiøse overbevisninger).

55 % av amerikanerne godtar ikke evolusjon og 45 % av dem tror jorden er 6 000 år gammel. 40 % av britene ønsker at det skal undervises i kreasjonisme i skolene. Dette er resultatet av å gi disse menneskene makt.

Lenke til kommentar
Jeg er meget glad utfallet ble som det ble, og ingen i min klasse på barneskolen ble påvirket av hennes hjernevaskende sludder. Det er skremmende å tenke på dette.

8508776[/snapback]

Hvis ingen i din klasse på barneskolen ble hjernevasket av den religiøse læreren hvorfor er du da bekymret foe at andre skal bli det? Hvis 100% av de du omgir deg med gjennomskuer sludderet må da det være ett glimrende grunnlag for å tro at alle andre også gjennomskuer det samme?

Lenke til kommentar
Hvis ingen i din klasse på barneskolen ble hjernevasket av den religiøse læreren hvorfor er du da bekymret foe at andre skal bli det? Hvis 100% av de du omgir deg med gjennomskuer sludderet må da det være ett glimrende grunnlag for å tro at alle andre også gjennomskuer det samme?

8518677[/snapback]

Det fins jo svakere sjeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...