Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nekter å boote fra cd-rom

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

Forsøker å installere XP på en ny HD. Satte inn win XP cd'n, kjørte igang installasjon, og alt gikk greit helt til maskina skulle reboote: "feil under lasting av operativsystem". Føler at jeg har prøvd alt annet nå så nå prøver jeg dette forumet.

Noen som har vært borti noe lignende, eller har forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du endra "start oppsette" i Biosen da? cd rom skal være på toppen/ stillt som nr 1.

8508328[/snapback]

jada, har fulgt alle installasjonsanvisninger til punkt og prikke, kjørt både fixmbr og fixboot, har snakka med leverandørsupport (komplett) og til og med microsoft, som sagt har vert igjennom hele mølla :cry: men det må jo hvære et eller annet her som jeg ikke har tenkt på......... ?

Lenke til kommentar

Men takk for forslaget alikevel, har en anelse om at problemet kan ligge et eller annet sted i BIOS-oppsettet, men så er det dette med å gjøre ting i riktig rekkefølge da veit du....

Her er forresten hovedopsettet:

HD:

-2nd Master

-2nd Slave

-3rd SATA-M

CD-ROM:

-1st Master

-1st Slave

noen som finner noe uvanlig/merkelig her?

Lenke til kommentar
Sett sånn her:

Cd rom 1 master

harddisk 2 master

og resten velger du selv :p

da skal det virke ;)

8509369[/snapback]

Oppsettet jeg refererer til er Mainoppsettet i BIOS'n. I Bootmenyen (Boot Device Priority) har jeg satt opp følgende:

1st Boot Disk: CDROM

2nd Boot Disk: HARD DISK

Den nekter alikevel å boote fra cdrommen.

Hovedkortet er forøvrig et Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI, Socket 939, med coolingpipe.

Noen som har hatt lignende problemer med dette kortet?

Jeg har også muligheten til å starte maskina med det gamle OS'et, og har forsøkt å kjøre installasjonen derifra, men med samme resultat. Den nekter ganske enkelt å boote fra CDROM'en. Finnes det noen måte å omgå dette på fra winXP cd'n?

Jeg tenker da på direkte kpiering eller noe i den duren.

Endret av JBr357
Lenke til kommentar
jeg har en boot menu hvis jeg trykker F8. Og en i Main bios hvis det heter det.

Asus a8n32 sli

8511485[/snapback]

Ja det har jeg også, tror det er det samme hvilken du bruker. Resultatet er ihvertfall det samme........

Lenke til kommentar

Den CDromen du prøver å boote fra må stå som Master på IDE1(vist du har 2 IDE porter)

Men hva er problemet egentlig??

I topic skriver du at du ikke får bootet fra cdrom men i posten så klarar du det men feiler ved reboot?

Koble fra alle HDDer utenom den du skal innstalere windoz på.

Bytte IDE kabel til cdromen?

Endret av taz
Lenke til kommentar
Den CDromen du prøver å boote fra må stå som Master på IDE1(vist du har 2 IDE porter)

Men hva er problemet egentlig??

I topic skriver du at du ikke får bootet fra cdrom men i posten så klarar du det men feiler ved reboot?

Koble fra alle HDDer utenom den du skal innstalere windoz på.

Bytte IDE kabel til cdromen?

8511806[/snapback]

CDromen står som 1st Master i hovedmenyen og som 1st Boot Device i Boot Device Priority. Problemet oppstår når første del av winXP-installasjonsprogrammet er ferdig og datamaskina starter på nytt.

Utdrag fra hjelpefila:

"Under installasjonen formateres stasjonen, de opprinnelige installasjonsfilene kopieres, og datamaskinen startes på nytt. "

"Obs! Når datamaskinen starter på nytt, vises meldingen Trykk en tast for å starte fra CD på nytt, men du må ignorere den slik at du ikke forstyrrer den pågående installasjonsprosessen."

"Etter en ny omstart, begynner den neste delen av installasjonen."

Det er altså denne omstarten som feiler. Jeg har også forsøkt å koble ifra alle andre HDDer uten at det gjør noen forskjell. Har kjørt hele prossessen en 8-10 ganger nå, med forskjellige løsninger, men samme resultat hver gang.

Skal prøve ut tipset om IDE kabel til cdromen nå, kan jo være at maskina ikke takler to cdrommer...............

Vel...da var det prøvd også, med samme resultat, så da kan vi utelukke enda en mulighet. Men alle forslag mottas fortsatt med takk :)

Endret av JBr357
Lenke til kommentar
Så feilen er egentlig at maskinen ikke klarer å lese ditt "halvinstallerte" WinXP fra harddisken?

8513355[/snapback]

Nei, den skal så vidt jeg vet og har forstått installasjonsmanualen, starte opp fra winXP cd'n for å fortsette installasjonen.

Lenke til kommentar
Så feilen er egentlig at maskinen ikke klarer å lese ditt "halvinstallerte" WinXP fra harddisken?

8513355[/snapback]

Nei, den skal så vidt jeg vet og har forstått installasjonsmanualen, starte opp fra winXP cd'n for å fortsette installasjonen.

8513406[/snapback]

Nei. Når du installerer windows vil den første gang boote fra CD og kopiere over en haug med filer. Når den har gjort det så kommer det en sånn "maskina vil restarte om 15sek. Trykk enter for å restrarte nå" eller noe sånt..

Når maskina da restarter så kommer det, som du nevner, en sånn "trykk en tast for å boot fra CD". Denne gangen skal du IKKE gjør det, for maskina skal nå boote fra HD og FORTSETTE installasjonen. Ikke boote fra CD en gang til.

Kort versjon: Boote fra cd -> restarte (skjer auto) -> boote fra HD (skjer auto om du IKKE trykker) -> fullføre installasjonen :)

Lenke til kommentar

Oisann.. :ohmy: her har jeg visst misforstått noe ja... :blush:

men alikevel får jeg: "feil under lasting av operativsystem" så jeg må kanskje resette BIOS til Harddisk som 1st bootdevoice da?

Prøver igjen jeg :)

Ok, kommer alikevel ikke noe videre men har funnet ut at fila hal.dll enten er skadet eller mangler.... har prøvd reinstallasjon igjen, men samme resultat. Noen forslag?

Endret av JBr357
Lenke til kommentar

Tror jeg gir opp nå, får skaffe en annen harddisk og prøve på den, i tilfelle det er hardisken som er problemet. Har gjørt feilsøking på den uten å finne feil, men noe må man jo prøve....

Lenke til kommentar

Ha kun en harddisk tilkoblet,har du flere så er det mulig den prøver å boote fra en av di andre etter reboot.Og da får du typisk den feilen du får.

Eller

Du har et valg i bios der du setter hvilken av diskene som er boot disk.

(da mener jeg ikke 1-2-3-4 boot device)

Du finner det en annen plass i biosen.

Får du feil på filer så er mest sansynlig CDen/cdromen din ødelagt.

Vask den med salo og lunkent vann og prøv igjen/Prøv en anna cdrom

Er det SATA disken du prøver å innstalerer windoz på?

Velger du formatering eller hurtig formatering?

Endret av taz
Lenke til kommentar
Ha kun en harddisk tilkoblet,har du flere så er det mulig den prøver å boote fra en av di andre etter reboot.Og da får du typisk den feilen du får.

Eller

Du har et valg i bios der du setter hvilken av diskene som er boot disk.

(da mener jeg ikke 1-2-3-4 boot device)

Du finner det en annen plass i biosen.

Får du feil på filer så er mest sansynlig CDen/cdromen din ødelagt.

Vask den med salo og lunkent vann og prøv igjen/Prøv en anna cdrom

Er det SATA disken du prøver å innstalerer windoz på?

Velger du formatering eller hurtig formatering?

8515243[/snapback]

Har prøvd med bare en harddisk tilkoblet, samme resultat, har også vasket cdplata, selv om den er så og si ubrukt, og har også prøvd med den andre cdrom stasjonen( har en sony og en nec).

Men har ikke prøvd å installere på SATA-disken ennå, men vil gjøre et forsøk nå selv om det egentlig ikke var planen.

Lenke til kommentar

Har du prøvd denne konkrete metoden?

I kabinettet: (Kun) én CD-ROM og én IDE harddisk tilkoblet. Begge Master på hver sin kanal.

I BIOS: Bootrekkefølge satt til 1) CD-ROM 2) Harddisk

Under installasjon: Slett alle partisjoner, lag én ny, og velg vanlig formattering.

Hvis dette ikke funker, så vet jeg ikke. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...