Vrimmel Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Hei, jeg tenkte å kjøpe meg et speilreflekskamera om ikke lenge, men har aldri hatt det før. Jeg lurte på hvordan jeg burde prioritere innkjøpene mine om jeg skulle bruke 15000 kroner totalt. Og da også tenke litt langsiktig. Jeg regner med at jeg ihvertfall trenger hus, objektiv(er?), bæreveske, minnebrikke, stativ og kanskje vertikalgrep og blitz, men det vet jeg ikke hvor mye jeg ville ha hatt bruk for. Hva ville dere anbefalt at jeg hadde kjøpt når det ikke kan overstige 15000? Jeg kjøper det hovedsakelig fordi jeg liker å ta landskapsbilder og bygninger o.l., men jeg kunne også tenkt å bruke det til "vanlig fotografering", men der stiller jeg ikke like høye krav. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Skulle du invistert i kamerauststyr for 15tusen kr bør du egentlig vite selv hva som duger. Lenke til kommentar
Vrimmel Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Skulle du invistert i kamerauststyr for 15tusen kr bør du egentlig vite selv hva som duger. 8508184[/snapback] Vel, jeg har undersøkt litt rundt omkring, men det virker vanskelig å prioritere det rette oppsettet. Uansett er nå planen min slik, og jeg setter pris på om det ikke kommer flere slike usakelige kommentarer. Jeg spør ikke om råd til min egen privatøkonomi, men om kamera. Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Spør du meg ville jeg kjøpt Nikon D80 m/kitobjektiv + enten en blitz eller et objektiv i området 10-20mm dersom du er glad i landskap. Kanskje en fotobag, stativ, og minnekort også er kjekt å ha. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Et godt alternativ fra Canon er 30D med en 17-85mm. Sleng ved et ekstra batteri og et pas minnebrikker og du er godt igang. Alternativt kombiner 30D huser med Tamron eller Sigma's 18-50 f2.8. Tom Lenke til kommentar
stabell Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hvis du kjøper en 400D (kr. 5500) og en ef17-40/4L (kr. 7000,-) så har du utstyret du trenger. Så kan du gå ned fra luksusobjektivet 17-404L til en Tamron 17-50/2.8 (kr. 3500) og eventuelt gå opp til et Canon 30D-hus (kr. 8500). Da får du litt mer kvalitetsfølelse av å holde kameraet, og det tåler mere "juling". Ellers samme billedkvalitet. Poenget er at med en 400D og en 17-40/4L eller Tamron 17-50 eller canon 10-22 får du perfekte landskapsbilder, om du er i stand til å ta slike. Og du havner langt under den prisen du nevner. Mvh, Tore Stabell Lenke til kommentar
Vrimmel Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Hvis du kjøper en 400D (kr. 5500) og en ef17-40/4L (kr. 7000,-) så har du utstyret du trenger. Så kan du gå ned fra luksusobjektivet 17-404L til en Tamron 17-50/2.8 (kr. 3500) og eventuelt gå opp til et Canon 30D-hus (kr. 8500). Da får du litt mer kvalitetsfølelse av å holde kameraet, og det tåler mere "juling". Ellers samme billedkvalitet. Poenget er at med en 400D og en 17-40/4L eller Tamron 17-50 eller canon 10-22 får du perfekte landskapsbilder, om du er i stand til å ta slike. Og du havner langt under den prisen du nevner. Mvh, Tore Stabell 8509620[/snapback] Sett inn i fremtiden, er det sannsynlig at Canon kommer til å endre formatet på objektivene slik at jeg må kjøpe nye? Ellers, hva tror dere vil være lurest kjøp av Canon EF 17-40 f/4L USM og Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM? Endret 1. mai 2007 av Vrimmel Lenke til kommentar
bengh Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Du finner et par tusen tråder om akkurat det samme her på forumet og andre steder... Mitt råd er i hverfall å komme deg i en butikk å se og føle på en del av det som finnes og ikke bare kjøpe det som andre anbefaler. Det meste som selges er mer en godt nok - i hvert fall for en nybegynner, og da koker det ned til hva du liker. Selv liker jeg Canon best Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Hvis du kjøper en 400D (kr. 5500) og en ef17-40/4L (kr. 7000,-) så har du utstyret du trenger. Så kan du gå ned fra luksusobjektivet 17-404L til en Tamron 17-50/2.8 (kr. 3500) og eventuelt gå opp til et Canon 30D-hus (kr. 8500). Da får du litt mer kvalitetsfølelse av å holde kameraet, og det tåler mere "juling". Ellers samme billedkvalitet. Poenget er at med en 400D og en 17-40/4L eller Tamron 17-50 eller canon 10-22 får du perfekte landskapsbilder, om du er i stand til å ta slike. Og du havner langt under den prisen du nevner. Mvh, Tore Stabell 8509620[/snapback] Helt enig i dette, bortsett fra at du kan kjøpe hvert fall objektivet brukt. Da får du veldig mye for pengene. Hvis du kjøper 10-22mm tror jeg du kommer til å savne å ha de siste millimeterne, men det spørs jo på hva du tar bilder av. Nå som Canon har en hel haug EF-objektiver, tror jeg ikke det er sannsynlig at de bytter system på en stund. Det ville vært totalt krise for alle som brukte Canon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Mitt tips til 15.000: Nikon D80 hus Tamron 17-50/2,8 Nikon 55-200 SB600 2GB Sandisk Extreme III SD kort Lowepro bag (finnes mange typer) Velbon stativer er billige og bra. (fra ca. 500 kr.) Da bør du havne på ca. 15.000 kroner, og har en god pakke med et solid, godt hus med godt grep og det man måtte ønske av funksjoner, bildekvalitet og utbyggingsmuligheter. Samt et sylskarpt vidvinkelobjektiv med god lysstyrke, og en så absolutt grei telezoom for de situasjoner hvor man trenger det. Blitsen holder til det aller aller meste, og den kan styres trådløst fra kameraets innebygde trådløse blitssystem. Minnekortet er regnet som et av de aller beste, og vil kunne utnytte kameraets hastighet fullt ut. Lowepro har en rekke bager, og du bør ta en titt på disse for å få en bag som er av topp kvalitet og beskytter utstyret ditt bra. Lenke til kommentar
coban Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 EOS400DKIT 6500,- SIGMA 10-20mm 3900,- CANON 55-200 2500,- BGE3 BATTERIGREP 800,- MINNEKORT 2GB EXTREME 600,- STATIV MANFROTTO 900,- VESKE - 300-600,- Fin pakke. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 EOS400DKIT 6500,-SIGMA 10-20mm 3900,- CANON 55-200 2500,- BGE3 BATTERIGREP 800,- MINNEKORT 2GB EXTREME 600,- STATIV MANFROTTO 900,- VESKE - 300-600,- Fin pakke. 8513243[/snapback] Litt svakt standardobjektiv da 18-55 som følger med kit'et er ganske dårlig. Det er ihvertfall langt under Tamron 17-50/2,8 som jeg anbefaler til Nikon-løsningen over. Jeg ville fjernet Sigma 10-20, og heller erstattet 18-55 objektivet i kit'et med nettopp dette Tamron objektivet. Ekstrem vidvinkel er ikke noe man må kjøpe med en gang, og jeg ville heller hatt et godt standardobjektiv frem til man kartlegger behov og om trenger mer vidvinkel. Ellers ville han godt mulig ha bruk for en blits. 430EX bør være nok til det meste. Fjerner man 18-55 kitobjektivet, bytter ut 10-22 med 17-50/2,8, velger et litt billigere stativ og en billig veske og fjerner batterigrepet, så får man en slik pakke med blits til omtrent samme pris som "min" pakke. Problemet da er at man mister enkelte fordeler som D80 har i forhold som trådløs blitsstyring og godt grep (veldig individuelt riktignok) om dette er viktig. Men så har 400D fordeler fremfor D80 igjen da, så det går på personlige preferanser. Kjøp kamera/pakken i butikk så du får prøve de ut først. Det er veldig viktig... mer viktig enn hva vi sier. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 EOS400DKIT 6500,-SIGMA 10-20mm 3900,- CANON 55-200 2500,- BGE3 BATTERIGREP 800,- MINNEKORT 2GB EXTREME 600,- STATIV MANFROTTO 900,- VESKE - 300-600,- Fin pakke. 8513243[/snapback] Jeg vil fraråde deg å kjøpe Canon sin 55-200 - den har fått dårlige tester, særlig pga. høy KA. Mange synes kit-objektivet er for dårlig; mens andre synes det er OK som start objektiv. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Som Afseth sier: prøv ut kamerahuset først. Det er mange gode alternativer som er verdt å se på, men du må sørge for å teste ut de forskjellige alternativene personlig før du velger. Personlig kan jeg stå inne for Afseth sin anbefaling av D80 pluss Tamron 17-50/2,8. Dette har blitt standardkombinasjonen min for når jeg skal gjøre generell fotografering og ikke har noen spesielle bruksområder i tankene. Et kamera som jeg ikke har sett nevnt er Pentax K10D. Det er i samme prisklasse som D80, er ergonomisk kanskje enda bedre enn dette, pluss at det har værtetninger som gjør det noe mer robust i dårlig vær. Jeg vil dog si søkeren er noe dårligere enn D80. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Et kamera som jeg ikke har sett nevnt er Pentax K10D. Det er i samme prisklasse som D80, er ergonomisk kanskje enda bedre enn dette, pluss at det har værtetninger som gjør det noe mer robust i dårlig vær. Jeg vil dog si søkeren er noe dårligere enn D80. 8513662[/snapback] Hva bygger du dette med dårligere søker på? Har du sammenlignet direkte, med samme objektiv og under ellers like forhold? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner folk som har sammenlignet og sier at disse er likeværdige. Hvis ikke jeg husker feil sier de at D80 er marginalt lysere, mens K10D har bedre kontrast, og dermed er like god eller bedre egnet til manuell fokus. Min referanse er sammenligning med D70, 400D og 350D. D80 har jeg såvidt holdt i hånda, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om ;-) Mvh Tim Typo Endret 1. mai 2007 av fototim Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Eneste erfaringen min er å ha lekt med K10D i en butikk (FotoVideo i Trondheim, trur eg) en dag jeg egentlig var inne for å shoppe objektiv til D80en min. Så jeg kan ikke si jeg har gjort noen vitenskapelig sammenligning akkurat. Det var riktig nok forskjellige objektiver, men så vidt jeg husker samme blenderåpning. Jeg bare liker søkerbildet i D80 bedre, og jeg syntes den føltes større og lysere. Kan dog godt stemme at K10D har bedre kontrast, det har jeg egentlig ikke tenkt noe videre over. Og ikke misforstå: hadde K10D vært tilgjengelig når jeg kjøpte speilreflekskamera, så hadde det vært en hard duell mellom D80 og K10D. Jeg mener fremdeles at K10D er det beste kamerahuset på ergonomisiden i "under 10000 kr"-segmentet. Men det illustrerer vel egentlig bare poenget om at personlig preferanse og magefølelse er et ekstremt viktig element når man kjøper kamerahus, og at det derfor er svært viktig å teste ut forskjellige modeller før man bestemmer seg. Jeg har for eksempel sett D80 kritisert for at det fremre kontrollhjulet sitter på forsiden av kamerahuset under lukkerknappen, i motsetning til andre kamerahus som har et vertikalt montert styrehjul bak lukkerknappen. Men for meg føles sistnevnte løsning helt feil, og Nikon sin mye mer behagelig. Så det er nok ikke lurt å stole for mye på både anmeldelser og erfaringer fra forumbrukere, siden de som uttaler seg kan ha helt andre personlige preferanser enn deg. Endret 1. mai 2007 av Sutekh Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Et kamera som jeg ikke har sett nevnt er Pentax K10D. Det er i samme prisklasse som D80, er ergonomisk kanskje enda bedre enn dette, pluss at det har værtetninger som gjør det noe mer robust i dårlig vær. Jeg vil dog si søkeren er noe dårligere enn D80. 8513662[/snapback] Ja, Pentax K10D er et veldig godt alternativ til f.eks D80. Grunnen til at jeg ikke nevnte Pentax, er at jeg ikke vet nok om de forskjellige objektivene og priser på disse til at jeg kunne gi en god anbefaling. Men tar du utgangspunkt i K10D, så kan du få en meget bra pakke med dette huset som basis... faktisk et hakk over D80 på mange måter. Søkeren står ikke tilbake for søkeren på D80 synes jeg, men det kan være en smakssak. Tamron 17-50/2,8 er pr. dags dato ikke produsert med Pentax-fatning. Det er usikkert om det noen gang blir laget. Men ettersom Pentax er den fatningen som sist blir produsert på Tamron sine objektiver, så kan det være at det kommer etterhvert. Men hvis så er tilfelle, kan vi måtte vente "mot jul" i følge importøren. Pentax K10D med 16-45 objektivet vil uansett ikke være et dårlig valg. Men da blir det litt lite penger til teleobjektiv, blits og andre ting. Dette er imidlertid ting man kan ta etterhvert som man får råd, og over litt tid bygge seg opp et meget bra utvalg av utstyr i stedet for å kjøpe alt på en gang og gå på kompromiss med kvalitet på flere punkter. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) -Canon 400D-#5850 kroner#( kompakt kamera med MLU, som er viktig for landskap og bygningsfoto) -Tamron 17-50f/2,8#3400 kroner#.( skarpt og lyssterkt objektiv med godt zoomområde. Lysstyrke er ikke viktig til landskap, men er bra til innendørs bilder eller DOF kontroll) - Fjernutløser RS-60E3#160kroner# - Manfrotto stativ 728B m/hode#1035 kroner#( ikke spar alt for mye penger på stativ. Tusen kroner er veldig billig) - Sigma 70-300 APO DG Makro#1800 kroner#( Gå for APO versjonen. Bra objektiv) - Hoya CPL S-HMC # 1000 kroner#( veldig praktisk til landskap. Gå for S-HMC for å unngå flare/reflekser) - Opteka batterigrep+2 batterier# 1000 kroner#( fra Amazon.com. Like bra som Canon sitt grep, med 2 batterier på kjøpet...) - Tamrac 5375 ryggsekk#730 kroner# - Sandisk Extreme III 2Gb# 350kroner# Canon 400D kan erstattes med 350D, og da har du penger til en Sigma EF-500 DG ST blitz Det er utstyret jeg ville anbefallt for den prisen... Endret 1. mai 2007 av buitre Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Afseth og Buitre har noen svært gode eksempler her! For all del, viss du virkelig vil kjøpe fotoutstyr så ta med et godt kitobjektiv! Som Tamron 17-50F2.8. Kjøp det i første runde, så venter du med alt annet stasj, som blits, stativ o.l ( kanskje stativ kan være med med en gang) Så ser du senere om du liker foto eller ikke! Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Var i samme situasjon som deg, vrimmel, helt frem til i går. Da kjøpte jeg meg endelig mitt første SLR-kamera, etter å ha tenkt, fundert og grublet over det i over 2 år :!: (Gratulasjoner mottas med takk ) Jeg fulgte det rådet jeg pleier å gi førstegangskjøpere av cymbaler (jeg har litt mer greie på cymbaler enn på kamera), begynn med et enkelt og allround oppsett, siden spill og lytt, og finn ut hva du savner i ditt eget lydbilde, og kjøp så til flere cymbaler for å fylle ut. Valget fallt altså på et D80 kit, en bæreveske og minne. Nå skal det taes bilder, bilder og atter bilder, så får vi se om det er noe jeg savner. Det neste jeg kjøper blir nok et stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå