Gissan Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Heihei! Som sagt skal jeg legge ut en hel del svanebilder her fremover, men jeg begynner med ett. For å få litt oversikten, kaller vi dette bildet "bilde1". Bilde1 Bilde2 Bilde3 Bilde4 Bilde5 Bilde6 Hvordan hindrer jeg utbrentheten i pelsen på svanen, spesielt på bilde6? Solen er jo på den side. Bildene er tatt i halv 8-tiden, ca.. Hva synes dere? Ikke drep meg, plis.. EDIT: Flere bilder er lagt til.. Endret 30. april 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Ikke så gale! Likte bilde nr 2 best. Jeg tok noen andebilder i helgen og eksperimenterte litt med å få en til å jage ender mot meg. Kikket litt i exif dataene til bilde. SEr at du ha valgt sportsprogram. Dette er et greit program, da oppnår du at motivet fryses. Problemet er at lysmålingen til kamera ikke alltid vet hva du tar bilde av. Tar du bilder av ender på sjø, så tror kamera at det er himmel bak og dermed blir bildene for lys og utbrent. Hindre utbrent bilde, metode 1: I det siste har jeg blitt mer og mer obs på å etterjustere expose level. Dette er låst i sportspogrammet og alle pogrammene i basic zone pogrammene. Du må velge et creative pogram. For eksempel AV. Prøv disse instillingene: ISO:200, blender: Helt åpen. (F4 for eksempel) Lukkertid justeres automatisk på dette programmet. MEN: Prøv å sett expose level til mellom 0 og -1. Da tvinger du kamera til å lage mørkere bilder. Og dette er du nødt til ved akkuart sånne bilder. Fargene kommer også bedre frem! Se i bruksanvisningen hvordan expose level justeres. Lykke til. metode 2: Skriv ned alle instillingen som kamera velger på sportsprogram. (lukkertid, blender og iso) Velg derette program M. Og juster manuelt inn samme instillinger som du skrev ned fra sportsprogrammet. For å få bildet mørkere: Velg litt kortere lukkertid. Fo eks fra 1/500 sek til 1/800 sek. Lykke te igjen. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Joa, takk for kritikk.. Jeg vet at kortere lukkertid gir mørkere bilder, men jeg tenkte mest i etterbehandlingen.. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) flotte bilder gitt, likte best bile nr 3. men litt pirk, hehe, det heter alså fjærdrakt eller berre fjær på fugler, ikkje fårikål Endret 2. juni 2007 av turnipkongen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Joa, takk for kritikk.. Jeg vet at kortere lukkertid gir mørkere bilder, men jeg tenkte mest i etterbehandlingen.. 8508428[/snapback] Dersom bildet er utbrent, så er det ikke mer å hente ved etterbehandling. Du kan si at nivået er gått i peek. Områdene på bildet som har gått i peek, blir helt hvite flekker. Dette forsterkes når bildene komprimeres til jpeg. Derfor: Bruk raw! (Og fyll opp disken.) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 flotte bilder gitt, likte best bile nr 3. men litt pirk, hehe, det heter alså fjærdrakt eller berre fjær på fugler, ikkje pels 8509241[/snapback] Takktakk.. Hehe, sorry.. Det stakk meg bare at den hadde pels, men forstår jo nå at det var galt.. My mistake.. Flere som har kommentarer til bildene mine? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Kikket litt i exif dataene til bilde. SEr at du ha valgt sportsprogram. Dette er et greit program, da oppnår du at motivet fryses. Problemet er at lysmålingen til kamera ikke alltid vet hva du tar bilde av. Tar du bilder av ender på sjø, så tror kamera at det er himmel bak og dermed blir bildene for lys og utbrent. Jojo, jeg forstår det, og jeg skjønner poenget ditt. Men ved bruk av modus "M" eller "Av", "Tv", "P" - fokuserer kameraet kun en gang, før den låser fokus. Fordelen med sportsmodus er at den fokuserer om og om igjen, hele tiden, noe som er en fin egenskap når f.eks. fuglene flyr eller beveger raskt på seg. Er det mulig å bruke denne fokuseringsmuligheten på de andre modusene? EDIT: Fant det ut selv.. http://photonotes.org/other/ai-servo.html Endret 1. mai 2007 av Gissan Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Kikket litt i exif dataene til bilde. SEr at du ha valgt sportsprogram. Dette er et greit program, da oppnår du at motivet fryses. Problemet er at lysmålingen til kamera ikke alltid vet hva du tar bilde av. Tar du bilder av ender på sjø, så tror kamera at det er himmel bak og dermed blir bildene for lys og utbrent. Jojo, jeg forstår det, og jeg skjønner poenget ditt. Men ved bruk av modus "M" eller "Av", "Tv", "P" - fokuserer kameraet kun en gang, før den låser fokus. Fordelen med sportsmodus er at den fokuserer om og om igjen, hele tiden, noe som er en fin egenskap når f.eks. fuglene flyr eller beveger raskt på seg. Er det mulig å bruke denne fokuseringsmuligheten på de andre modusene? 8511065[/snapback] Jada - du kan velge fokus metode når du bruker M, Av osv. Du har tre valg - lås og hold fokus, følgefokus (som i sportprogrammet) og en "intelligent" modus der kameraet bytter selv mellom de to. Tom Edit: tyrkleifs Endret 1. mai 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Jada - du kan velge fokus metode i de M, Av osv - du har tre valg - lås og hold fokus, følgefokus (som i sportprogrammet) og en "intelligent" modus der kameraet bytter selv mellom de to. 8511140[/snapback] Ville det vært smart å bruke den intelligente modusen, ved fotografering av dyr som flyr? AI Focus, heter den vel.. Lenke til kommentar
V3se7 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Trykk på pila ved siden av skjermen som det står AF på. Så velger du AI Servo. Da skal den kontinuerlig fokusere hvis du holder avtrekkern(hva heter det egentlig?) nede. Står mer om det på side 70-72 i manualen EDIT: Bah, for seint ute. Endret 1. mai 2007 av V3se7 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 En ting til - for meg ser fuglene mer ut som gjess enn svaner. Trodde svaner har lenger hals.... Ellers var bildene bra - fin virkning med det mørkeblå vannet mot de hvite fuglene. Tom Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 En ting til - for meg ser fuglene mer ut som gjess enn svaner. Trodde svaner har lenger hals.... Ellers var bildene bra - fin virkning med det mørkeblå vannet mot de hvite fuglene. Tom 8511167[/snapback] Hehe.. Kan godt være gjess, ja.. Skal ut og ta flere bilder senere i dag.. Selvfølgelig deler jeg de med dere.. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 En ting til - for meg ser fuglene mer ut som gjess enn svaner. Trodde svaner har lenger hals.... Ellers var bildene bra - fin virkning med det mørkeblå vannet mot de hvite fuglene. Tom 8511167[/snapback] Hehe..Visst er et gjess det er bilde av. Usikkert på hvilken type (finnes endel), men svaner er det nok ikke Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 En ting til - for meg ser fuglene mer ut som gjess enn svaner. Trodde svaner har lenger hals.... Ellers var bildene bra - fin virkning med det mørkeblå vannet mot de hvite fuglene. Tom 8511167[/snapback] Hehe..Visst er et gjess det er bilde av. Usikkert på hvilken type (finnes endel), men svaner er det nok ikke 8511554[/snapback] Igjen, min feil.. Men ikke la det bli for mye OT nå.. Vil gjerne se mer bildekritikk.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Men ikke la det bli for mye OT nå.. Vil gjerne se mer bildekritikk.. 8511561[/snapback] Grunnen til vi er såpass OT, er kanskje fordi det er lite å kritisere bildene for Personlig synes jeg ikke at utbrenthet er så stort problem; jeg mistenker du må over på raw for få mer detaljer i fjæredrakten og samtidig beholde den dype fargen i vannet. Skulle gjerne sett noen fler bilder av hele fuglen. Lykke til med neste runde med bilder. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Men ikke la det bli for mye OT nå.. Vil gjerne se mer bildekritikk.. 8511561[/snapback] Grunnen til vi er såpass OT, er kanskje fordi det er lite å kritisere bildene for Personlig synes jeg ikke at utbrenthet er så stort problem; jeg mistenker du må over på raw for få mer detaljer i fjæredrakten og samtidig beholde den dype fargen i vannet. Skulle gjerne sett noen fler bilder av hele fuglen. Lykke til med neste runde med bilder. 8512883[/snapback] Problemet er at vannet er et godt stykke herfra, og jeg har kun ett minnekort - 1GB. Å bruke RAW vil da i beste fall gi plass til 100 bilder, noe jeg synes er for lite for den lange turen det faktisk tar å dra opp dit. Nei, jeg kjøper ikke nytt minnekort. Jeg skal prøve senere i dag, når det er litt mørkere.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 [Problemet er at vannet er et godt stykke herfra, og jeg har kun ett minnekort - 1GB. Å bruke RAW vil da i beste fall gi plass til 100 bilder, noe jeg synes er for lite for den lange turen det faktisk tar å dra opp dit. Nei, jeg kjøper ikke nytt minnekort. Jeg skal prøve senere i dag, når det er litt mørkere.. 8512938[/snapback] Du kan jo ta et par bilder i Raw - bare for å se om det er noe å hente. Da blir det plass igjen. God tur. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 [Problemet er at vannet er et godt stykke herfra, og jeg har kun ett minnekort - 1GB. Å bruke RAW vil da i beste fall gi plass til 100 bilder, noe jeg synes er for lite for den lange turen det faktisk tar å dra opp dit. Nei, jeg kjøper ikke nytt minnekort. Jeg skal prøve senere i dag, når det er litt mørkere.. 8512938[/snapback] Du kan jo ta et par bilder i Raw - bare for å se om det er noe å hente. Da blir det plass igjen. God tur. 8512989[/snapback] Selvfølgelig. Kan også spare penger til et større minnekort, kanskje 2 eller 4GB. Da har jeg jo god plass til både RAW og JPG. Takktakk.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Selvfølgelig. Kan også spare penger til et større minnekort, kanskje 2 eller 4GB. Da har jeg jo god plass til både RAW og JPG. Takktakk.. 8513039[/snapback] Du får aldri nok minnekort Jeg anbefaler 2 stk 2GB istedet for ett 4GB. Tankegangen er at du mister mindre hvis et kort ryker. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Jaja, jeg får være den kjipe og komme med negative kommentarer jeg da. Jeg finner disse bildene dessverre under pari. Det er store utbrente områder (litt utbrenthet gjør ingenting, men her er halve gjessene utbrent), fargene ser ikke helt bra ut, ser ut som det har et blåskjær i seg, lyset er alt for hard og det er litt å gå på med tanke på skarphet også. Artsbilder av en såpass vanlig og lite folkesky fugleart må være perfekte for å gjøre de interessante, noe disse ikke er. AW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå