Gå til innhold

Samme fps uansett innstillinger

Solid2

Anbefalte innlegg

Hei, først av alt.. jeg har:

Abit KN8-SLI socket 939

Amd Athlon xp 4000+

2gb kingston hyper X 2-2-2-5

BFG Nvidia Geforce 8800 GTX OC2 (626 mhz core, 2000mhz minne)

Oooog når jeg spiller f.eks Counter-Strike: Source, så får jeg 148fps på stress test`n, uansett hvilke instillinger kjører på..

Hva skyldes dette? CPU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, først av alt.. jeg har:

Abit KN8-SLI socket 939

Amd Athlon xp 4000+

2gb kingston hyper X 2-2-2-5

BFG Nvidia Geforce 8800 GTX OC2 (626 mhz core, 2000mhz minne)

Oooog når jeg spiller f.eks Counter-Strike: Source, så får jeg 148fps på stress test`n, uansett hvilke instillinger kjører på..

Hva skyldes dette? CPU?

8507696[/snapback]

CPU er flaskehals, klarer ikke mate skjermkortet ditt med nok data til aa produsere mer enn 148 FPS. Kan jo lure litt paa hva du skal med hoeyere FPS enn refreshrate paa skjermen, om du da ikke konkurrerer med nabokjerringa.

Lenke til kommentar

Det du antyder nå er feil mrGrandmother. Selv om refreshraten på skjermen er foreksempel 60hz betyr ikke det at det ikke kan være en fordel med flere. Når du produserer flere bilder kan pcen bruke de som passer best for å få en best mulig opplevelse. Forresten er du mindre utsatt for fps-drops.

Lenke til kommentar
Det du antyder nå er feil mrGrandmother. Selv om refreshraten på skjermen er foreksempel 60hz betyr ikke det at det ikke kan være en fordel med flere. Når du produserer flere bilder kan pcen bruke de som passer best for å få en best mulig opplevelse. Forresten er du mindre utsatt for fps-drops.

8510075[/snapback]

Hva mener du med 'passer best'? Om bildet er rendret uten artifacts er det vel ikke noe mer aa gjoere? Om det er riktig det du sier laerte jeg noe nytt :) Hvor leste du dette ?

Lenke til kommentar
Du kan begynne med å lese denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=603662

Hvis du ikke tror på det som står der kan jeg finne flere kilder. Ellers skal jeg være enig i at "passer best" var et dårlig uttrykk, var bare ikke sikker på hvordan jeg skulle forklare hva jeg mente, men les den tråden du. Den forklarer det godt.

8512028[/snapback]

Skjoenner ikke helt hva som menes, eller hvordan det er teknisk mulig aa velge ut et bilde som er 'mer presist' ut i fra 2-3 andre identiske bilder som er rendret feilfritt.

"Med flere fps vil de frames som vises representere ett mer nøyaktig bilde av hva som skjer og når det skjer = mer nøyaktig sikting." -fra threaden du linker til.

"It is also doubtful whether striving for such high frame rates is worthwhile. An average 17" monitor can reach 85 Hz, meaning that any performance reached by the game over 85 fps is discarded. For that reason it is not uncommon to limit the frame rate to the refresh rate of the monitor in a process called vertical synchronization. However, many players feel that not synchronizing every frame produces better in-game performance, at the cost of some "tearing" of the images." -Fra wikipedia artikkelen som threaden linker til ;P

Virker som disse to kildene motsier hverandre (selvom det foerste kilden linker til den andre :D), og ut i fra Wikipedia artikkelen forstaar jeg det saann at det er en smaksaks om man foretrekker aa kjoere i syncmode eller ikke, mao muligens en myte som har overlevd i gamingmiljoet.

edit: leif

Endret av MrGrandmother
Lenke til kommentar

Dette blir jo TOTALT off-topic da.. Men anyways, jeg driter i om jeg spiller med 100fps eller 280fps, saken er at skjermkortet skulle klart å levere mye mer enn 148fps.

Og dette er pga cpu right?

Lenke til kommentar
Dette blir jo TOTALT off-topic da.. Men anyways, jeg driter i om jeg spiller med 100fps eller 280fps, saken er at skjermkortet skulle klart å levere mye mer enn 148fps.

Og dette er pga cpu right?

8512439[/snapback]

Det er pga CPU ja, var ikke meningen aa kapre traaden din :p

Lenke til kommentar

Nei ikke menigen å kapre tråden. Jeg og MrGrandmother kan vel bare avslutte denne diskusjonen ved å slå fast at vi ikke kan være sikre på om det finnes noen fordeler ved å kjøre med høyere fps en oppdateraten på skjermen.

Trådstarter: For å finne ut om det er CPU som hemer deg kan du prøve å spille et spill som krever mye av GPU(f.eks Oblivion) og skru på vedlig høye settings og se hva som skjer da. Kommer du til et punkt hvor fpsen forandrer seg igjen? I såfall er det Cpu som begrenser deg :)

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...