Gå til innhold

Kan røyk skade maskina?


Patney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan røyk skade maskina? Jeg røyker ikke selv (hater det), men hvis jeg skal til mamma og tar med pcen så røyker hu inne, og jeg lurer på hvor farlig det er.

8507686[/snapback]

 

Det er ikke farlig i det heletatt. Men viss en pc blir stående i et rom hvor det røykes fast, så vil det bli litt mer arbeid å fjerne støv fra den, da røyken fører til at støvet blir sittende litt bedre fast.

Lenke til kommentar
Maskinen tar HELT KLART skade av røyking, men ikke i små mengder. Tjære som legger seg som klebrig goo over alle komponenter, i vifter og i viftemotorer, og blander seg med støv til å bli en seig, ekkel gugge er ikke bra. Har fått nok kundemaskiner inn på pulten hos meg som er fulle av tjære, og som stinker innrøyka kåk!

8507833[/snapback]

 

Støtter denne fulstendig.

jeg røyker selv men IKKE inne, kun UTE.

Men jeg har en som jeg pleier og hjelpe som DAMPER ved pcen.

1 Stk seig stinkende vifte endte opp med Død CPU.

2 Det STINKER værre blir det når maskina går og blir varm.

Lenke til kommentar
Maskinen tar HELT KLART skade av røyking, men ikke i små mengder. Tjære som legger seg som klebrig goo over alle komponenter, i vifter og i viftemotorer, og blander seg med støv til å bli en seig, ekkel gugge er ikke bra. Har fått nok kundemaskiner inn på pulten hos meg som er fulle av tjære, og som stinker innrøyka kåk!

8507833[/snapback]

 

Støtter denne fulstendig.

jeg røyker selv men IKKE inne, kun UTE.

Men jeg har en som jeg pleier og hjelpe som DAMPER ved pcen.

1 Stk seig stinkende vifte endte opp med Død CPU.

2 Det STINKER værre blir det når maskina går og blir varm.

8507886[/snapback]

 

Regner med det var støv i viften som hadde blitt seigt? :)

røyk skader ikke maskinen, men støv kan, uansett om det røykes eller ikke.

Rengjør du maskinen en gang i året, skjer ikke slikt.

Lenke til kommentar

Røyk er ikke skadelig for PCen. (Dessverre, der forsvant det argumentet for å få henne til å røyke ute.)

 

En av mine datainteresserte venner er en kjederøyker av dimensjoner og han støvsuger tastaturet for aske omtrent en gang i måneden. Han har bare god erfaring med kombinasjonen røyk og PC. Plextor-brenneren hans fra 1998 er fortsatt den som leser slitte plater best. Den er riktignok treg som fy, men det er siste utvei om en CD-plate er vanskelig å lese. Det er verre med meg som må slenge alt jeg har hatt på meg i vaskemaskina etter å ha vært på besøk der. Den eneste store ulempen jeg kommer på er at PCen kanskje ikke blir så lett å selge om den er skikkelig innrøkt.

 

Trist å høre at hun ikke tar særlig hensyn til deg som ikkerøyker.

Lenke til kommentar
Maskinen tar HELT KLART skade av røyking, men ikke i små mengder. Tjære som legger seg som klebrig goo over alle komponenter, i vifter og i viftemotorer, og blander seg med støv til å bli en seig, ekkel gugge er ikke bra. Har fått nok kundemaskiner inn på pulten hos meg som er fulle av tjære, og som stinker innrøyka kåk!

8507833[/snapback]

 

Støtter denne fulstendig.

jeg røyker selv men IKKE inne, kun UTE.

Men jeg har en som jeg pleier og hjelpe som DAMPER ved pcen.

1 Stk seig stinkende vifte endte opp med Død CPU.

2 Det STINKER værre blir det når maskina går og blir varm.

8507886[/snapback]

 

Dummeste jeg har hørt. Jeg er storrøyker og har aldri hvert i nærheten av sånne tilstander. Renser man ikke CPU vifta og kjøleribbene med jevne mellomrom, varier etter hvor flink man er til å holde det rent rundt pc'en og hvor kraftige kabinettvifter det er i den, så vil det samme skje uansett om man røyker eller ikke. Har heller aldri hvert borti en pc som STINKER værre når den blir varm.

 

Men det er selvfølgelig litt mer arbeid å holde pc'en ren når man har den i et rom som man røyker i.

Lenke til kommentar

Var litt varierende svar her, men hvis jeg ender opp usikker så får jeg bare sitte i rommet i kjelleren, selv om det er kjipt. Kan kanskje be hu holde seg unna røyken de få gangene jeg er på besøk, og nå som det er så fint vær skader det ikke å røyke ute. (Selvom det skader :p)

 

Lucifer 24, er ikke enig, burde ta hensyn til sine egne barn som helst ikke har lyst til å lukte røyk og bli fylt med den vonde gassen. Dessuten svir det litt i øyne og.

 

Og Ar`Kritz, ja, har liksom ikke lyst på en pc som lukter røyk heller.

Endret av Patney
Lenke til kommentar

Slapp av, PC'n er ennå ikke blitt en levende organisme - selv om sikkert mange drømmer om det :p

Hadde røyk virkelig vært skadelig for PC'n hadde det vært advart mot dette. For å si det slik, det er tusenvis av PC'er rundt om i verden som blir utsatt for store mengder røyk hver dag, år inn og år ut. At din maskin skal ta noen som helst skade av et helgebesøk nå og da er helt urealistisk.

Lenke til kommentar
Trist å høre at hun ikke tar særlig hensyn til deg som ikkerøyker.

8507914[/snapback]

I sitt eget hjem burde det vel være lov å røyke uten at folk skal begynne å klage? :)

8507960[/snapback]

Det er vanlig folkeskikk å ta hensyn til andre selv om det er hjemme hos en selv. Særlig ovenfor barna sine som kan bli utsatt for røyken ofte om man ikke tar hensyn.

 

Hvis jeg har to like maskiner foran meg som kommer fra et "innrøykt" og et røykfritt hus, så skal jeg klare å lukte meg frem til hvilken som er hva i blinde, og se hvilken som er hva uten å lukte.

8507971[/snapback]

Jeg kjøpte en brukt bærbar PC sommeren for snart 2 år siden. Den var innrøkt og lå til avrøyking i boden noen dager før jeg tok den inn og vasket den med en fuktig klut. I starten var det er irritasjonsmoment å være i nærheten av den men nå merker jeg ikke noe særlig til det i vanlig sitteavstand. Hvis jeg derimot legger nesen ned i tastaturet så er det null problem å lukte at den har vært innrøkt.

Lenke til kommentar

En kompis røyka i hjæl pc'n sin. Ja, faktisk.

Pc'n hans fucka no værre, så han sendte den inn til komplett og fikk mail tilbake om hva som var gæli; Han hadde røyka den i hjæl.

 

Jeg trodde ikke på det før jeg fikk mailen.

Ikke er han no veldig til storrøyker heller :shrug:

 

Edit: detta var riktignok en stasjonær, men.. ja.

Endret av bazukh
Lenke til kommentar
Lucifer 24, er ikke enig, burde ta hensyn til sine egne barn som helst ikke har lyst til å lukte røyk og bli fylt med den vonde gassen. Dessuten svir det litt i øyne og.

 

Og Ar`Kritz, ja, har liksom ikke lyst på en pc som lukter røyk heller.

8507968[/snapback]

 

Ja litt hensyn går det selvfølgelig ann å ta, åpne noen vinduer, eller eventuelt flytte noe av røykingen ut viss været er bra. Det er bare det at det er ikke igjen flere plasser enn hjemme for røykere å røyke.

 

Når det gjelder lukt så skal det litt til før ting begynner å stinke, er du bare innom en gang i blant med pc'en så burde ikke det gjøre store utslaget, med mindre du har svært bra luktesans da. Vi røykere er vel ikke kjent for å ha verdens beste luktesans heller. :)

Lenke til kommentar
En kompis røyka i hjæl pc'n sin. Ja, faktisk.

Pc'n hans fucka no værre, så han sendte den inn til komplett og fikk mail tilbake om hva som var gæli; Han hadde røyka den i hjæl.

 

Jeg trodde ikke på det før jeg fikk mailen.

Ikke er han no veldig til storrøyker heller :shrug:

 

Edit: detta var riktignok en stasjonær, men.. ja.

8508056[/snapback]

 

 

Beklager, men da har nok kompisen din blitt rundlurt av komplett :!:

Lenke til kommentar
En kompis røyka i hjæl pc'n sin. Ja, faktisk.

Pc'n hans fucka no værre, så han sendte den inn til komplett og fikk mail tilbake om hva som var gæli; Han hadde røyka den i hjæl.

 

Jeg trodde ikke på det før jeg fikk mailen.

Ikke er han no veldig til storrøyker heller :shrug:

 

Edit: detta var riktignok en stasjonær, men.. ja.

8508056[/snapback]

 

Vel den trur jeg ikke på om jeg så hadde fått se mailen. Var vel heller snakk om dårlig vedlikehold, og når det da samtidig lukter litt røyk av pc'en så er det vel fort gjort å konkludere med at pc'en har blitt "røyka ihjæl"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...