Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

har lærere lov til å beslaglegge?


Bakkan

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurte på.. Har egentlig lærere lov til å beslaglegge ting? F.eks Mobil, Etc..

Har de egentlig noen større grunn til å ta mobiler fra elevene, ènn det en taxi-sjafør har lov til å beslaglegge en mobil under en tur(det er jo hans bil).

Er det ikke bare politi og toller og lignende som kan beslaglegge?

 

Viss det finnes en lov som sier at bare politi og tollere har lov til det. Og ikke lærere har noen som helst lov til å gjøre det.

 

Vær så snill å legg igjen en link av §`n, Og du gjør meg, deg og samfunne en STOR tjeneste, så jeg kan veive med loven i fjese på læreren :D:p:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

På alle skoler jeg vet om, har lærere lov til å dra inn mob og div.

Dette står i skolereglementet. Selv måtte jeg fylle ut lapp om at jeg måtte "Følge skolens reglement."

 

Så jeg tror ikke du har noe du skulle ha sagt (så sant det står i reglementet)

Lenke til kommentar

Skal det være nødvendig å skrive under på noe? Jeg skrev aldri under på noe sånt, men jeg var vel underlagt reglementet uansett.

 

Satt faktisk å stusset på en lignende problemstilling her om dagen. Har en kamerat som er i militæret nå, og der må man visstnok skrive under på et dokument som gir militæret til å ta tilfeldige doptester. Han sier at han aldri har skrevet under på et slikt dokument, og at de derfor ikke kan kreve at han tester seg.

Noen som har et svar på dette?

(Jeg drar en mini-kapring av tråden.)

Lenke til kommentar
Vær så snill å legg igjen en link av §`n, Og du gjør meg, deg og samfunne en STOR tjeneste, så jeg kan veive med loven i fjese på læreren  :D  :p  :p

8507654[/snapback]

Dette har vært oppe tidligere, og konklusjonen den gang var at skolen har anledning til å beslaglegge mobilen ut dagen, og i verste fall i flere dager.

 

Så det blir nok heller læreren som kan veive med mobilen din i fjeset ditt. ;)

Lenke til kommentar
Skal det være nødvendig å skrive under på noe? Jeg skrev aldri under på noe sånt, men jeg var vel underlagt reglementet uansett.

 

Satt faktisk å stusset på en lignende problemstilling her om dagen. Har en kamerat som er i militæret nå, og der må man visstnok skrive under på et dokument som gir militæret til å ta tilfeldige doptester. Han sier at han aldri har skrevet under på et slikt dokument, og at de derfor ikke kan kreve at han tester seg.

Noen som har et svar på dette?

(Jeg drar en mini-kapring av tråden.)

8508151[/snapback]

 

Svar på minikapring: Ja han kan jo sikkert nekte. Men nekter man vil de tsi det samme som man har noe og skjule, og det vil få negative konsekvenser i det lange løp.

 

Til trådstarter: Hjemmelen til lærerene er skolereglementet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hmm, KVTL, må finne en måte å formulere spørsmålet på. I grunnskolen, der må barn gå uansett. Dersom barn/foresatte nekter å godta skolereglementet, hva skjer da? Skjønner du spørsmålet? Hva gir skolereglementet hjemmel?  :hmm:

8509641[/snapback]

Virker som det er opplæringslova.

Lenke til kommentar

De er fastsatt etter §§ 2-9 og 3-7 i opplæringsloven.

 

Aldrack: Grunnskolen er tvungen i Norge. Det er ikke videregående utdanning. Men uansett så gjelder skolereglementet.

 

Hvis foreldrene vil ta barna ut av skolen må de enten gi hjemmeundervisning eller sette barnet på en annen skole. Dette er det også regler rundt, spesielt hjemmeundervisning.

 

Videregåendes reglement har man jo akseptert ved å starte på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...