Gå til innhold

Bilder tatt med Tokina 16-50

Anbefalte innlegg

I flere måneder har jeg trålt internett på jakt etter tester av Tokina 16-50. De siste ukene har det endelig kommet noen bilder ut på nettet.

Etter å ha studert bildene, kan jeg ikke si å være overbegeistret!

Jeg synes at mange av bildene virker blasse og lite kontrast. :hmm: På flere forum er dette tema, samt at det fokuseres mye på CA.

Trodde at den som ventet på noe godt, ventet ikke forgjeves.

Under er tre sider med endel bilder. Den russiske og japanske siden kan oversettes med f.eks. google eller Alta Vista Babble fish...

Hva synes dere om bildene?

Testbilder på Tokina sine sider

Russisk "test"

Michel Lammerse på Pbase

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok ikke legge for mye i slike "testbilder". De har en viss nyhetsverdi, men svært liten informasjonsverdi. Det eneste de viser oss er at objektivet har åpning i begge ender, og at en fyr som knipset litt, og så publiserert bildene i nesten thumbformat.

Mitt råd er å vente på skikkelige tester, eller bedre, brukererfaringer fra folk som du stoler på. Det aller beste er jo å teste selv.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
Den er dyr også, Adorama skal selge den for $ 659!

http://www.adorama.com/TN1650NKAF.html

Diskusjon på dpreview

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=23039990

8508432[/snapback]

Uten å ha lest tråden: Jeg har fulgt med på DPReview en tid, og jeg har enda til gode å se at et produkt blir positivt mottatt der. Det er alltid noen som finner bevis for en eller annen "alvorlig" svakhet og blåser den ut av proposjoner. I hvert fall på de forumene som jeg har frekventert. Jeg bruker det til å snappe nyheter, og til å stille konkrete spørsmål, men ikke til å ta alvorlige kjøpebeslutninger.

Nå har jeg som sagt ikke lest tråden, og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det heller. Jeg anbefaler bare å ta det hele med en klype salt.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Den er dyr også, Adorama skal selge den for $ 659!

http://www.adorama.com/TN1650NKAF.html

Diskusjon på dpreview

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...thread=23039990

8508432[/snapback]

Uten å ha lest tråden: Jeg har fulgt med på DPReview en tid, og jeg har enda til gode å se at et produkt blir positivt mottatt der. Det er alltid noen som finner bevis for en eller annen "alvorlig" svakhet og blåser den ut av proposjoner. I hvert fall på de forumene som jeg har frekventert. Jeg bruker det til å snappe nyheter, og til å stille konkrete spørsmål, men ikke til å ta alvorlige kjøpebeslutninger.

Nå har jeg som sagt ikke lest tråden, og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det heller. Jeg anbefaler bare å ta det hele med en klype salt.

Mvh Tim Typo

8508688[/snapback]

Personligen tycker jag det är en frisk motpol mot alla forum som lovprisar produkter till höger och vänster bara för att dom köpt produkten själva. Eller ännu värre bara vill att produkten ska vara bra och psykar sig själva med att skriva bra omtaler om den på internet... Förekommer ofta på Amazon etc...

//LD

Lenke til kommentar

Like vel er "motpol" treffende for DPreview-forumene. De er, som Fototim skriver, en sutrete og krisemaksimerende ytterkant, der hvor kanskje andre fora har en tendens i den motsatte retningen. Det syns i det minste jeg (og åpenbart flere med meg).

Jeg er fortsatt på gjerdet ifht. denne Tokinaen - Photozone var ikke akkurat fra seg av begeistring, og jeg har til gode å se noen si noe udelt positivt om den - på den annen side, så er det ikke bare MTF og KA som betyr noe her i verden... Etter min erfaring med Tokina 12-24/4, hadde jeg store forhåpninger til 16-50, men nå vet jeg sannelig ikke... Skulle gjerne sett en litt mer fyldig test i et seriøst blad som norske Fotografi eller svenske Foto.

Mekanikken i Nikkor 18-70'en min begynner å bli litt frynsete i kantene, og jeg har såvidt begynt å tenke på en erstatning.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Når kommer objektivet til Norge?

9302469[/snapback]

Du finner de på rafo.no som er importøren.

50-135/2,8 har de på lager, både for Nikon og Canon.

18-50/2,8 derimot har de ikke inne, men jeg går ut fra at de er i kjømda.

Ta deg en telefon du, 23 17 55 60, så får du nok skikkelig svar.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/to...nikon/index.htm

The Tokina AF 16-50mm f/2.8 AT-X Pro DX is a long awaited lens but does it really live up to the high expectations ? Well, partially. Despite a slight centering defect the resolution characteristic is pretty impressive with a generally excellent center performance and very good borders and extreme corners from f/4 onwards. At f/2.8 the border resolution is slightly reduced. The bokeh (out-of-focus blur) is smooth and buttery at 50mm @ f/2.8. Vignetting is well controlled except at 16mm f/2.8 - the competition has more problems in this category. The lens shows fairly heavy barrel distortions at 16mm but only marginal distortions at longer focal lengths. The primary weakness of the lens are very heavy CAs at 16mm and 24mm at large aperture settings - this is rather typical for Tokina lenses. A positive thing that we got used to is the very high build quality of Tokina AT-X lenses and the 16-50mm f/2.8 AT-X Pro DX does also qualify here although the duo-cam zoom extension system may not be everybody's darling. The AF performance of the lens is very good both in terms of speed and accuracy.

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...