Gå til innhold

hvordan komme inn på medisin?

isg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på hvilke fag som er "lette" å ta opp igjen fra videregående, for å forbedre sniittet.

Må ha en del fag siden det kreves veldig høy poengsum for å komme inn på medisinstudiet..

8507597[/snapback]

Jeg anbefaler ikke å pusse på karakterene, men heller ta opp så mange fag du ikke allerede har hatt som privatist.

Fra du slutter på VGS har du tre år på deg på å søke på studier med primærvitnemål. Pusser du på en karakter innen disse årene, mister du muligheten til å søke med primærvitnemålet, og opptakssnittet økes ofte med 1/2 til 1 karakter. Medisinstudiet ved UiB har en primærvitnemålskvote på 62,3 poeng og et ordinært opptak på 71,5 poeng. Hvor mange poeng regner du å gå ut med. Skal du studere i Norge, tør jeg påstå at ca. 5,5 i snitt er et krav om du ikke ønsker å slite deg ihjel med å ta opp fag.

Lenke til kommentar

Hvis du tar full fordypninig i alle realfagene; matte, fysikk, kjemi og biologi vil du til og med neste år få 10 poeng du kan slenge på snittet ditt, og da funker det jo fett med 5,3 i snitt noe som bør være overkommelig for en som vil studere medisin.

Dette trenger du strengt tatt ikke bruke mer enn et år på hvis du har en del av realfagene fra vgs. Ellers kan man jo ta fag som psykolgi og litteraturhistorie og slikt som burde være greie seksere hvis du trenger å pynte på snittet ytterligere.

Men etter neste år, fra og med 2009, vil du ikke få noen fordypningspoeng og færre realfagspoeng enn nå, så hvis du trenger en langtidsplan burde du ta med dette i regnestykket.

Lenke til kommentar

Oi..ingen fordypningspoeng og færre realfagspoeng?? trodde de akkurat hadde begynnt å gi 1 helt poeng for de vanskeligste realfagene, 3MX, 3FY,3KJ og 3BI?

Minst 72 poeng må jeg ha for å komme inn i Trondheim..

Så jeg trenger noen "enlkle" fag for å øke snittet mitt litt. Psykologi A har jeg, men kan jo ta Psykologi B og litteraturhistorie. Er det mange uketimer med litteraturhistorie? Andre fag som kan være greie seksere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...