slimy Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Hei alle sammen Jeg har fått tak i noe eldre utstyr som har ligget i en kjeller en stund. Har prøvd å rense de etter beste evne, men det er noe støv som ligger bak den første linsa jeg ikke får vekk. Noen som vet hvor mye dette koster å fikse og evt. om det er verdt det? Begge linsene har altså forgreininger i glasset, muligens pga fukt. De aktuelle linsene: Nikkor 50mm, 1:1,4 Vivitar Series 1 70-210mm 1:3,5 Macro Focusing Auto Zoom for Nikon fant også noe som heter Auto Teleplus 2X. Er det en mellomring? Takker for svar! MVH Simon Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Auto teleplus 2x er nok en telekonverter, dvs en dings som dobler brennvidden på det objektivet du setter på den. Problemet er at de må være bra for ikke å gå betydelig ut over kontrasten og du mister også to blendertrinn på det, dvs at om du setter en 50mm f1.4 på den, vil du få en 100mm f2.8. Vivitar Series 1 var Vivitars "L-serie" og var i og for seg bra den, men ikke sikkert de er bra til bruk på digitale hus av den grunn, siden digitale brikker er avhengige av å få lyset rett inn mot flaten langt mer enn film. 50mm'eren er nok bra den, men er sannsynligvis også så rimelig i innkjøp at jeg tror det neppe vil svare seg å betale for å få den reparert, dersom du har fått sopp eller lignende i glasset. Lenke til kommentar
slimy Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Auto teleplus 2x er nok en telekonverter, dvs en dings som dobler brennvidden på det objektivet du setter på den. Problemet er at de må være bra for ikke å gå betydelig ut over kontrasten og du mister også to blendertrinn på det, dvs at om du setter en 50mm f1.4 på den, vil du få en 100mm f2.8. Vivitar Series 1 var Vivitars "L-serie" og var i og for seg bra den, men ikke sikkert de er bra til bruk på digitale hus av den grunn, siden digitale brikker er avhengige av å få lyset rett inn mot flaten langt mer enn film. 50mm'eren er nok bra den, men er sannsynligvis også så rimelig i innkjøp at jeg tror det neppe vil svare seg å betale for å få den reparert, dersom du har fått sopp eller lignende i glasset. 8507366[/snapback] Takker for svar Sparer nok bare på 50mm, setter den i dagslys som jeg ble tipset om for å ta knekken på soppen! Simon Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Sparer nok bare på 50mm, setter den i dagslys som jeg ble tipset om for å ta knekken på soppen! Ville gjort det samme med telezoomen, spesifikasjonene på den er ikke borte vekk... Siden det er til Nikon, vil det jo være snakk om crop-kamera i alle fall, så det blir ikke de helt ekstreme vinklene, sammenliknet med fullformat som krever mye av optikken. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Er det sopp på linsene, ville jeg kastet de så langt bort som mulig. For det første, vil sopp ødelegge glasset( om ikke glasset er ødelagt allerede). For det andre, kan det spre seg til annet utstyr( som f.eks. ditt kamera eller andre linser). Greit nok at man kan ta knekken på soppen ved å utsette den for sollys, men personlig ville jeg aldri tatt sjansen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå