Gå til innhold

Tilbud på server, lurt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En dag på en 2003 SMB server er normalt.

så 10-16 timer med og flytte data fra en gammel server er

ikke unormalt.

 

Men og ta 15000 for serveren og så ta 4 timer for og innstalere os

på den? Hvis den ble kjøpt med 2003 server så betaler man ikke

extra for innstalering. Konfigurering, ja. Men ikke innstalasjonen.

8523428[/snapback]

 

Legg merke til at de bruker 7 timer på installasjon av programmer, konfigurering av brukere/hjemmeområder for ... 2-3 brukere?

 

Legg merke til at dette er et nettverk med 4 maskiner så antall brukere og mengden data bør være rimelig begrenset.

 

Jeg mener dette maksimalt burde vært 4 timer fra de startet til serveren burde vært oppe med win2003. Da sitter de igjen med 17 timer på å overføre data, konfigurere(?) klientene (kan ikke si jeg skjønner dette.. hadde de en server så hadde de vel et domene og man viderefører jo dette fremfor å bygge alt opp igjen på nytt), installert programmer og formatert en 320GB USB-disk. På 17 timer rekker du å overføre 765GB med data over et 100mbit nettverk. Jeg vil påstå jeg ville vært overrasket dersom kunden hadde mer enn 10GB.

 

Enten må bedriften ha standardpriser på tingene de har gjort, eller så er de rett og slett håpløse, eller så lurer de dere.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det høres helt vanvittig mye ut. For meg høres det ut som du har betalt en lærling (ingen fornærmelse) for å prøve å feile-metoden.

 

4 timer fire brukere?

 

Hva er det å sette opp da? Det er å putte inn CD-en å la serveren gå sin gang. Sette opp AD, opprette fire brukere. Voila.

 

Det høres ut som dere er blitt lurt. Så mange timer for 4 brukere er kriminelt.

 

Jeg skal sjekke på jobb i morgen hvor lang tid det ville tatt for dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Dette lukter svidd. Jeg jobber selv i et datafirma hvor man setter opp servere med faktureringsprogrammer og MS SQL databaser. Det tar IKKE 20 timer, med mindre fyren som gjorde det ikke har peiling og i tillegg er komplett idiot. Vi ville brukt alt fra 1 til 5 timer, spørs hvor mye som skulle gjøres men det tar ikke 20 timer ihvertfall.

Lenke til kommentar

Ut fra info i første post så dreier vel dette seg om et nettverk på totalt 3 maskiner, ikke 4, noe som gjør det hele enda mer tvilsomt. Som om det ikke var tvilsomt nok med 4.....

 

Jeg jobber ikke innen data selv, men skulle uansett fått unna den jobben der på langt mindre tid. Tok et par telefoner til et par venner som jobber som installatører, begge med 6+ års erfaring - den ene lo rått, mens den andre bare sukket og begynte en forelesning om hvordan "cowboyene" i bransjen gir ham et dårlig rykte osv, osv. Dra de konklusjoner du vil ut fra det.....

Lenke til kommentar

Har snakket med mine teknikere i dag, og de sa følgende:

 

Installering av Windows Server tar rundt 4 timer.

 

Gjerne et par arbeidsdager for å sette opp med alt. Overføre profiler, overføre data osv.

 

Men hvorfor opererer du med ink mva? Det er jo en bedrift vi snakker om, og da er det eks mva.

 

Har snudd litt på flisa i dag, og det er kanskje ikke så langt unna sannheten, at det tar en del tid å sette opp.

 

Jeg tror nok at det er mulig å få gjort dette på kortere tid, men det er jo alltid spesialtilpasninger som må gjøres.

 

Synes fortsatt det høres mye ut, men det er ikke SÅ mye for mye.

 

Veldig profesjonelt og tillitsvekkende å levere med en 320GB ekstern disk som backup.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Veldig profesjonelt og tillitsvekkende å levere med en 320GB ekstern disk som backup.

8525948[/snapback]

 

Vel, med en nettverk på hele tre brukere er det kanskje overkill å kjøpe inn Tivoli :)

Lenke til kommentar
Har snakket med mine teknikere i dag, og de sa følgende:

 

Installering av Windows Server tar rundt 4 timer.

 

Gjerne et par arbeidsdager for å sette opp med alt. Overføre profiler, overføre data osv.

8525948[/snapback]

 

Jau, enig med deg på Windows Server-biten. Det kan gjerne gå 4 timer fra man kommer med maskina til den er ferdig oppe med windows. Det jeg stusser hardt over er at man fortsatt sitter igjen med 17 timer!

Lenke til kommentar

I følge håndtverskloven så SKAL pris være avtalt på forhånd. Hvis pris ikke er avtalt kan du anse jobben som gratis arbeid. Jeg hadde bare kastet regninga i søppla.

 

Og når selger begynner å mase så får du bare be han ta det til forliksrådet...

 

 

§ 9. Tilleggsarbeid.

 

(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.

 

(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom

(a) forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og

(b) prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.

 

(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren.

 

(4) Om pristillegg for tilleggsarbeid gjelder § 33.

 

 

 

 

 

 

 

§ 32. Fastsetting av prisen.

 

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

 

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

 

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

 

(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

 

§ 33. Pristillegg.

 

      Tjenesteyteren kan kreve pristillegg reknet ut etter § 32 for

(a) tilleggsarbeid, når det godtgjøres at arbeidet ikke omfattes av oppdraget og er utført i samsvar med § 9,

(b) ekstra materialer og arbeid som skyldes uforutsette forhold på forbrukerens side.

 

du kan lese mer her

Lenke til kommentar
I følge håndtverskloven så SKAL pris være avtalt på forhånd. Hvis pris ikke er avtalt kan du anse jobben som gratis arbeid. Jeg hadde bare kastet regninga i søppla.

 

Det høres helt latterlig ut at du kan bruke den loven der i forbindelse med oppsett av server.

 

For å ta en litt tåpelig anologi:

 

Hvis jeg kjøper en pc med printer, skjerm, trådløst nettverksutstyr, ekstern harddisk for 12000 kroner. Så spør jeg om de kan komme hjem til meg for å installere å sette opp til meg. Selv om det ikke diskuteres pris, kan jeg ikke da komme i etterkant å protestere for å si: Dette var ikke uttrykkelig avtalt, så dette må være inn i prisen..

 

Hvis du bestiller en elektriker hjem til deg for å sette opp noen stikk-kontakter. Forventer du å få regning i etterkant? Selv om du stiller med de boksene som skal til?

 

Syntes det stod i artikkelen du hadde klippet ut av lovdata.no, at prisen skulle settes etter vanlig standard. Og det er det jo gjort i dette tilfellet. Det er satt opp med avtalepris.

 

Men som jeg skriver tidligere. Det er tatt godt betalt i denne saken, så det er nok mulig å diskutere litt på prisen / få detaljerte spesifikasjoner på hva som er gjort / si at dette ikke var avtalt / o.l

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Jeg arbeider i en liten bedrift som ...

 

I følge håndtverskloven så SKAL pris være avtalt på forhånd.

du kan lese mer her

 

 

Tror du skal begynne på toppen og lese navnet på loven og innledningen..

"Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere.

§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere."

 

 

Loven er altså helt irrelevant i denne saken her.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
IT-tjenester er da vitterlig ikke "håndverk", det er vel heller service eller tjeneste...

8526478[/snapback]

 

Nå er loven som sagt irrelevant her, men dersom du som forbruker avtaler arbeid i forbindelse med pcen så er nok loven relevant.

 

§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere."

 

De fleste ord der kan nok brukes inn IT også..

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Det kan jo være mye rart som drar opp prisen, ofte hender det jo at kunden ikke har orden i eget hus, mangler lisense, har utgamle utgaver av programvaren som skal innstalleres, mangler CD-er, må kanskje jobbes for og konvertere dataer osv så og skrike alt for dyrt og svindel er ikke alltid det rette svaret.

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker litt som om de har skrevet timer med gaffel. F.eks for å skjule at den ansatte egentlig har drevet med andre ting i arbeidstida. Det kan være alt fra å bruke timer på å spille poker på nettet til å dekke inn tid brukt til å lese faglig stoff for å oppdatere seg innen noe jobbrelatert.

Lenke til kommentar

Jeg jobbet med konsulent tjenester i smb markedet endel år tidligere. Om noen hadde bedt meg estimere pris på et oppsett på server, patching kopiering av data, installasjon av programmer mm. hadde jeg minst sagt 20 timer. For dere som sammenligner dette med oppsett av en hjemmeserver eller annet så anbefaler jeg dere å være med noen ut for å gjøre en slik jobb. Det går veldig fort mer tid enn man tror. Kjøring, utpakking, oppsett i rack (om det skal til), patching, installasjon, patching av os, overføring av data, installasjon av programmer, oppsett og konfigurasjon av antivirus, backup, lage brukere, opprette grupper, loginscript etc, etc.. Antall brukere her letter ikke annet enn selve kopieringstiden (kanskje, avhengig av hvilke brukere det er snakk om.) og oppretting av brukere, grupper.

 

Dere kan snakke om at denne personen er en lærling mm. Men jeg er det absolutt ikke. Er relativt greit utdannet, har vært i IT bransjen i 10 års tid, er sertifisert i NT4, 2000, 2003 mm. mcse, mcsa, cca osv. og mener selv jeg har relativt god oversikt over hva en slik jobb innebærer.

 

Når det er sagt så er det langt i fra sikkert at jeg hadde endt opp med å fakturere 20 timer for jobben, men det er langt hyggeligere for kunden å ende opp med å betale for 10 timer når han forventer 20, enn motsatt. Uansett har Murphy en tendens til å blande seg inn i ting.

 

Konklusjon: 17500,- syns jeg ikke er helt vilt for denne jobben.

 

:EDIT Men.. Når det er sagt så ville mitt tilbud vært veldig spesifikt og inkludert de 20 timene som endel av prisen som kunden måtte akseptere på forhånd.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Men jeg kan legge til at dette er en av grunnene til at det er pyton å jobbe med smb kunder. Utgiften på å sette opp en ny server for en storkunde er ofte lavere enn for en liten med tanke på infrastruktur og at det meste en trenger allerede er på plass. (Domene mm.). Småkunder har også ofte en helt annen økonomi og i worst case scenarioer er det lett for at man kommer på et langt høyere timeantall enn først tenkt. Da blir det ofte vanskelig å få kunden til å ta denne utgiften uten diskusjon.

 

Jeg har f.eks opplevd at kunder har bestilt ny server uten særlig mye mer informasjon enn det, selv om jeg har gravd og spurt og etter at installasjonen er fullført fått spørsmål som: Ja men <sett inn navn på regnskapsprogram fra tidlig 80 tall som ikke har en eneste oppdatert versjon her> er jo ikke her? Og så brukt timesvis på å få gammel drittprogramvare til å gå på en 2003 server og mye annen morro.. :p Overdriver litt her, men dere skjønner poenget?

 

Jeg ville aldri fakturert med gaffel, men jeg vil jo gjerne ha betalt for de timene jeg faktisk har brukt. :)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på denne saken, forhørt meg litt, og jeg synes en pris på 14000 eks mva er ganske høyt, men ikke helt vanvittig høyt.

 

Da tenker jeg på summen altså, ikke timene. Jeg synes timeantallet høres nokså høyt ut, men det er ikke helt usannsynlig.

 

Det kommer fort mange timer arbeid med bare å sette serveren opp. 4 timer er det en tekniker vil ta for å sette opp en Windows 2003 server.

 

En IBM X226 er ikke preinstallert med Windows.

 

Hvorfor har dere forresten fått avtalepris? Har dere noen spesiell avtale?

 

Og hvilke applikasjoner er det snakk om?

 

Hadde dere domene fra før av?

 

 

Min erfaring med småbedrifter, er at så lenge alt skurer å går, er det ingen IT-ansvarlig, og det er heller ingen kontroll på IT. men når det er ting så går skeis, går det fryktelig skeis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...