CoaX- Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Jeg arbeider i en liten bedrift som fikk et tilbud på ny server maskin fra en lokal databutikk. Tilbudet lød på 15 000,- inklusiv antivirus og alt vi trengte, men ikke skjerm. Tilbudet var uten moms, hvilket for så vidt var greit, men nå i ettertid har vi fått en regning på 20 000,- for brukt arbeidstid. I tillegg insisterte datamannen på at vi måtte ha Norton, selv om vi hadde betalt for Trend Micro for 3 år, med 3 maskinslisens. Er det slik at det tar over 20 timer å installere en ny server, i en bedrift med 3 pcer inklusiv serveren? (De øvrige 2 pcene virket fint i utgangspunktet, de var ikke nye. Det var bare en utskifting av servermaskinen) Endret 30. april 2007 av CoaX- Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Om innhold fra den gamle serveren skal flyttes over på den nye så kan det jo medføre en del jobb. Hva slags oppgaver kjørte den gamle serveren deres? 20 000,- virker i overkant mye for et så lite nettverk. Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Om innhold fra den gamle serveren skal flyttes over på den nye så kan det jo medføre en del jobb. Hva slags oppgaver kjørte den gamle serveren deres? 20 000,- virker i overkant mye for et så lite nettverk. 8507197[/snapback] Det ble flyttet over innhold fra den gamle serveren. Den eneste oppgaven server maskinen har, er å dele fakturerings/ordre programmet til de 2 andre maskinene, samt backup av denne databasen. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Høres ut som en 5-6 timers jobb eller så for å være ærlig, litt avhengig av datamengde. Med mindre det oppsto problemer underveis selvsagt. Norton trenger dere forøvrig overhodet ikke. Trend holder så fint så. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Kan du ikke få en timeliste over hva tiden er desponert til? Er enig med Agrippa om tidsforbruk brukt på montering, migrering og konfigurering virker for høyt.. Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Med forbehold om at jeg ikke kjenner detaljene, så synes jeg det hele lukter litt muggent når man snakker om en enkelt server som er heller ukomplisert.... Endret 30. april 2007 av Agrippa Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Med forbehold om at jeg ikke kjenner detaljene, så synes jeg det hele lukter litt muggent når man snakker om en enkelt server som er heller ukomplisert.... 8507346[/snapback] kanskje vi kan få tak i en spesifisert kopi av arbeidet som ble gjort? har vi krav på det? Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det har dere definitivt krav på. Ikke bare det, jeg ville tro at ethvert seriøst firma ville gitt dere en spesifisert faktura i første omgang. Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Det har dere definitivt krav på. Ikke bare det, jeg ville tro at ethvert seriøst firma ville gitt dere en spesifisert faktura i første omgang. 8507514[/snapback] Må bare oppklare en ting....var det slikt at dere først betalte 15k for selve serveren, og så nye 20k for jobben,eller er dere fakturert 20k tilsammen? 20k for å flytte over en database,ordne ny backup og litt sånn er jo helt kriminelt... Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Det har dere definitivt krav på. Ikke bare det, jeg ville tro at ethvert seriøst firma ville gitt dere en spesifisert faktura i første omgang. 8507514[/snapback] Må bare oppklare en ting....var det slikt at dere først betalte 15k for selve serveren, og så nye 20k for jobben,eller er dere fakturert 20k tilsammen? 20k for å flytte over en database,ordne ny backup og litt sånn er jo helt kriminelt... 8507558[/snapback] 15 900,- pluss mva. for server, backup (ebook) og norton. 17 500,- inkl. mva for arbeidet med dette. skal se om jeg kan legge ut arbeidet som ble gjort her i morgen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 17 500,- inkl. mva for arbeidet med dette.skal se om jeg kan legge ut arbeidet som ble gjort her i morgen 8507579[/snapback] 14000,- er da ett stykke unna 20000,- Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) mja, sorry, husket litt feil. trodde det var 17+mva her er iallefall regningen (utenom serveren) Endret 2. mai 2007 av CoaX- Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 4 timer for oppsett av server? Hørtes rimelig heftig ut. Installerte Windows 2003 en gang i tiden på en PC med 128 MB ram. Det tok bare 3 timer, så var AD og standard-tjenester som File Sharing satt opp. Og da gikk det treeeeigt. 8 timer for installering av programmer? Hvilke programmer er det vi snakker om som har blitt installert? 7 timer for levering av server? Overføring av data fra gammel server? Hvor lang tid tar det på konfigurering av PC-er? Hørtes rimelig heftig ut spør du meg. Enten har det vært ufattelig mye krøll med data på den gamle serveren, ellers har du blitt lurt :-) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg anbefaler deg å ta en kikk på kontrakten/ordren dere hadde i utgangspunktet. Var det ikke spesifisert noe som helst arbeid så skal dere heller ikke betale for det, med mindre det er avtalt utenom kontrakten. En kontrakt er alltid bindende og den andre bedriften kan ikke bare føre opp ting på regningen som ikke er avtalt. F.eks arbeid eller antivirus. Lenke til kommentar
CoaX- Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg anbefaler deg å ta en kikk på kontrakten/ordren dere hadde i utgangspunktet. Var det ikke spesifisert noe som helst arbeid så skal dere heller ikke betale for det, med mindre det er avtalt utenom kontrakten. En kontrakt er alltid bindende og den andre bedriften kan ikke bare føre opp ting på regningen som ikke er avtalt. F.eks arbeid eller antivirus. 8522957[/snapback] Vi fikk et tilbud på serveren, backup og antivirus. Men de nevnte ikke et ord om arbeidet som måtte gjøres. Men det regnet kanskje med at vi forstod at de måtte installere det? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det kan tenkes at dette er standardpriser og standardtimer som bedrifter oppererer med, men dette understreker jo igrunn hva jeg alltid sier. Å putte litt ekstra penger når man kjøper server i stedet for å kjøpe søppel lønner seg ikke i det lange løp når man ser slike priser. Det som jeg ser på som ytterst merkelig er at bedriften ikke gjør ting ute hos kunder. Det finnes nok av verktøy for å migrere dataområder og brukerdatabaser. I følge den fakturaen der så har "konsulenten" jobbet 100% med din sak i 2 1/2 arbeidsdag. Jeg har litt vondt for å tro det faktisk. Fra tidligere erfaring fra tilsvarende oppgaver så vil jeg påstå at dette burde vært gjort på 1 arbeidsdag. Hadde du gått til et av de større konsulentselskapene i Norge ville du fått gjort hele installasjonen på 1 arbeidsdag til samme timespris som du har betalt der. Jeg mener dere har blitt lurt! Et annet spørsmål, er serveren selvbygd eller kjøpt fra HP/Dell/etc? Dersom dette er selvbygg skal du ikke se bortifra at de har tatt betalt for å montere sammen serveren og feilsøkt mye fordi de har bajsa på leggen. Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg anbefaler deg å ta en kikk på kontrakten/ordren dere hadde i utgangspunktet. Var det ikke spesifisert noe som helst arbeid så skal dere heller ikke betale for det, med mindre det er avtalt utenom kontrakten. En kontrakt er alltid bindende og den andre bedriften kan ikke bare føre opp ting på regningen som ikke er avtalt. F.eks arbeid eller antivirus. 8522957[/snapback] Det er vel rimelig åpenbart at hvis dem ønsket at firmaet skulle sette opp serveren, måtte de betale for det... En server er strengt tatt ikke noe mer enn en datamaskin, og den kommer som en "boks". Pris for arbeid med oppsett av server kommer alltid i tillegg, hvis ikke kunden har kompetanse på server, eller vil sette det opp selv. Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) En dag på en 2003 SMB server er normalt. så 10-16 timer med og flytte data fra en gammel server er ikke unormalt. Men og ta 15000 for serveren og så ta 4 timer for og innstalere os på den? Hvis den ble kjøpt med 2003 server så betaler man ikke extra for innstalering. Konfigurering, ja. Men ikke innstalasjonen. Endret 2. mai 2007 av Thorvald Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 En dag på en 2003 SMB server er normalt.så 10-16 timer med og flytte data fra en gammel server er ikke unormalt. Men og ta 15000 for serveren og så ta 4 timer for og innstalere os på den? Hvis den ble kjøpt med 2003 server så betaler man ikke extra for innstalering. 8523428[/snapback] Hvis du kjøper eksempelvis en IBM server, er ikke serveren preinstallert med OS. Dette må gjøres i ettertid hvis jeg ikke tar helt riv ruskende galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå