Gå til innhold

Klokking med stockvifte.

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny pc.

Jeg har nå lest en del om overklokking, og tror endelig jeg begynner å skjønne litt.

Det jeg nå lurer på er om det er mulig å klokke:

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

XFX GeForce 8800GTS 550M 640MB XXX GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, 550/1800Mhz

Med de viftene som følger med?

Evt en link til en guide som viser litt hvor mye jeg kan klokke dem, osv?

Endret av CfChrismo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viftene som følger med skal du nok klare å klokke litt med, men ikke forvent å kunne klokke så veldig langt. Men for en nybegynner holder de.

8507107[/snapback]

Oki..

Noen som vet om en guide til en av tingen ihvertfall?

Tenkte ett sted der hvor det står feks hvor langt jeg trygt kan kjøre opp fbs(Eller hvordan det skirves)-en?

Lenke til kommentar

Jeg har veldig likt oppsett som deg, og sitter i skrivende stund og forsøker med litt overklokking. Jeg er noob som deg, men har kommet opp i 2800 MHZ og det virker stabilt. 30 min. med Prime95 så langt

Her er en tråd som beskriver settings i BIOS du bør sette:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Det er en kar på forumet her som har laget den, husker ikke hvem.

Når du har satt disse innstillingene, forsøker du å øke fsb'en litt etter litt for å se om maskinen vil boote (om BIOS POST (power on self test) fullføres). Jeg prøvde meg med 50 MHZ av gangen og kom til 2800, hvor jeg nå kjører Prime95 for å teste om det er stabilt, muligens kjører jeg memtest (www.memtest.org) etterpå for å være sikker. Ifølge andre guider, bør disse kjøres i to timer eller deromkring.

Siden du, som jeg kjører stock kjøling, bør du passe på at cpu-temperaturen ikke overstiger 45, kanskje idle, da vil den sannsynligvis overstige 60 ved load, noe som kan være skadelig i lengden.

Prøv deg forsiktig fram, og sjekk temperaturen hele tiden. Sjekk også hvor mange volt du ifølge garantien kan sette minnet ditt på.

EDIT: For å svare på spm. ditt:

Det er ikke noen fasit på hvor høy fsb du kan stille i utgangspunktet, men jeg har nå min på 1250 rated fsb/qdr eller hva det heter, og FSB er da 312,5 (1250/4 = 312,5).

Ser at andre som overklokker med liknende hovedkort og e6600 oppnår over 400 mhz. Dette er antakeligvis med mer effektiv kjøler. Som sagt er det temperaturen du observerer ved testing med f.eks Prime95 som bestemmer om du har nådd grensen...

Endret av jhsveli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...