Eon83 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg fikk en IBM xSeries 350 ( http://www-5.ibm.com/hu/termekismertetok/x...xseries_350.pdf ) i dag (ikke 100% på om det er 700mhz eller 900mhz version) med 4xCPU og 2GB minne. Det står ingen disker i den ennå, men har 1 eller 2 10krpm liggende som kan settes inn for å kjøre OS + noen usb disker. Vil noe slikt funke som en spill server? Jeg har aldri hatt en server før eller noe som helst peiling på hva man kan bruke en slik til bortsett fra lagring. Jeg las et sted at med nok båndbredde kan man regne ca 40mhz per spiller og 1gb ram for en 60slot Armed Assault server. Men, dette er jo ikke akkuratt ny hardware... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Dette ser ut til å være en eldre bedriftsserver, med andre ord designet for å være filserver. Disse vil vanligvis benytte scsi-harddisker i raid. Du bør ta en titt inni for å se hva slags disker du skal benytte. Servere har ofte spesielle monteringsrammer for harddisker som muliggjør hotswapping. I tillegg pleier minnet være ECC (med feilkorrigering). En filserver kan selvsagt benyttes til hva som helst. Din fantasi og hvordan du setter den opp er hele cluet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Denne tråden føles litt som Déjà Vu fra da jeg ble server-eier. Se i signaturen for å se hvilken maskin det er. Jeg var så heldig å kunne installere denne på serverrommet på jobben for å både få strøm, god båndbredde ut på nettet og ikke minst en plass å gjøre av den. Den fungerer nå som webserver. Slike maskiner støyer jo noe enormt så det er ikke akkurat noe å ha hjemme. Men over til det med bruksområder. Her er noen forslag: - Spillserver - Webserver - Webhotell - Epostserver - Filserver - Backupserver Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Jeg fikk en IBM xSeries 350 ( http://www-5.ibm.com/hu/termekismertetok/x...xseries_350.pdf ) i dag (ikke 100% på om det er 700mhz eller 900mhz version) med 4xCPU og 2GB minne. Det står ingen disker i den ennå, men har 1 eller 2 10krpm liggende som kan settes inn for å kjøre OS + noen usb disker. Vil noe slikt funke som en spill server? Jeg har aldri hatt en server før eller noe som helst peiling på hva man kan bruke en slik til bortsett fra lagring. Jeg las et sted at med nok båndbredde kan man regne ca 40mhz per spiller og 1gb ram for en 60slot Armed Assault server. Men, dette er jo ikke akkuratt ny hardware... 8506424[/snapback] Du KAN gi den til meg da, heheh Men seriøst, hvis du skal bruke den som spillserver så begynner jeg å grine tror jeg. Bruk den som filserver og/eller webserver kanskje? Mail? Databaser? Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Fått satt den opp nå, står som en filserver, men blir vel egentlig bare brukt for å legge backup på. Bråker litt for mye til å kunne gå 24\7 Det står 3 mindre 15k disker i den nå på tilsammen 50GB, så det er ikke mye plass. Jeg har sett etter andre scsi disker men de koster jo skjorta. Finnes det hardware jeg kan sette i PCen som lar meg koble til Sata/IDE disker? USB til nøds? Hvordan vil dette fungere med raid (IBM Serveraid). Lenke til kommentar
GrH Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 Du kan jo kjøpe deg er Pci ---> Sata kort da fins mange varianter... spørsmålet er vell heller om du har plass til diskene ? Disk skuffene er vell til Scis hotswap disker ? -Djgunnah Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 (endret) Jeg las et sted at med nok båndbredde kan man regne ca 40mhz per spiller og 1gb ram for en 60slot Armed Assault server. Men, dette er jo ikke akkuratt ny hardware... Det kan stemme men flere spill trenger ett minmum. Husk spillserveren skal kjøre mapen og holde styr på det meste. Så f.eks en quake 3 server er denne fin, men for cs soruce vill du få problemer. Kan jo si at jeg kjørte soldat server på min pentium 2 350mhz med hele 12stk som spilte samtidig xD uten problemer Endret 7. mai 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå