Gå til innhold

ekstern harddisk-ntfs, til ubuntu 6.06?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ext2 og ext3 søttes av både linux og windows. (I windows gjennom driveren fra http://www.fs-driver.org/). Det er det beste alternativet.

Ellers så har du ntfs-3g som ikke er fult like enkelt som ext3, men begynner å fungere tilfredstillende nå. Ubuntu 7.04 kommer med et nytt verkøy for dette:

ntfs-config. Installeres via Add/Remvoe... eller hvilken pakkebehandler du foretrekker og startes via Applications->System Tools->NTFS Config

Vil du bruke det på dapper (6.06) kan du installere ntfs-3g pakken med den pakkebehandleren du foretrekker og så laste ned og installere ntfs-config fra feisty.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

muligens et dumt spm, men hvordan formaterer jeg hardisken? tenkte jeg kunne formatere den vha linux ubuntu 7.04, desktop, så jeg høyreklikket på hardisken (extern usb drive), men fant liksom ingen "formater" knapp, slik som det er i windows :S

Må jeg formatere den mens jeg booter?

Lenke til kommentar

Bruk gparted.

Ligger vanligvis i System->Administration->GNOME Partition Editor

hvis det er installert.

Når du har startet GParted høyreklikker du på partisjonen, velger unmount (hvis du kan)

Så får du muligheten til å velge format to->ext3

Trykk apply i verktøylinjen.

Lenke til kommentar

så var det alle de rettighetsgreiene... etter at jeg har formatert, kommer hardisken opp (bare i LINUX, ikke i Windows), men jeg får ikke lov til å legge inn filer osv. Hva skal jeg gjøre for å få lov til dette?

og hva skal jeg gjøre for å få den opp i windows? mener å huske du sa at ext3 støttet windows?

edit: Får ikke opp hardisken på server (6.06)-maskinen heller :ohmy:

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

I 7.04 desktop, kommer den opp, og det funker å lage en mappe hvis jeg går inn i terminalen. Den kommer også opp i media

I 6.06 server kommer den ikke opp i media, så må nok montere den (eneste problemet er at jeg ikke veit hvordan)...

Lenke til kommentar

aha, det er ubuntu-server :) da skjønner jeg straks hvorfor den ikke monteres automatisk.

du monterer slik:

sudo -s

cd /media

mkdir ekstern

chmod 777 ekstern

(lager en tom mappe med fulle rettigheter til alle brukere til å montere i)

fdisk -l

(lister opp alle partisjonene, prøv å finn ut hvilken partisjon /dev/sd## det er snakk om fra første kolonne).

mount /dev/sd## /media/ekstern

Lenke til kommentar

det 777 greiene... er det noen tabeller på hva som er hva? Vil egentlig ikke at andre enn root skal ha tilgang til å legge inn filer...

edit: endrer navnet fra ekstern til disk, siden jeg ikke har fått til å endre navnet på hardisken:

hva er galt?

sudo -s

cd /media

ls

cdrom cddrom0 floppy floppy0

mkdir disk

mkdir: cannot create directory `disk': No such file or directory

??

(skriver sudo forran de kommandoene det kommer permission denied foran)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

det første 7 tallet er rettighetene til eieren (altså root her) det andre 7 tallet er til gruppen det tredje 7 tallet er for alle andre.

Dvs: hvis bare brukeren root skal ha tilgang til å skrive.

Disse tallene 1-7 beregnes ut fra en bit-tabell:

Binær            Desimal
Les: skriv: kjør:
1      1       1     =   7
1      0       1     =   5

Hvis dette blir avansert kan du lese:

http://en.wikipedia.org/wiki/Chmod#String_modes

chmod 777 mappe

tilsvarer altså:

chmod a+rwx mappe

eller:

chmod ugo+rwx mappe

der u står for user, g for group, o for others. + for legge til rettigheter, r read, w write, x execute.

edit:

Skjønner ikke hva som gjør at du ikke kan opprette en katalog som heter disk ut fra de opplysningene over.

Prøv å dropp sudo -s og heller bare bruk sudo forran hver kommando.

At du ikke kan opprette en mappe kan bare ha sammenheng med at disken din er helt stappet full, at du mangler rettigheter og lignende ting.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

fdisk -l

hva er det siste tegnet? tallet 1, bokstaven l som i bokstaven L, eller knappen under esc?

har prøvd alle, men gir ikke noe respons

nå fikk jeg heller ikke den erroren jeg hadde i ste da :D

men hadisken kommer ikke opp når jeg skriver ls inne i media mappen :S

edit... tror jeg har nådd grensen på hvor dum det går an å være :ph34r: . glemte å kople usb-en til serveren (den stod i denne datamaskinen)...

skal prøve litt til, og så får jeg se om jeg får det til :dribble:

edit 2: får jo ikke mountet, når jeg ikke vet hva disken heter, og får ikke vite hva disken heter hvis jeg ikke får til fdisk -l :S

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

tjohoo, I (egentlig you) made it :D:D:D

thx verry much ;)

edit: prøvde det ext2 ifs programmet... Da jeg installerte det, fikk jeg opp hardisken, og jeg valgte at disken skulle være disk G. Deretter gikk jeg inn på min datamaskin, dobbeltklikket på hadisk G. Det som da skjedde, var at det kom et vindu med at disken ikke er formatert, vil du gjøre det nå. Jeg prøvde å trykke ja, men siden det eneste alternativet var NTFS, trykket jeg avbryt.

Har det noe med at jeg har ext3? det står jo at det skal gå med det også... ?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Du får vel et nytt program i kontrollpanel som du må bruke etter at du har installert driveren. - Kanskje du må reboote også etter å ha brukt dette programmet til å sette en stasjonsbokstav.

Lenke til kommentar

Jada, får et program i kontrol-panel, men det hjelper meg ikke stort :S. Er jo bare et vindu som viser hvilke disker jeg har på dataen, og det eneste valget jeg har, er å bestemme navnet på hardisken. Desuten, kom hardisken opp med en gang jeg fullførte installasjonen... Prøvde å restarte en gang (men startet linux en gang før jeg startet windows igjen (har både linux og windows på èn data)) og da var hardisken borte igjen... kjørte installasjonsprogrammet på nytt, og da fikk jeg samme problem.

Og forresten. Når jeg har hardisken i serveren, og bruker winscp til å komme meg inn på mappene på dataen, får jeg ikke kontakt med hardisken. Jeg satt jo på at alle skulle ha skrive, lese og kjørerettigheter, så hvorfor får ikke winscp det?

edit: etter ren restart, kom disken opp (synlig altså), men fikk fortsatt samme formater beskjed...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hva winscp er. Da jeg googlet det sist så det ut som en ftp-klient. Hvis du bruker en ftp-server til å dele mappene så kan det jo hende denne ftp-serveren har egne rettighetsinstillinger...

Bruker du samba blir det mye lettere. Da kan du gå inn som om det var vanlig windows fil-deling fra windows.

Her ser du hvordan det IFS-verktøyet ser ut i windows:

61438.jpeg

Du ser kanskje dropdown listene på linux-partisjonene? Velg en stasjonsbokstav i disse. Jeg tror ikke det skal være værre.

http://fs-driver.org/faq.html

Lenke til kommentar

Få Ubuntu til å sjekke filsystemet før du prøver å få den til å virke i Windows. Synes jeg husker det var dette jeg gjorde da jeg hadde det samme problemet som deg.

Kan også legge til at det er lurt å få sjekket filsystemet i Linux i blant sånn til vanlig, da IFS driveren til Windows kan gjøre at det blir småfeil i filsystemet som må rettes opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...