Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blårøyk fra 04 AudiA4 Avant

SnafuS

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg "ny brukt bil". Bilen har 1,9Tdi motor, og gått snaue 64000 km.

I dag merket jeg for første gang at bilen la igjen en god mengde blå eksos når jeg ga på i andre og tredje gir. Det er ikke noe spesielt med eksos ved start eller normal kjøring av bilen.

Har sett litt frem og tilbake på forumet og prøvd å sy sammen informasjon fra andre lignende problemstillinger.

Men det hadde vært fint om noen kunne gitt meg en pekepinne på hva som kan være mest sansynlig, iom at bilen har gått såpass lite, og er såpass ny...

Takker.. Mvh BO

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til blå/veldig sort røyk er olje som kommer imellom. Det kan enten være toppakningen som har tatt kvelden eller slitt turbo. Selv om km standen er lav kan bilen være hardt kjørt og det sliter på turboen. Ta en kompresjonstest for å eliminere gåen toppakning. Hvis komp'en er riktig er det garantert turboen..

Lenke til kommentar

Utett vakumsystem vil gi utslag i at vakumpumpa suger og suger inn luft i motoren og gir overtrykk .Da vil en gjerne få oljesvetting på motoren og blårøyk.For lavt turbotrykk gir blå/sort røyk.

Endret av Peter_B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...