Gå til innhold

Hva bør vi gjøre med nedslitte Kirker i landet?

Anbefalte innlegg

Hva synes dere at vi burde gjøre med de nedslitte kirkene i norge? de burde vel egentlig klarer og holde de i god stand med tanke på hvor mye støtte de får i både collekt og i Statstøtte...

Noen gode innspill på hva som burde gjøres?

Jeg får min del synes de Burde Pusse opp alle de Store og mindre store kirkene i norge. med så mye statsstøtte som de får burde de klarer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem er "de"?

Hvor mye får de i statsstøtte?

8505561[/snapback]

vel det er jo kirker vi snakker om her så da er det vel De som tar seg av kirken vi snakker om....

og akkurat Hvor mye de får er jeg ikke 100% sikker åp men tror ikke akkurat de lider noen nød.. men vis du får eks: ser på kirken på torget i kr.sand skjønner du hva jeg sankker om... er en grei kirke og alt det men ser ikke ut utenifra.

Lenke til kommentar

Enig med Adey her. Selv om en ikke er kristen, så har kirkene en historisk, kulturell og arkitekturisk verdi som ikke bør forkastes med det første. Det er jo heller ikke umulig for ikke-troende å gå til kirken en gang i blant, og kirkene har fremdeles stor verdi blant de troende. Hvordan og hvor lenge vi skal bevare dem, hvilke som skal bevares og hvem som skal betale for det, det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Staten burde ekspropriere dem og bruke dem til noe, for eksempel skoler. Her i Bergen er det nok kjempekirker til å huse hele byen, men jeg tviler i grunnen på at de er så veldig godt besøkt. La statskirken få beholde et bygg eller to, og la resten komme folket til nytte.

EDIT: De mest sarva er det best å rive for å gjøre plass til andre og mer samfunnsnyttige ting.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Brenn dem? neida... De er viktig i flere sammenhenger som blir nevnt her... ja, kristene i norge er en døende rase? men dette har vel noe med at vi har det så bra? det er jo de som har det vannskelig som pleier å gå til "gud?" iallefall etter min oppfattning, jeg har bitt på The big bang teorien, men likevell, det er jo rart om det ikke eksisterer noe over vår fatteevne... Kirken er jo også viktig i flere sammenhenger, som ved dåp, konfirmasjon, brylupp og begravelse... jeg tror dagens samfun fortsatt har behov for en kirke.. om den burde være statstyrt er vel en annen sak, synes ikke det er riktig at skattepengene skal gå med til dette? eller?

Lenke til kommentar

Storsett alt de fleste kirker får i kollekt går til andre frivellige organisasjoner som ungdomslag, pensjonistforeninger og idrettslag. Vist det går direkte til kirken, nytt tak osv så pleier de å si i fra om dette. Spør din lokale kirke om alle pengene i kollekten går til kirken direkte og du vil nok få et overraskende svar.

Endret av CrazyKimmi=)
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Adey og andir på denne selv om jeg ikke er kristen. Jeg ser på de gammeldagse staselige kirkene i Norge som en del av kulturarven og mener at alle kirker av historisk betydning bør vedlikeholdes av staten. Det er jo ingen som snakker om at f.eks. Håkonshallen her i Bergen, eller Akershus festning i Oslo ikke skal vedlikeholdes. Kirkene i Norge er en like stor del av vår historie som disse.

Når det er sagt, så vil jeg også få legge til at kirker bygget i nyere tid bør vedlikeholdes av de menighetene som holder hus der. Men hvis dette skal gjøres med statlige midler må alle andre tros- og livssynssamfunn også få støtte til vedlikehold av sine egne gudshus og forsamlingshus.

Endret av yssi83
Lenke til kommentar

Hvis de kriste er så frustrert over den dårlige standaren i Norske kirker, så kan de jo pusse de opp selv, samle inn penger, eller ivvertfall tjene de selv, istedet for at de skal ta skattepengene mine å pusse opp kirkene for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hva synes dere at vi burde gjøre med de nedslitte kirkene i norge? de burde vel egentlig klarer og holde de i god stand med tanke på hvor mye støtte de får i både collekt og i Statstøtte...

Noen gode innspill på hva som burde gjøres?

Jeg får min del synes de Burde Pusse opp alle de Store og mindre store kirkene i norge. med så mye statsstøtte som de får burde de klarer det.

8505536[/snapback]

Selg dem. :thumbup:

Lenke til kommentar
Riv dem ned. Herregud, jeg synes det er på tide vi blir kvitt kirkene, ettersom norske kristne er en døende rase. Bokstavelig talt.

8508784[/snapback]

Hvorfor skal ikke kristne få ha sine kirker?

Husk at kirker fortsatt er veldig tradisjonsbetinget i Norge med dåp, bryllup og begravelse.

Lenke til kommentar

8514965[/snapback]

Fordi de betaler ikke for dem selv?

8514991[/snapback]

WORD!

Skjønner ikke hvordan kirkene klarer å bli nedslitte uansett jeg, med så mye støtte de får og så lite besøkende de har (med unntak av større kirker og under bryllyp, dåp etc og juletider)

Lenke til kommentar

8514965[/snapback]

Fordi de betaler ikke for dem selv?

8514991[/snapback]

Der er jeg på en måte enig, men det er ikke noe påskudd for å rive dem ned. Det blir det stikk motsatte av verdiskapning. Da river vi ned noe bare for å rive det ned, så andre skal bygge det samme opp igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...