Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en skrur seg av?

Anbefalte innlegg

Da hjelper det neppe at jeg mekker i et rom med vegg til vegg (NOK en grunn til at veggtilveggtepper er ondskap!). :!:

Men det skal sies at ting ser ok ut nå. Alt jeg mangler er å få SATA-diskene opp å gå, siden jeg mangler strøm til dem. Var nedom Clas Ohlson og fikk til min forbauselse tak i overganger direkte mellom strømuttakene til IDE-disker (de med fire litt feite metallkontakter på rad inni et hvitt plastdeksel) til SATA-strøm (de som er mye flatere og finere og svarte). Kan man virkelig gjøre det så enkelt? Bruker IDE og SATA samme spenning osv? I så fall, hvorfor har man gitt dem helt nye kontakter?

Og kan det vere grunnen til at overgangene bare kostet fem kroner?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har et veldig likt problem.

Jeg har en stasjonær PC som jeg kjøpte seint i fjor høst. Så en dag skrudde den seg bare av, uten noen form for advarsel eller feilmelding. Den ville heller ikke skru seg på igjen med en gang. Deretter krasjet den etter 5-10 minutter, fremdeles uten forvarsel. Dette skjedde for et par måneder siden, og jeg har ikke gjort noe mer med den siden den gang pga. tentamen- og eksamensstress. Men i går tok jeg meg bryet med å skifte kjølepasta, siden jeg regnet med at overoppheting av CPU var problemet. PCen virket fint i en time eller noe slikt, og så krasjet den igjen, på samme måte som sist. I tillegg har harddisken begynt å lage en merkelig lyd, og mens denne lyden foregår henger maskina seg også midlertidig.

Det bør kanskje sies at fra den ble kjøpt og til den krasja så kjørte den Folding@Home så og si døgnet rundt, med 50% bruk av CPU 24/7, og dette kan ha noe av skylda.

Noen forslag?

Lenke til kommentar

Jeg har samme problem med min stasjonere. Min skrur seg også av hvis jeg skal ta tester på pc'n, noen ganger hvis jeg installerer programmer, og hver gang jeg spiller.. Nå som det har blitt varmere i været, har den blitt verre. Men når jeg sjekker temp via Everest, så ligger den ikke på i noen slags faresone. Jeg har vannkjøling, og PSU er 500W, ganske ny, eller, halvt år.. At pc'n slår seg av begynte å skje etter jeg satte på vannkjøling. Kan det da være at PSU ikke greier å gi strøm til alt som skal ha strøm? Jeg har prøvd å bytte plass på rambrikkene, men det samme skjedde. Jeg har justerbar vifte på radiatoren, og nå står den på max, (som pleide å hjelpe, men ikke nå). PC'n begynner å bli noen år, men det trenger ikke å være et problem. :p

Er det noen som har funnet no svar på hva dette kan være for et slags problem, for det begynner å bli veldig, veldig plagsomt!

PC:

AMD Athlon 2200+ (tror jeg)

764 mb ram

ATi Radeon 9800 Pro

Lenke til kommentar

Forslag: siden det var så mange av oss som opplever dette, og siden det viste seg å være strømforsyningen min som var synderen, hva med at vi alle nevner merkenavnet på strømforsyningen og ser om det er noe som går igjen?

Min: Seasonic SS380HB. Ca to år gammel tror jeg.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle tror jeg det er lite sannsynlig. Tiden jeg kan ha på datan før den slokner varierer veldig. I enkelte tilfeller har den fungert fint i flere timer, selv om prosessoren gikk for fullt. Men vanligvis gir den seg etter mindre enn ett minutt. Av og til lyser den bare opp og dør ut igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har Fortron Source Blue Storm II 500W.

Men jeg prøvde å bytte PSU, men til ingen nytte. Da sa en kamerat av meg at det kunne være hovedkortet som det var noe galt med. Så hvis noen har et hovedkort som passer til socket A cpu, let me know! :)

Lenke til kommentar

Jeg sliter også veldig med dette problemet. Så mye at jeg er drittlei hele maskinen.....

Jeg jobber endel med enkle filmer og bilder i Pinnacle Studio 9, men det har blitt helt håpløst nå. Maskinen kan stå på i flere døgn med nedlastinger osv, men skal jeg feks brenne en cd, drive bildebehandling eller lage film slår den deg av. Ikke noe problem å slå den på igjen, men da kan jeg nesten stille klokka etter når den skrur seg av igjen. Snakker da om minutter. Finner ingen software-feil og ingen nye programmer ble innstallert i tidsrommet problemet startet.

Kan virke som det er værre nå som det er varmere, men høres ut som vifta går på full gass....

HP Pavilion zv5000:

Her er info om maskinen fra Everest Home Edition:

Operating System Microsoft Windows XP Home Edition

OS Service Pack Service Pack 2

Internet Explorer 7.0.5730.11

DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0)

Motherboard

CPU Type Mobile AMD Athlon XP-H, 1600 MHz (8 x 200) 3000+

Motherboard Name Compal 08A0

Motherboard Chipset nVIDIA nForce3 150, AMD Hammer

System Memory 768 MB (DDR SDRAM)

BIOS Type Phoenix (04/28/05)

Communication Port ECP-skriverport (LPT1)

Display

Video Adapter GeForce4 420 Go 32M (32 MB)

Video Adapter NVIDIA GeForce4 420 Go 32M (32 MB)

3D Accelerator nVIDIA GeForce4 420 Go 32M

Monitor Standardskjerm

Monitor Standardskjerm

Monitor Plug and Play-skjerm [NoDB]

Multimedia

Audio Adapter nVIDIA MCP2 - Audio Codec Interface

Storage

IDE Controller Standard Dual PCI Channel IDE-kontroller

SCSI/RAID Controller SCSI/RAID-vertskontroller

Disk Drive ST94019A (37 GB, IDE)

Disk Drive USB-HS WDC WD2500BB-00R USB Device (232 GB, USB)

Optical Drive CO3058H AQI615Y SCSI CdRom Device

Optical Drive HL-DT-ST DVD-RW GWA-4080N

SMART Hard Disks Status OK

Partitions

C: (NTFS) 38146 MB (6770 MB free)

F: (FAT32) 238414 MB (174775 MB free)

Input

Keyboard Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard

Mouse Alps Pointing-device

Mouse Logitech HID-compliant Cordless Mouse

Network

Network Adapter Philips SNU5600 Wireless USB Adapter 11b/g (192.168.1.100)

Network Adapter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Modem Agere Systems AC'97 Modem

Peripherals

Printer HP Photosmart 8200 Series

USB1 Controller nVIDIA MCP2 - OHCI USB Controller

USB1 Controller nVIDIA MCP2 - OHCI USB Controller

USB2 Controller nVIDIA MCP2 - EHCI USB 2.0 Controller

USB Device Logitech Cordless USB Mouse

USB Device Philips SNU5600 Wireless USB Adapter 11b/g

USB Device USB-masselagringsenhet

Battery Batteri med Microsoft ACPI-kompatibel kontrollmetode

Battery Microsoft vekselstrømsadapter

Lenke til kommentar
I mitt tilfelle tror jeg det er lite sannsynlig. Tiden jeg kan ha på datan før den slokner varierer veldig. I enkelte tilfeller har den fungert fint i flere timer, selv om prosessoren gikk for fullt. Men vanligvis gir den seg etter mindre enn ett minutt. Av og til lyser den bare opp og dør ut igjen.

8828538[/snapback]

Nøyaktig som min, det.

Hvor mye tid jeg "fikk" kom faktisk an på hvor lenge den hadde stått AV før jeg skrudde den på. Kunne være en time eller fem minutter. Men fikk aldri gjort et nytt forsøk med det samme, nesten som om den trengte å hvile. Eller som om kondensatorene måtte lades opp, selvfølgelig.

(Disclaimer: jeg aner nesten ikke hva en kondensator er eller hva den gjør...)

Lenke til kommentar

8828538[/snapback]

Nøyaktig som min, det.

Hvor mye tid jeg "fikk" kom faktisk an på hvor lenge den hadde stått AV før jeg skrudde den på. Kunne være en time eller fem minutter. Men fikk aldri gjort et nytt forsøk med det samme, nesten som om den trengte å hvile. Eller som om kondensatorene måtte lades opp, selvfølgelig.

(Disclaimer: jeg aner nesten ikke hva en kondensator er eller hva den gjør...)

8838439[/snapback]

Som jeg skulle sagt det selv.

Hm... kanskje det er PSU likevel da. Og jeg har heller ikke peiling på hva en kondensator er jeg heller...

Lenke til kommentar

Så, så langt i tråden så er konklusjonen: PSU som begynner og takke for seg.

I mitt tilfelle så har jeg gaeanti på pcenen enda så kommer til å sende den inn neste måned. Vis folk fremdeles sliter med samme problem så kan jeg høre hva dem gjorde på verkstedet. Vist ingen kommer meg i forkjøpet da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har samme forbanna problem med 3 pc-er på samme nettverket. Virker som det er noe som går, det kan da ikke være mulig at alle 3 (forholdsvis nye, 2002-2006 modeller) har paia i samme månede. Jeg er ikke noe geni, men jeg tror det er snakk om et slags virus som setter seg på en komponent (?), for det hjelper ikke formatere.

Lenke til kommentar
Jeg har samme forbanna problem med 3 pc-er på samme nettverket. Virker som det er noe som går, det kan da ikke være mulig at alle 3 (forholdsvis nye, 2002-2006 modeller) har paia i samme månede. Jeg er ikke noe geni, men jeg tror det er snakk om et slags virus som setter seg på en komponent (?), for det hjelper ikke formatere.

8907871[/snapback]

Hei!

Lite sannsynlig siden det er så mange som har problemet men men.. Er det noen som har fått sjekket strøm kretsen i veggen. Kan være dårlig jord eller spenning fall, eller at man sitter på et rom som har dimme bryter for lys som også virker inn på vegg kontakter, det siste her er IKKE bra. Bare en tanke jeg hadde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...