Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en skrur seg av?

Anbefalte innlegg

Hva i alle? Den stasjonære PC'en min driver og skrur seg av hele tida! Den fungerer helt prikkfritt i ca 5 minutter, og så plutselig bare kuttes strømmen og den slår seg av. Får ikke skrudd den på med det sammen, men setter jeg strømbryteren på PSU'en i av-posisjon en god stund, kan jeg skru den på igjen - og da skjer det samme på nytt.

Andre symptomer: har åpnet den og kjent på flere av komponentene like etter at den skrudde seg av. Ingenting virker uvanlig varmt. Dessuten, selv etter den har slått seg av sånn, lyser USB-komponenter som er tilkoplet - de får altså fremdeles strøm fra PC'en. Det er altså hverken noen sikring som er problemet, og tydeligvis heller ikke overoppheting eller komponenter som er helt defekte. Det var heller ikke noe spesielt den ble utsatt for eller som ble installert like før.

Hva annet kan jeg se etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde engang ett lignede problem som du har her. :hmm:

Mitt problem var at PSU'en begynte å ta kvelden.

Hver gang jeg spilte spill som fører til at Systemet bruker mer strøm, så slo den seg av. Da kunne jeg heller ikke slå på PCen med engang, pågrunn av at den måtte "lade seg" opp igjen.

Fant ut av at Kondensatorene i PSU'en begynte å bli defekte, pågrunn av at jeg var så Cepe å slo av hovedbrytern bak på PSU'en hver gang etter at jeg hadde slått av PCen. :!: :blush:

--------------

Så jeg tror at det er PSU'en din som har skylda her. ;)

Eventuelt så kan det også være Spyware/Virus også. Kjør noen virus scan etc.

Lenke til kommentar
Jeg hadde engang ett lignede problem som du har her.  :hmm:

Mitt problem var at PSU'en begynte å ta kvelden.

Hver gang jeg spilte spill som fører til at Systemet bruker mer strøm, så slo den seg av. Da kunne jeg heller ikke slå på PCen med engang, pågrunn av at den måtte "lade seg" opp igjen.

Fant ut av at Kondensatorene i PSU'en begynte å bli defekte, pågrunn av at jeg var så Cepe å slo av hovedbrytern bak på PSU'en hver gang etter at jeg hadde slått av PCen. :!: :blush:

--------------

Så jeg tror at det er PSU'en din som har skylda her. ;)

Eventuelt så kan det også være Spyware/Virus også. Kjør noen virus scan etc.

8511215[/snapback]

Ah, takk, det hørtes lovende ut! Jeg har en annen PSU liggende, kan sjekke mot den og se om det går over. Pokker, det blir mye knot, jeg har bundet alle kablene i kabinettet skikkelig fint opp, med masse strips som må klippes.

Men kan det stemme, hvis USB-tingene stadig får sine små volt? Kan PSU'en skru seg av for så å fortsette å gi LITT strøm?

Lenke til kommentar

Ikke noe konkluderende svar så langt nei.

Men et interessant symptom: prøvde å starte opp en gammel, parallell installering av windows 2000 (som jeg har liggende nettopp for sånne tilfeller som dette). Og nå har den kjørt i en halvtime i strekk.

Så forutsatt at den fortsetter med det, gidder jeg ikke teste med en annen PSU, for da ser dette ut til å være et softwareproblem. Men hva i huleste kan det være??

Jeg har AVG antivirus, alltid oppdatert, samt Zone Alarm. Win XP SP2. Og avskruingen har skjedd fra forskjellige programmer hver gang.

Lenke til kommentar

Oppdatering: gjeninstallerte Windows XP, og da kjørte den en halvtimes tid i strekk igjen. Men så fikk jeg en blåskjerm, som anbefalte meg å sjekke RAM'en, og dumpet det fysiske minnet til disk (merkelig egentlig, for det meste er jo det swap-minne, og det er jo allerede på disk).

:hmm:

Lenke til kommentar

Sjekk i BIOS`en om temperaturen på CPU nærmer seg den grensen hvor PC`n slår seg av. Hvis det er støv i luftinntak eller vifter kan CPU`en ofte bli i varmeste laget. Det kan jo også hende at CPU-viften er død. Hvis det er tilfelle kan jo det forklare hvorfor PC`n slår seg plutselig av, ved jevne mellomrom.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har nesten samme problem.

Den går greit i flere dager helt til jeg begynner å spille C&C3, etter litt spilling hører jeg et pip så henger PC'en seg. Jeg får ikke rørt noe og jeg må skru av maskinen, vente litt for så å skru på igjen.

Kan det være PSU'en som ikke tåler belastningen?

Har MiST 500W, noe som bør være mer enn nok til min gammle pc ( P4 2.8Ghz, 1gb ram, 540gb HD, 6800GT + vannkjøling)

Lenke til kommentar

<En lang rekke nordnorske kulturuttrykk senere>

Nå datt Win2000 sammen på samme måten. Da er jeg tilbake på hardwarefeil, og PSU'en ser ut til å være en god kandidat. Det ser nemlig så langt ut til å være en nær sammenheng mellom hvor lenge PSU'en har vært fysisk skrudd av og hvor lenge den holder seg i live. Det ligner på kondensatorproblemet som Loffen beskrev.

Det eneste jeg da ikke skjønner er at PC'en ser ut til å gå i standbymodus eller noe sånt - siden svakstrøm fortsatt kommer igjennom - og ikke at alt brytes. Varme kunne det også vært i så fall, en slags selvbeskyttelsesmekanisme. Men jeg finner ingen opphetede komponenter heller.

Hmmm... det er en butikk borti gata som sier de fikser alle PC-problemer for 650,-. Kanskje jeg skal ta dem på ordet.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem, og det kan være en windows update som har forårsaket problemet (hos meg var det at updaten kræsjet en lyddriver).

Jeg fikk løst det ved å boote windows i 'Safe Mode' (hold f8 inne når maskinen booter)

Når du da kommer inn velg å kjøre "Recovery Console". Du vil da kunne velge et "Restore Point" tilbake i tid. Velg et fra en dato du vet maskina di fungerte 100%.

PS. Du vil ikke miste noe data ved å gjøre dette.

Lenke til kommentar

Litt framgang ser det ut til. Skiftet ut PSU'en, og nå har maskinen gått fint i litt over en time - uten at det garanterer noe (se tidligere). I Win2000, dessverre, for PSU'en jeg hadde liggende hadde ikke strømkontakter til S-ATA-harddiskene som XP ligger på. :no: Og i Win2000 har jeg ikke lyd eller noe, temmelig provisorisk. Men det er bedre enn laptoppen min. Alt er bedre enn laptoppen min.

Lenke til kommentar

Etter mye erfaringer med maskiner som slår seg av opp igjennom tiden er det som oftest:

- Feil ved skriving til Minne.

- CPU blir for varm.

- Skjermkort cpu blir for varm.

- Defekt kondensator i PSU som gjør at den ikke klarer og levere riktig eller stabil spenning/strøm.

- Statisk skade på kjærnekomponeneter i maskinen. Som oftest hovedkort.

- Mangel på skruer i maskinen (skruer brukes som jordingspukt).

Alle disse feilene som jeg har listet opp her er problemer jeg har hatt siden min første 100Mhz pc i 1998.

Det er sjelden eller aldri HDD, cd-rom, diskettstasjon, andre eksterne enheter som skjerm, høytalere, mus og tastatur eller enheter som PCI-kort eller USB.

For mange kan det være en selvfølge at en mus eller et tastatur ikke kan skape dette problemet, men en kortslutting i en av delene på et dårlig utviklet hovedkort kan skape store ustabilteter.

Også om du/dere har vært å fiklet inne i maskinen uten tanke på statisk beskyttelse kan være en god årsak. Over 50% av datafeilene rundt om i verden er stort sett dokumentert å være statiske feil. Selv fant jeg ut dette på grunnkurs elektro da ingen av IC-ene vi skulle koble ville virke. Etter vært fant vi ut at bare vi rørte den me fingeren så virket den ikke lengre. Tenk hva som kan skje inne i datamaskinen din når du putter hendene dine innenfor? Spesielt om du står på et teppe som kan ha en statisk ladning på rundt 30.000 volt !!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...